В страната с най-големия брой загинали по пътищата вероятно бихте очаквали силна обществена подкрепа за закон, който да наказва по-строго шофьорите, прегазили някого и избягали. Но всъщност правителството в Индия бе принудено да оттегли проекта след... протести на шофьорите на камиони срещу него.
Около 11% от всички глобални смъртни случаи по пътищата се падат на Индия, макар там да се намират едва 1% от автомобилите по света. Годишно по шосетата на субконтинента загиват средно 150,000 души. През 2022 само случаите, в които човек е убит и виновният шофьор е избягал, са 50 800. Заради това правителството на Нарендра Моди предложи доста по-строг закон, в който бягство от мястото на катастрофата се наказва с до 10 години затвор и глоба от 700 000 рупии (7681 eвро). Сегашните наказания са до 2 години затвор и глоба от едва 1000 рупии - 11 евро.
С 16.6 загинали по пътищата на 100,000 души население, Индия всъщност е някъде по средата на глобалната класация, далеч зад страни като Централноафриканската репубика (33.6), ДР Конго (33.7) и Либерия (35.9). Но като абсолютен брой на жертвите е на първо място
Проектът обаче трябваше да бъде оттеглен за нови "консултации", след като шофьорите на камиони в най-многолюдната държава обявиха масови протести. В резултат на много места се стигна до щурмуване на магазини от презапасяващи се хора, и до огромни опашки по бензиностанциите.
Профсъюзите на шофьорите обясни, че новият закон не отчита особеностите на индийските пътища - и в частност факта, че в много случаи водачът е принуден да бяга, за да не бъде линчуван от бързо събиращите се тълпи. "Ние не искаме по-меко отношение към онези, които пият зад волана или карат опасно", обясни Бал Малкит Сингх, един от синдикалните лидери. "Но има много случаи, когато шофьорите, замесени в инциденти не по своя вина, са пребивани от събралите се хора. Понякога тълпите опожаряват и камиона им, а шофьорите трябва да бягат за живота си". Протестът бе подкрепен и от синдиката на професионалните шофьори на TIR, и от този на товарните превозвачи.
От правителствената пресслужба обявиха, че са взели предвид възраженията и че окончателното решение за новия закон ще бъде взето само след обстойни "консултации".