fallback

Смелите електромобилни стратегии получиха звучен шамар от реалността

Спадащото търсене, ценовите войни и ускорената инфлация накараха производителите да забавят темпото на прехода

Приключващата 2023-та е годината, в която надпреварата в автомобилната индустрия към изцяло електрическо бъдеще беше поставена на пауза. Към началото на годината производителите на автомобили вече бяха обявили инвестиционен ангажимент от 1,2 трлн. долара за електрификация до 2030 г., за да превърнат електромобилите от нишови продукти в основен елемент на автомобилния пазар. Голяма част от тези инвестиции се отнасят до софтуер, батерии и прекрояване на веригата на доставки.

С приключването на годината автомобилните концерни, включително и изцяло фокусираните върху електрическите модели компании като Tesla и Rivian, ограничават инвестициите и преработват продуктовите си стратегии. Традиционните производители междувременно апелират към политиците за повече помощ, за да компенсират високите разходи за прехода, в допълнение към милиардите долари, които вече са вложени в субсидии за стимулиране на продажбите на този вид задвижване.

Потребителското търсене на електромобили нараства в световен мащаб. Но темпът на приемане изостава от оценките, особено в САЩ. Високите лихвени проценти изтласкаха много електромобили извън обсега на потребителите с ниски или средни доходи. Липсата на добре развита зарядна инфраструктура е проблем за купувачите, свикнали да добавят стотици километри пробег на бензиностанциите само за няколко минути.

„Електромобилите ще бъдат бъдещето на бизнеса с леки коли“, изтъква Джеф Парент, главен оперативен директор на AutoNation , американска веригата автокъщи. Но поради опасенията сред потребителите относно цената и таксуването през "следващите три до четири години нещата ще останат неравномерни", добавя той.

Ръководителите на компаниите в индустрията търсят начин да запазят рентабилността, докато преследват целите за преход към изцяло електрически автопаркове до средата на следващото десетилетие.

„Ще се приспособим към това къде се намира клиентът“, посочва главният изпълнителен директор на General Motors Мари Бара.

Междувременно електрическият пикап F-150 Lightning на Ford показва как повишените прогнози се сбъдват. Подкрепен от силното търсене на Lightning, през август Ford добави трети работен екип в своя монтажен комплекс в Диърборн, Мичиган, за да засили производствения темп на електрическия пикап до 150 000 автомобила годишно.

Но през октомври компанията отмени третата смяна, като призна, че търсенето на електрическия F-150 не е достатъчно, за да поддържа планирания темп на производство. Около 700 работници бяха освободени заради това.

В Китай, Европа и САЩ - основните пазари на електромобили, търсенето на този тип задвижване все още нараства по-бързо от търсенето на превозни средства като цяло. Глобалното производство на електромобили е напът да нарасне тройно до 2030 г. до 33,4 млн. автомобила, около една трета от общото производство, изчислява AutoForecast Solutions (AFS). Голяма част от този растеж ще се случи в Китай, където държавните субсидии и ценова война, водена от лидерите на китайския пазар на електромобили BYD и Tesla, правят електромобилите по-достъпни от тези с двигател с вътрешно горене, разкрива анализ на JATO Dynamics.

В Северна Америка производството на електрически превозни средства може да се увеличи шесткратно до близо 7 млн. броя до 2030 г., изтъква AFS. Това е еквивалентно на приблизително 40% от прогнозирания американски пазар – но доста по-малко от целите на администрацията на президента Джо Байдън.

Лобиране за облекчаване на правилата

Ръководителите на индустрията лобират пред администрацията на Байдън да се оттегли от правилата за емисиите, които на практика изискват електромобилите да представляват две трети от продажбите на нови превозни средства в САЩ до 2032 г.

Гледайки напред, браншовите лидери изтъкват две опасения относно предизвикателството за разширяване на пазара на електромобили отвъд авантюристичните ранни потребители на технологията: достъпност и достъп до зарядна инфраструктура. 

Бавният темп на разширяване на инфраструктурата принуди големите традиционни производители да сключат сделки с Tesla, за да позволят на купувачите на техните електромобили да използват мрежата за супербързи зарядни станции на компанията от Остин, Тексас.

