Напоследък свикнахме да се оплакваме от замрелия технологичен прогрес - в края на краищата вече мина почти четвърт век от третото хилядолетие, а къде са ваканциите на Марс, лекуващото всичко хапче и летящите коли? Но истината е, че прогресът съвсем не спи, както ще видите от този списък на най-любопитните нови открития и изобретения в областта на транспорта за последната година. Някои от тях са предизвикващи усмивка дреболии. Други имат потенциала да променят революционно живота ни. Има даже и летяща кола.
Най-добрите изобретения в транспорта през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
Литий за масите
Главната пречка за електрификацията на транспорта е твърде високата цена на батериите. А растящата нужда от суровини за тях повишава цените на въпросните суровини още повече - особено валидно за лития.
Понастоящем основната технология за извличане на литий е от литиев хлорид - но това вещество е сравнително рядко, а и при преработка отделя не просто вредни, а отровни емисии. Сега обаче компанията Li-Metal предлага алтернативна технология, при която се използва вана с разтопени соли, за да се превърне литиевият карбонат (далеч по-изобилен от литиевия хлорид) в метален литий. Основателят на компанията Мачей Ястржембски подчертава, че в света има литиев хлорид само за около 150,000 електромобила годишно, докато от наличния литиев карбонат могат да се произвеждат милиони.
Главната пречка за електрификацията на транспорта е твърде високата цена на батериите. А растящата нужда от суровини за тях повишава цените на въпросните суровини още повече - особено валидно за лития.
Понастоящем основната технология за извличане на литий е от литиев хлорид - но това вещество е сравнително рядко, а и при преработка отделя не просто вредни, а отровни емисии. Сега обаче компанията Li-Metal предлага алтернативна технология, при която се използва вана с разтопени соли, за да се превърне литиевият карбонат (далеч по-изобилен от литиевия хлорид) в метален литий. Основателят на компанията Мачей Ястржембски подчертава, че в света има литиев хлорид само за около 150,000 електромобила годишно, докато от наличния литиев карбонат могат да се произвеждат милиони.