Ръководителите на Tesla с години са обвинявали клиентите за повреди, за които отлично са знаели, че са по вина на нискокачествени и дефектни компоненти, разкри мащабно разследване на агенция Reuters. Става дума за шокиращо масови явления като откачащи се в движение колела, чупещи се оси при ускорение и разпадащо се окачване при автомобили с нищожен пробег.
В сервизния доклад на Tesla за този автомобил пише, че колелото се откачило без външна причина при скорост почти 100 км/ч, твърди Reuters
Шрейанш Джаин от Кеймбридж във Великобритания си купил нова Model Y през март тази година. На другата сутрин, докато карал тригодишната си дъщеря на детска градина, при един завой в квартална уличка цялото предно окачване на автомобила рухнало. Колата била на едва 180 километра пробег. В сервиза на Tesla ремонтът отнел 40 часа труд и струвал еквивалента на 14,000 щатски долара. Компанията отказала да го покрие гаранционно, обвинявайки шофьора, че "преди това" е причинил повреди на окачването.
На базата на проучени документи от самата Tesla Reuters твърди, че "десетки хиляди" клиенти на компанията са имали подобно преживяване със сериозни повреди по окачването или кормилната уредба. Хроничните дефекти се простират поне 7 години назад във времето и засягат всички основни пазари на марката - в Европа, Северна Америка и Китай. Журналистите от агенцията са разговаряли и с десетки клиенти, както и с деветима бивши мениджъри в Tesla и сервизни техници.
Основните моменти от разследването на Reuters (ГАЛЕРИЯ):
Вътрешните данни сочат постоянни проблеми с някои компоненти на окачването, като рамене и шарнири. С висока честота са били и повредите на полуоски и кормилни рейки, и то в движение, с риск да предизвикат катастрофа. Поне 11 клиенти твърдят, че катастрофите им са предизвикани от повреда в окачването или кормилната уредба. Собствените записи на Tesla от сервизните центрове документират доста такива случаи: например през април 2021, когато Model 3 с едва 24,000 км пробег загубил лявото си колело при движение на автопилот с 95 км/ч. През май същата година паднало колело и на Model X в Мадрид, Испания.
В споменатия в началото случай в Кеймбридж, първоначално от сервиза уведомили собственика Джаин, че няма следи от външни повреди по окачването, което значи, че Tesla ще покрие ремонта. След седмица обаче той получил писмо от компанията, че инспекцията на автомобила е показала "по-ранни повреди" по окачването, и че Tesla не носи отговорност за това. Джаин напомня, че е притежавал автомобила по-малко от 24 часа преди инцидента, и не е имал никакви предишни удари. В крайна сметка се наложило цената на ремонта да бъде покрита от застраховката му, като Джаин доплатил 1250 долара самоучастие. В резултат застрахователната компания увеличила значително премията му по следващата полица. Джаин продал ремонтирания си автомобил с около 10,000 долара загуба, защото, както признава, "напълно загубих доверие в тази кола".
НА СНИМКАТА: официалният отговор на Tesla до Джаин - повредата е причинена от "предишно увреждане" на окачването