fallback

Смелите електромобилни стратегии получиха звучен шамар от реалността

Спадащото търсене, ценовите войни и ускорената инфлация накараха производителите да забавят темпото на прехода

Приключващата 2023-та е годината, в която надпреварата в автомобилната индустрия към изцяло електрическо бъдеще беше поставена на пауза. Към началото на годината производителите на автомобили вече бяха обявили инвестиционен ангажимент от 1,2 трлн. долара за електрификация до 2030 г., за да превърнат електромобилите от нишови продукти в основен елемент на автомобилния пазар. Голяма част от тези инвестиции се отнасят до софтуер, батерии и прекрояване на веригата на доставки.

С приключването на годината автомобилните концерни, включително и изцяло фокусираните върху електрическите модели компании като Tesla и Rivian, ограничават инвестициите и преработват продуктовите си стратегии. Традиционните производители междувременно апелират към политиците за повече помощ, за да компенсират високите разходи за прехода, в допълнение към милиардите долари, които вече са вложени в субсидии за стимулиране на продажбите на този вид задвижване.

Потребителското търсене на електромобили нараства в световен мащаб. Но темпът на приемане изостава от оценките, особено в САЩ. Високите лихвени проценти изтласкаха много електромобили извън обсега на потребителите с ниски или средни доходи. Липсата на добре развита зарядна инфраструктура е проблем за купувачите, свикнали да добавят стотици километри пробег на бензиностанциите само за няколко минути.

„Електромобилите ще бъдат бъдещето на бизнеса с леки коли“, изтъква Джеф Парент, главен оперативен директор на AutoNation , американска веригата автокъщи. Но поради опасенията сред потребителите относно цената и таксуването през "следващите три до четири години нещата ще останат неравномерни", добавя той.

Ръководителите на компаниите в индустрията търсят начин да запазят рентабилността, докато преследват целите за преход към изцяло електрически автопаркове до средата на следващото десетилетие.

„Ще се приспособим към това къде се намира клиентът“, посочва главният изпълнителен директор на General Motors Мари Бара.

Междувременно електрическият пикап F-150 Lightning на Ford показва как повишените прогнози се сбъдват. Подкрепен от силното търсене на Lightning, през август Ford добави трети работен екип в своя монтажен комплекс в Диърборн, Мичиган, за да засили производствения темп на електрическия пикап до 150 000 автомобила годишно.

Но през октомври компанията отмени третата смяна, като призна, че търсенето на електрическия F-150 не е достатъчно, за да поддържа планирания темп на производство. Около 700 работници бяха освободени заради това.

В Китай, Европа и САЩ - основните пазари на електромобили, търсенето на този тип задвижване все още нараства по-бързо от търсенето на превозни средства като цяло. Глобалното производство на електромобили е напът да нарасне тройно до 2030 г. до 33,4 млн. автомобила, около една трета от общото производство, изчислява AutoForecast Solutions (AFS). Голяма част от този растеж ще се случи в Китай, където държавните субсидии и ценова война, водена от лидерите на китайския пазар на електромобили BYD и Tesla, правят електромобилите по-достъпни от тези с двигател с вътрешно горене, разкрива анализ на JATO Dynamics.

В Северна Америка производството на електрически превозни средства може да се увеличи шесткратно до близо 7 млн. броя до 2030 г., изтъква AFS. Това е еквивалентно на приблизително 40% от прогнозирания американски пазар – но доста по-малко от целите на администрацията на президента Джо Байдън.

Лобиране за облекчаване на правилата

Ръководителите на индустрията лобират пред администрацията на Байдън да се оттегли от правилата за емисиите, които на практика изискват електромобилите да представляват две трети от продажбите на нови превозни средства в САЩ до 2032 г.

Гледайки напред, браншовите лидери изтъкват две опасения относно предизвикателството за разширяване на пазара на електромобили отвъд авантюристичните ранни потребители на технологията: достъпност и достъп до зарядна инфраструктура. 

Бавният темп на разширяване на инфраструктурата принуди големите традиционни производители да сключат сделки с Tesla, за да позволят на купувачите на техните електромобили да използват мрежата за супербързи зарядни станции на компанията от Остин, Тексас.

„Капитулацията на автомобилните производители пред стандарта (на Tesla) е ясен сигнал, че те осъзнават, че търсенето е задържано от страхове относно зареждането“, коментира Марк Уейкфийлд, ръководител на отдела за автомобилни анализи към консултантската компания AlixPartners.

„Достъпност“ е индустриален термин за убеждаване на масовите потребители със средни доходи да плащат достатъчно за електрическите модели, за да покрият по-високите производствени разходи и да бъде осигурена известна доза рентабилност. За повечето традиционни производители това досега се оказва невъзможно.

