IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

11 ключови въпроса за бъдещето на батериите

Защо всички преминават към цилиндрични клетки, как Европа да се освободи от китайската зависимост и защо твърдият електролит няма да се случи скоро

На пръв поглед числата около CMCC в Парсдорф, най-новата фабрика в портфолиото на BMW, звучат внушително: 15 000 квадратни метра площ, 80 работници, производствен капацитет от 1 милион клетки за батерии годишно. Но Милан Неделкович, шефът по производството в баварския гигант, се усмихва и поклаща глава: "О, не", казва ни той. "Това е много, много малка фабрика. Един милион клетки са едва 0.1 гигаватчаса - сравнете това с истински производител на батерии, който прави по 20 гигаватчаса. Освен това ние дори не възнамеряваме да използваме пълния капацитет. Ще правим серии по няколкостотин". А дори и малкото клетки, които слязат от поточната линия в Парсдорф, никога няма да стигнат до крайния продукт на компанията - автомобилите.
   
  
Милан Неделкович, BMW Group
Милан Неделкович, шефът на BMW по производството, редом с новото електрическо i5
  
    
Инвестицията в тази чисто нова фабрика е 170 милиона евро. Всичко това - за отделни серии по няколкостотин клетки, които никога да не достигнат до пазара? Побъркали ли са се в BMW? Всъщност - не. С Парсдорф и с построения по-рано изследователски център за батерии в Мюнхен, баварската компания прави това, което европейската автомобилна индустрия трябваше да е направила още преди десетилетие: научава тайните на най-ключовата индустрия на планетата за следващия половин век.

Електрификацията на транспорта вече изглежда необратима: и политическата воля, и направените инвестиции означават, че в обозримо бъдеще всички ще трябва да заменим двигателя с вътрешно горене с електромобил с батерии. Но в областта на батериите компетентността на Европа е, меко казано, скромна. По данни на Международната агенция по енергетика, през 2022 година шокиращите 75% от батериите за електромобили са произведени от китайски компании. Остатъкът се поделя между корейци и японци.
  
    
11 въпроса за бъдещето на батериите (ГАЛЕРИЯ):


  
   

 

0 от 500
  • #21
    0 rate up comment 1 rate down comment
    PLAID ( преди 1 месец )
    Супер статия. Едно цилиндърче 21700 Molicel P45B ми дава 45 ампера и един Nightwatch Incredible с него вади 17500 лумена - 6 автомобилни фара в 13 сантиметра. После що Plaid бил 1100 коня на колелата.
  • #20
    4 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 месец )
    Припомня се, че през април 2023 г. бяха изведени от експлоатация последните атомни електроцентрали в Германия. Въпреки спирането, цените на електроенергията "на едро" паднаха през годината, отбелязва германския регулатор BNA - средната цена "на едро" за 2023 година беше 95,18 евро за MWh, което е по-малко от половината от стойността й за предходната година от 235,45 евро за MWh, т.е. цената е паднала до нивата от 2021 година.
  • #19
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 месец )
    Тинти, цитирам факти от новина от последните дни
  • #18
    6 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 месец )
    Лудория, това което не те убива, те прави по-силен! Слабите няма да оцелеят, но тези, които останат ще са по-силни.
  • #17
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 месец )
    Колега, съмнявам се да могат да обявят санкции на Китай. Китай е вече непреодолима сила и отката от подобна глупост ще им отнесе главите. Ще има много лай и толкова. Китай вече не зависи от западните технологии - напротив Китай вече създава технологии и който си мисли, че може да заложи срещу Китай и да спечели се лъже!
  • #16
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Я да ви питам всичките философи тук (не че аз не съм де) - когато Китай и Тайван започнат да се обединяват, единственото което ще могат да направят останалите е до обявят санкции на Китай и той ще направи същото. И тогиз коя от компаниите, на която се фенове, ще успее да оцелее? Питам от любопитство, аз отговор си имам.
  • #15
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 месец )
    Токсично тенеке?! Мерси! Това е за значително по-ниско интелигентни от мен! И за хора, за които шофирането е тежест
  • #14
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 месец )
    Факти МитЕ факти! Индустриалното производство в Европа пада с над 5% това е факт. Отлива на фирми от Европа към САЩ и Азия също е факт! А цената на енергията е смешно и жалко да я поднасяш по толкова манипулативен начин. 1во я приравняваш към 22ра - с нейните рекорди заради войната и 2ро цената в Европа я сравнявай с цените извън Европа (в Китай за компаниите е около 9 цента за кВч в Германия м/у 25 и 30 цента - ходи се конглокирай с китаеце вместо да скачаш да плещиш глупости)!
  • #13
    4 rate up comment 4 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 месец )
    Да не говорим, че в България са най-големите залежи на мед в Европа. Също така има и залежи на манган, който е изключително ценен за батериите материал, но тези мини стоят затворени. Няма политическо желание. Тоест само в България могат да се произвеждат огромна част от материалите, включително натрий, чието производство еизключително енергоемко, но може да бъде извършвано с излишната евтина възобновяема енергия. В Германия за последната седмица на 2023, в повечето дни ВЕИ осигуряваше над 100%
  • #12
    4 rate up comment 6 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 месец )
    Това не са никакви факти а твои ВЯРВАНИЯ И ПРЕДУБЕЖДЕНИЯ. От твоя гледна точка това може да са факти но от моя са нагли лъжи и манипулации, независимо дали са умишлени или неумишлени. Истинските факти са че за 2023 година цената на електрическата енергия падна със 70% в сравнение с 2022 година. Истината е, че производството и рециклирането на батерии е толкова замърсяващо че Тесла получи разрешение да построи такъв завод върху вододайната зона на столицата на Германия. А Натрия е неограничен