fallback

Защо дизеловият двигател е по-шумен от бензиновия?

Независимо от производителността, това се отразява на комфорта

Много хора отказват да закупят двигател на дизелово гориво, защото според тях той отстъпва като комфорт на бензинов мотор. Нискочестотните вибрации и акустичният шум предизвикват негативни усещания и дразнят някои шофьори. Тракането, често сравнявано със звука, издаван от двигател от трактор, е особено забележимо при агрегати с по-стари конструкции, особено при работа при високи скорости. На какво се дължи това?

Различни конструкции

Конструкциите на дизеловите и бензиновите двигатели се различават значително. Повишеният шум на дизелов двигател се обяснява с особеностите на неговата структура, включително високо съотношение на компресия и липса на класически запалителни свещи.

Освен това те имат различни схеми за приготвяне на горивната смес. Ако в бензиновия двигател бензинът и въздухът се смесват предварително и сместа се впръсква в горивните камери в завършен вид, тогава в двигател с дизелово гориво въздухът първоначално се компресира, а самото гориво се впръсква в цилиндъра в крайната фаза на компресия, приблизително при 10-20 градуса на въртене на коляновия вал.

В горивната камера се смесва с въздуха и се получава запалване. В същото време времето, отделено за образуване на смес и детонация, е приблизително десет пъти по-малко, отколкото при бензиновите агрегати, поради което дизелът работи по-усилено.

Висока степен на компресия

При бензиновите двигатели степента на компресия на гориво-въздушната смес в горивната камера рядко надвишава 12:1. Докато при дизеловите двигатели този параметър понякога достига 18:1. Това означава, че въздухът се компресира много по-силно и когато сместа се запали, се получава по-мощно освобождаване на енергия.

При изгаряне на гориво е възможно да се постигне висока ефективност на двигателя и почти два пъти повече въртящ момент. Не е изненадващо, че в момента на запалване част от енергията отива в корпуса, създавайки трептения, които изваждат двигателя от равновесие.

Шумът и тресенето на дизелов двигател зависи от скоростта на увеличаване на налягането по протежение на ъгъла на въртене на коляновия вал. Колкото по-висок е този показател, толкова по-силни са те.

Факт е, че съвременните дизелови двигатели имат изключителни характеристики. Те могат да теглят добре дори при ниски скорости, което ги прави подходящи за трактори и SUV, които изискват висока тяга на двигателя при ниски скорости.

Дизелът обаче е по-малко удобен от бензина. За да компенсират този недостатък, производителите увеличават шумоизолацията, монтират опори на двигателя с меки възглавници и хидравлични компенсатори, а също така добавят противотежести, за да компенсират вибрациите от втори ред.

Тези подобрения обаче не винаги помагат. Резкият, немелодичен пукащ звук, който звучи като звънене в изпускателната система, може да бъде потиснат, но вибрациите проникват в каросерията, предизвикват дразнене и определено отблъскват някои шофьори.

Технически неизправности

Неприятните вибрации могат да бъдат причинени и от технически неизправности на захранващия блок. Най-често това са:

- неизправност на инжекторите и горивна помпа за високо налягане;

- замърсено двигателно масло и филтър;

- неправилна работа на маслената помпа;

- износване на клапани и увеличаване на техните хлабини;

- ранно впръскване на гориво, водещо до преждевременна детонация;

- чукане на разпределителния вал поради износване на лагера;

- чукане на коляновия вал поради износване на втулките;

- повреда на опорите на двигателя.

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Добре настроеният дизел трябва да трака на празен ход (800 оборота) и да пуши черно когато му дадеш пълна газ. Тракането на празен ход показва че има добра компресия. Черния пушек показва че има достатъчно гориво когато е нужно но не трябва да го има на празен ход. Разбира се тука говорим за класическия дизел. Тия новите са малко по различни. По прецизни са, с много електроника и периферия към тях. Съответно са и доста по чупливи и капризни от към качеството на горивото и обслужването.
  • #9
    Лудория ( преди 10 месеца )
    Уви, след ремонт и моята кола стана шумна, въпреки че е бензин/газ. Заради разликата в темепратурите на изгарянето на двете горива (не е заводска газовата), се наложи да променят малко хлабините на клапаните. И сега вече като запаля на място двигателя, го чувам в купето. Много е неприятно, след като се свикне с тишината.
  • #8
    до долния ( преди 10 месеца )
    Е да де в ниски обороти разбирай каране на ниска предаека демек безсмислрни баклютси
  • #7
    слон ( преди 10 месеца )
    Съвременните дизели с common rail и пиезоел.инжектори с петкратно впръскане на горивен цикъл не са шумни,работят плавно и имат висок въртящ момент в ниски обороти,което по поразбиране дава мощност и икономичност.Още е рано да се изхвъля дизела,особено за дълги пътувания е непобедим ;)
  • #6
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Петърчо, ти си доказателство, че някой от гората да хванем, пак ще може да се прави на разбирач. Поне да беше превел правилно термините, то е ясно, че нищичко не разбираш! Дизелът е по-шумен заради естествения си висок въртящ момент в ниските обороти, което пък е последица от високото КПД при използване на дизелово гориво. Сега и бензините впръскват гориво директно в камерата и имат висока компресия, съответно висок въртящ момент в ниски обороти, но пак не могат да настигнат по тракане дизела.
  • #5
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Абе то с нашите нискокачествени горива нищо не работи тихо, ако искаш тихо само електричка.
  • #4
    До 2 ( преди 10 месеца )
    Тихо, тихо пак е в пъти по-шумен от нов бензин дето дори не може да го чуеш дали работи или не.
  • #3
    факт ( преди 10 месеца )
    Дизела е пътник новите му продажби са жалки и само в Германия
  • #2
    Турбо ( преди 10 месеца )
    Шумни са старите дизели с ГНП,новите комън рейл дизели работят тихо.
  • #1
    анонимен ( преди 10 месеца )
    И на мен ми е неприятен дизела. Като го чуя все едно е трактор.
fallback
Последни