Пазарът за класически автомобили в България се развива с шокиращо темпо напоследък. Това пролича още в справката ни за най-интересните регистрирани олдтаймери за първото полугодие, но става особено видимо с извадката за втората половина на годината (без дори да включваме декември). Докато в миналото класическата сцена у нас се крепеше на отделни ентусиасти и на отделни бройки, попаднали по чудо в България, сега става дума за сериозна инвеститорска вълна.
Този впечатляващ Mercedes 300 SL спечели тазгодишния Конкурс за елегантност у нас. В България вече има немалко колекционерски автомобили от световна класа. Снимка КОЛЕЛА
В резултат у нас вече са регистрирани немалко машини, които биха намерили място и в най-престижните конкурси за елегантност, и чиято цена достига 7-цифрени суми в евро. В което впрочем няма нищо чак толкова изненадващо, като отчетем, че в десетилетието на рекордно ниски банкови лихви класическите автомобили са повишили стойността си средно със 185% (данни на консултантската компания Knight Frank).
Всъщност интересните класики, появили се в България от юли насам, са толкова много, че дори не успяхме да ги сведем до обичайния Топ 25. Подборката ни за първата половина на годината можете да видите тук.
30 от най-интересните класики, дошли в Бългрия през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
През 60-те години "Новата класа" (Neue Klasse) на BMW се приема толкова добре, че преобръща съдбините на компанията, която преди това на няколко пъти е била на ръба на банкрута. Шефовете решават да предложат на пазара и една по-достъпна версия, скъсена с 25 см, която получава означението 1600-2. Оттук всъщност води началото си бъдещата Серия 3.
Един ден на служебния паркинг се засичат Хелмут Вернер Бьонш, шеф по продуктовото планиране, и Алекс фон Фалкенхаузен, конструктор на двигатели. Оказва се, че и двамата са монтирали в своите 1600-2 двулитров двигател за повече мощност. Решават, че това може да се хареса и на клиентите, и така се появява легендарното BMW 2002. Първоначално мощността е 100 конски сили, после се увеличава до 118.