Пазарът за класически автомобили в България се развива с шокиращо темпо напоследък. Това пролича още в справката ни за най-интересните регистрирани олдтаймери за първото полугодие, но става особено видимо с извадката за втората половина на годината (без дори да включваме декември). Докато в миналото класическата сцена у нас се крепеше на отделни ентусиасти и на отделни бройки, попаднали по чудо в България, сега става дума за сериозна инвеститорска вълна.
Този впечатляващ Mercedes 300 SL спечели тазгодишния Конкурс за елегантност у нас. В България вече има немалко колекционерски автомобили от световна класа. Снимка КОЛЕЛА
В резултат у нас вече са регистрирани немалко машини, които биха намерили място и в най-престижните конкурси за елегантност, и чиято цена достига 7-цифрени суми в евро. В което впрочем няма нищо чак толкова изненадващо, като отчетем, че в десетилетието на рекордно ниски банкови лихви класическите автомобили са повишили стойността си средно със 185% (данни на консултантската компания Knight Frank).
Всъщност интересните класики, появили се в България от юли насам, са толкова много, че дори не успяхме да ги сведем до обичайния Топ 25. Подборката ни за първата половина на годината можете да видите тук.
30 от най-интересните класики, дошли в Бългрия през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
Малко са автомобилите, предизвиквали толкова полярни отзиви като Corvair. Създаден в самия край на 50-те като отговор на евтиния германски VW Beetle, това си остава и до ден днешен единственият масов американски автомобил с монтиран отзад двигател с въздушно охлаждане. Приемът е радушен и Corvair дори е обявен за "Автомобил на годината" от Motor Trend. Но лошото качество на изработка създава на модела негативна репутация, а после активистът Ралф Нейдър го прави главен герой в своя бестселър "Опасен при всякаква скорост" (по-късно проучване на института за безопасност NHTSA оборва твърденията на Нейдър).
Главната причина за култовия статут на Corvair днес е дизайнът му, за който още през 1960 екипът получава голямата награда на щатския Институт на промишлените дизайнери. В основата на този дизайн е ателието за напредничави проекти на GM, начело с българския дизайнер Илия Русинов (виж линка под статията).