„Капитулацията на автомобилните производители пред стандарта (на Tesla) е ясен сигнал, че те осъзнават, че търсенето е задържано от страхове относно зареждането“, коментира Марк Уейкфийлд, ръководител на отдела за автомобилни анализи към консултантската компания AlixPartners.

„Достъпност“ е индустриален термин за убеждаване на масовите потребители със средни доходи да плащат достатъчно за електрическите модели, за да покрият по-високите производствени разходи и да бъде осигурена известна доза рентабилност. За повечето традиционни производители това досега се оказва невъзможно.

Дори Tesla, която печели пари от електромобили, беше принудена да намали цените, за да поддържа производствените линии да действат на максимална скорост в Китай и САЩ.

„Ако нашата кола струва толкова, колкото RAV4 на Toyota, никой няма да си купи RAV4 или най-малкото е много малко вероятно да го направи“, споделя изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск пред анализатори през октомври. „Нашата кола все още е много по-скъпа от RAV4“, добавя той.

Най-евтината версия на RAV4 се предлага за 28 475 долара в САЩ. Модел Y на Tesla започва от 43 990 долара и до 31 декември върви с отстъпка от 75000 долара според Закона за намаляване на инфлацията (IRA).

Tesla предупреди, че тези стимули могат да бъдат намалени с въвеждането на по-строги правила за съдържанието на материалите и компонентите.    

fallback
  • #9
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Гостенино хайде прочети коментар две и кажи че не съм познал на 100% ако знаеш какво е процент? Можеш ли да сметнеш без субсидии ако миналата година фец са произвели 3%, А тази година без субсидии са увеличили дела си на 8%, с колко процента им се увеличило производството тази година? Залагам си главата, че не можеш года сметнеш. Давай сега въпрос на чест е! Залагам че ще смятаме средно аритметично отново. Ти само това знаеш и всичко така смяташ!
  • #8
    Гост ( преди 11 месеца )
    Не върви бизнеса,електричари.Дори щедрите субсидии не помагат.
  • #7
    До долния ( преди 11 месеца )
    Виж колко се чака за КАМИОНА cybertruck. Естествено, че ако електромобил на Тесла струва колкото кола с ДВГ на която и да е марка, ще се купува Тесла. Не че Тесла е по-добър автомобил, но е по-напред в бъдещето. А почти никой не купува вехти неща.
  • #6
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Глупост от Мъск - никой нямало да купува RAV4, ako Tesla струва толкова... За RAV4 Prime хибрид се чака около две години. Глупост от написалия статията - "Модел Y на Tesla започва от 43 990 долара и до 31 декември върви с отстъпка от 75000 долара". Значи към колата ти дават и $31010.
  • #5
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Тинти, и твоите лозунги ги знаем. Кажи сега какви ще са последствията от това? Възобновяемата енергия ли ще спре да се развива или електромобилите? Има отлив единствено от глупавите водородни амбиции и тези за синтетичните горива, защото нямат никаква икономическа обосновка и са мъртвородени. На тях никакви субсидии не могат да им помогнат.
  • #4
    Тинтири-минтири ( преди 11 месеца )
    Не са само електромобилите, всички зелени индекси и зелени фондове на борсата се потапят дълбоко. Инвеститорите видяха, че от тоя храст нищо не може да излезе и че само с политически лозунги не става. Тепърва ще боксуват
  • #3
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Проблема не са електромобилите, проблема е безумно високите цени на новите коли, ще пият още много студена вода, малко са балъците които вече ще си купуват нови коли да не говорим за играчка с батерия, там дори за малки коли като Меган Итех искат 100к лева което е абсрудно, единствено някой би я взел ако кара 30-50 хиляди на година и има парите кеш и къде да зарежда.
  • #2
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Няма нужда от пуканки. Антиматематиците не знаят какво е 30% пазарен дял през 2030 година. Този който е писал статията също. Най-елементарното не е написал колко в момента е пазарния дял за да се види колко е сметохотворна статията! Само Тесла и китайците по инерция да се движат дотогава, ще имат 30 милиона продажби нали не вярваш че останалите ще се откажат и няма да произвеждат и те?
  • #1
    Задръжте ( преди 11 месеца )
    Тичам за пуканки, че тук ще е сеч!
fallback
Последни