IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Смелите електромобилни стратегии получиха звучен шамар от реалността

Спадащото търсене, ценовите войни и ускорената инфлация накараха производителите да забавят темпото на прехода

Приключващата 2023-та е годината, в която надпреварата в автомобилната индустрия към изцяло електрическо бъдеще беше поставена на пауза. Към началото на годината производителите на автомобили вече бяха обявили инвестиционен ангажимент от 1,2 трлн. долара за електрификация до 2030 г., за да превърнат електромобилите от нишови продукти в основен елемент на автомобилния пазар. Голяма част от тези инвестиции се отнасят до софтуер, батерии и прекрояване на веригата на доставки.


Tesla


С приключването на годината автомобилните концерни, включително и изцяло фокусираните върху електрическите модели компании като Tesla и Rivian, ограничават инвестициите и преработват продуктовите си стратегии. Традиционните производители междувременно апелират към политиците за повече помощ, за да компенсират високите разходи за прехода, в допълнение към милиардите долари, които вече са вложени в субсидии за стимулиране на продажбите на този вид задвижване.

Потребителското търсене на електромобили нараства в световен мащаб. Но темпът на приемане изостава от оценките, особено в САЩ. Високите лихвени проценти изтласкаха много електромобили извън обсега на потребителите с ниски или средни доходи. Липсата на добре развита зарядна инфраструктура е проблем за купувачите, свикнали да добавят стотици километри пробег на бензиностанциите само за няколко минути.

„Електромобилите ще бъдат бъдещето на бизнеса с леки коли“, изтъква Джеф Парент, главен оперативен директор на AutoNation , американска веригата автокъщи. Но поради опасенията сред потребителите относно цената и таксуването през "следващите три до четири години нещата ще останат неравномерни", добавя той.

Ръководителите на компаниите в индустрията търсят начин да запазят рентабилността, докато преследват целите за преход към изцяло електрически автопаркове до средата на следващото десетилетие.

„Ще се приспособим към това къде се намира клиентът“, посочва главният изпълнителен директор на General Motors Мари Бара.

Междувременно електрическият пикап F-150 Lightning на Ford показва как повишените прогнози се сбъдват. Подкрепен от силното търсене на Lightning, през август Ford добави трети работен екип в своя монтажен комплекс в Диърборн, Мичиган, за да засили производствения темп на електрическия пикап до 150 000 автомобила годишно.

Но през октомври компанията отмени третата смяна, като призна, че търсенето на електрическия F-150 не е достатъчно, за да поддържа планирания темп на производство. Около 700 работници бяха освободени заради това.

В Китай, Европа и САЩ - основните пазари на електромобили, търсенето на този тип задвижване все още нараства по-бързо от търсенето на превозни средства като цяло. Глобалното производство на електромобили е напът да нарасне тройно до 2030 г. до 33,4 млн. автомобила, около една трета от общото производство, изчислява AutoForecast Solutions (AFS). Голяма част от този растеж ще се случи в Китай, където държавните субсидии и ценова война, водена от лидерите на китайския пазар на електромобили BYD и Tesla, правят електромобилите по-достъпни от тези с двигател с вътрешно горене, разкрива анализ на JATO Dynamics.

В Северна Америка производството на електрически превозни средства може да се увеличи шесткратно до близо 7 млн. броя до 2030 г., изтъква AFS. Това е еквивалентно на приблизително 40% от прогнозирания американски пазар – но доста по-малко от целите на администрацията на президента Джо Байдън.

Лобиране за облекчаване на правилата

Ръководителите на индустрията лобират пред администрацията на Байдън да се оттегли от правилата за емисиите, които на практика изискват електромобилите да представляват две трети от продажбите на нови превозни средства в САЩ до 2032 г.

Гледайки напред, браншовите лидери изтъкват две опасения относно предизвикателството за разширяване на пазара на електромобили отвъд авантюристичните ранни потребители на технологията: достъпност и достъп до зарядна инфраструктура

Бавният темп на разширяване на инфраструктурата принуди големите традиционни производители да сключат сделки с Tesla, за да позволят на купувачите на техните електромобили да използват мрежата за супербързи зарядни станции на компанията от Остин, Тексас.

„Капитулацията на автомобилните производители пред стандарта (на Tesla) е ясен сигнал, че те осъзнават, че търсенето е задържано от страхове относно зареждането“, коментира Марк Уейкфийлд, ръководител на отдела за автомобилни анализи към консултантската компания AlixPartners.

„Достъпност“ е индустриален термин за убеждаване на масовите потребители със средни доходи да плащат достатъчно за електрическите модели, за да покрият по-високите производствени разходи и да бъде осигурена известна доза рентабилност. За повечето традиционни производители това досега се оказва невъзможно.

Дори Tesla, която печели пари от електромобили, беше принудена да намали цените, за да поддържа производствените линии да действат на максимална скорост в Китай и САЩ.