Дори Tesla, която печели пари от електромобили, беше принудена да намали цените, за да поддържа производствените линии да действат на максимална скорост в Китай и САЩ.

„Ако нашата кола струва толкова, колкото RAV4 на Toyota, никой няма да си купи RAV4 или най-малкото е много малко вероятно да го направи“, споделя изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск пред анализатори през октомври. „Нашата кола все още е много по-скъпа от RAV4“, добавя той.

Най-евтината версия на RAV4 се предлага за 28 475 долара в САЩ. Модел Y на Tesla започва от 43 990 долара и до 31 декември върви с отстъпка от 75000 долара според Закона за намаляване на инфлацията (IRA).

Tesla предупреди, че тези стимули могат да бъдат намалени с въвеждането на по-строги правила за съдържанието на материалите и компонентите.    

fallback
  • #29
    Хвалипръц ( преди 1 година )
    До 26: Да бе, а пък един мармот завива шоколада в станиол...
  • #28
    MythBuster ( преди 1 година )
    Мисленето не е за всеки. Автомобилните компании с 100-годишен опит получават абсолютно същите субсидии като Тесла, имат много по-добре развити за доставки с дългогодишни партньори, които са им доставчици от векове в буквалния смисъл на думата, Но въпреки това продават електромобилите си на по-високи цени от Тесла с голяма загуба, а Тесла продава на по-ниска цена с печалба и има още накъде да свалят цените за да увеличават продажбите. Имат и още десетки лостове за да ги увеличат още и в пъти.
  • #27
    Мислещ ( преди 1 година )
    Нормално е да се увеличава търсенето на електрокари, когато умишлено се съсипва производството на коли с двигател, а се дотира яко това на тролеи !
  • #26
    Гост до 21 ( преди 1 година )
    През 2024 ФЕД и ЕЦБ ще свалят лихвите. Отделно от това, Тесла продава всичко, което произведе, а автомобилите им на склад се задържат под 2 седмици за разлика от EV на останалите, които висят с месеци. Търсене на EV има, но то е за Тесла. През 2030 ще останат Тесла и няколко китайски компании. Останалите си заминават
  • #25
    MythBuster ( преди 1 година )
    Лудетино И ти ли като гост Ще сравняваш световното производство на енергия от фотоволтаици чрез данни за писане на шести декември за производството в България, като ще събираш средно аритметично на проценти защото така се смята ли проценти за да обявиш, че фотоволтаиците в световен мащаб произвеждат 1, 2% от електрическата енергия? Или като рук който прави статистиката като излезе на терасата и преброи колко електромобила има. Интересно как са нула, като самият той уж кара електромобил?
  • #24
    Лудория ( преди 1 година )
    ... като чудесен "стакмист". Ама аз примерно следя продажбите в Швеция, защото там казват, че са страхотните продажби на електромобили. За съжаление намирам само данните за септември, когато Тесла Y е най-продаван автомобил (3050). Може ли да споделите как се увеличават бройките през следващите месеци? ;) И мислите ли, че тези данни за Швеция отразяват световните тенденции?
  • #23
    MythBuster ( преди 1 година )
    Нищо ново под слънцето . Сега ще се появи гост и ще каже че този коментар не го е писал той, а след това каквото и да му цитирам че е написал ще казва че не го е писал той и от два месеца не е влизал да пише тук всички глупави неща което е изписал . Някой друг е писал всички неграмотни мнения за проценти въртящи моменти, производство на фец и други лъжи и манипулации. Нито ще му е за първи нито за последен път. Това е още от времето на инженер Радев. Никога не си стои зад думите като мъж.
  • #22
    Лудория ( преди 1 година )
    И като прочетеш коментарите и не мисля, че трябва да има изненадани за резултатите от PISA. То възрастните не могат статия от няколко абзаца да разберат, а искаме от ТЕХНИТЕ деца нещо по-различно. Не става така, уви. Хората пишат за тенденция в световет мащаб, но нашето човече "Едно си баба знае, едно си баба бае"... Хайде, господин Гост, разсяснете ни как са продажбите последните седмици в Швеция на навярно любимата Ви марка? Стигнали ли са нови висини? Защото избирате някакви данни за тезата..
  • #21
    Хвалипръц ( преди 1 година )
    До 19: Какво те кара да мислиш че ще има увеличение през 2024 спрямо 2023? Светът навлиза в рецесия, лапнишараните са на привършване. Истинско чудо ще е ако 24-та успеят да задържат бройките от 23.
  • #20
    Анонимен ( преди 1 година )
    МитЕ,сега с Ник Гост?
fallback
Последни