80-те години на миналия век са десетилетие на големи иновации в автомобилната индустрия, с много нови модели, които в крайна сметка ще определят наследството на съответните марки до наши дни.
Ferrari представя F40 през 1987 г., който се превръща в един от най-емблематичните суперавтомобили в света, докато в другия край на автомобилния спектър Plymouth по същество изобретява популярния сегмент на миниваните с Voyager от 1984 г.
Идеята за задвижване на четирите колела също започва да става все по-масова през този период, като Audi Quattro от 1980 г. доказва колко ефективно може да бъде това, когато се използва в мощна кола.
Въпреки това, както всяко друго десетилетие, не всяка хубава кола от епохата се помни толкова добре. Има много проекти, еднократни и ограничени серии, които остават в неизвестност – дори ако в някои случаи са също толкова новаторски, колкото най-големите икони на десетилетието. Тук връщаме поглед назад към 15 от тези страхотни, но забравени коли.
15 страхотни коли от 80-те години, за които никой не се сеща (ГАЛЕРИЯ):
Представен на автомобилното изложение във Франкфурт през 1989 г., Porsche Panamericana носи зашеметяващ нов дизайн, който разчита на отличителните белези на 911 и ги смесва, за да създаде нещо много различно от всяко Porsche преди него.
На пръв поглед може да е лесно да го заклеймите като просто упражнение за стилизиране, предназначено единствено за автомобилно изложение.
Въпреки това Panamericana всъщност е напълно функционален уникален автомобил, който е представен на председателя на компанията Фердинанд „Фери“ Порше като подарък за 80-ия му рожден ден. Колата е оборудвана с 3,6-литров шестцилиндров двигател с мощност 250 конски сили и уникален мек покрив, който може да се отваря с цип.
Въпреки че Panamericana е предназначена само за еднократна употреба, стилистичните влияния от колата могат да се видят в няколко по-късни производствени модела на Porsche. Например, дизайнът на покрива на 911 Targa е силно повлиян от Panamericana, а Boxster също черпи дизайнерско вдъхновение от колата.