„Ако нашата кола струва толкова, колкото RAV4 на Toyota, никой няма да си купи RAV4 или най-малкото е много малко вероятно да го направи“, споделя изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск пред анализатори през октомври. „Нашата кола все още е много по-скъпа от RAV4“, добавя той.

Най-евтината версия на RAV4 се предлага за 28 475 долара в САЩ. Модел Y на Tesla започва от 43 990 долара и до 31 декември върви с отстъпка от 75000 долара според Закона за намаляване на инфлацията (IRA).

Tesla предупреди, че тези стимули могат да бъдат намалени с въвеждането на по-строги правила за съдържанието на материалите и компонентите.
 
 

0 от 500
  • #19
    1 rate up comment 7 rate down comment
    Гост ( преди 4 месеца )
    За съжаление на автора на статията търсенето на EV в световен мащаб не намалява, а си увеличава. Е, вярно е, че търсенето на Ford и VW намалява, но това е техен проблем и не касае пазара. Тесла 2018 - 245.000, 2019 - 365.000, 2020 - 500.000, 2021 - 935.000, 2022 - 1.315.000, 2023 - 1.800.000. През 2024 - между 2.3 и 2.4 милиона автомобила. Видим тренд надолу
  • #18
    11 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Балон както и всичко останало последните 10 години. Ще мине време, ще се съберат данни, ще направят равносметката и статистиката и накрая искат не искат пак ще върнат на бензин и дизел. То просто числата при електромобилите не излизат. Нито за производителите нито за купувачите и потребителите, нито за пазара втора ръка. навсякъде където и да бутнеш, да сметнеш, все лош резултат излиза. Но така е, щото живеем в ерата на кретенизма. Управляват ни ***.
  • #17
    15 rate up comment 6 rate down comment
    MythBuster ( преди 4 месеца )
    "Нека да ни оставят право на избор! Колата за едни е разход, за други радост." За тебе радост, за квартала е психически тормоз брат. Знам, че няма да ме разбереш как твоята радост за останалите е шум и затруднено дишане, ама си е така.
  • #16
    16 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 4 месеца )
    Пропов ( преди 7 часа )"Ей сега ходих да зареждам моя редови атмосверен шестак N52 със спортен филтър и леко пипнат ауспух. ....! Ритнах газта, шестака ревна както само редови шестак може да ревне, Теслата се обезмисли, лудите пари дето ги давам за гориво ми напълниха душата за пореден път." В момента е 7:37 , което означава че действието което описваш се развива около 23:30. Абсолютно сигурен съм, че си напълнил душата и на целия квартал, който се събудил и са ти пожелали много здраве на семе ...
  • #15
    16 rate up comment 6 rate down comment
    Бастри ( преди 4 месеца )
    До #14 - всъщност автомобила е средство за придвижване от т. А до т. Б по най - бързия , безопасен и комфортен начин.Това че българина го е обърнал на гъзария , е просто психическо отклонение.
  • #14
    17 rate up comment 3 rate down comment
    до #14 ( преди 4 месеца )
    Вземи си Кон с каруца е го почвай с камшика, ще видиш какво реване и търчане ще започне. Като хукне тоя кон и вятъра ти развее косите, радост, ще ти напълни душата.
  • #13
    12 rate up comment 23 rate down comment
    Пропов ( преди 4 месеца )
    Ей сега ходих да зареждам моя редови атмосверен шестак N52 със спортен филтър и леко пипнат ауспух. Слагам само Премиум бензин. Ок. 2 евро на литър и ми гори 11. Та мина и една Тесла. Викам си ей , тарикат, на теб не ти трябва бензиностанция! Ритнах газта, шестака ревна както само редови шестак може да ревне, Теслата се обезмисли, лудите пари дето ги давам за гориво ми напълниха душата за пореден път. Нека да ни оставят право на избор! Колата за едни е разход, за други радост.
  • #12
    10 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    "За RAV4 Prime хибрид се чака около две години" А задавал ли си въпросът защо? Ако има такова търсене, защо най-голямата компания в света не ги произвежда? Защото са скъпи и с литиеви батерии. Тойота не печели от тях. Както и други компании, правят ги само, за да си намалят общите емисии и не искат да продават повече от абсолютния минимум. С новия Приус е същото. В Америка първо въобще не пуснаха плъгина, а сега го продават на минимума.
  • #11
    19 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Колега, никой не оспорва електрокарите, а цените които ги правят недостъпни. Ако се прецака Астричката ми се ще нещо ел или хибрид, ама с 16-17хил евро годишен доход няма как
  • #10
    15 rate up comment 29 rate down comment
    PLAID ( преди 4 месеца )
    Защо ДВГ в центъра на София се забрани? Защото смърди. Да чакаш петролен Ренесанс е все 1 да не си сменяш слиповете. Да караш на нафта е изпаднало като Ролекс в тоалетната. 21-век кой ти кара с 4-казанен бойлер под капака? Тва е по-тъпo от топла бира