fallback

Свършено ли е вече с петрола?

Заради нашествието на електромобилите петролният пик ще бъде достигнат още това десетилетие, твърдят експерти

На конференцията за климата на ООН в Дубай пламнаха много спорове относно бавния темп на намаляване на потреблението на изкопаеми горива. Но има един положителен аспект, който делегатите могат да посочат -  нарастващият брой електрически превозни средства в световен мащаб, които вече направиха изненадващо голям пробив при търсенето.         Нарастващите продажби на електрически превозни средства през последните години накараха анализаторите да коригират прогнозите си за това кога глобалното потребление на петрол ще достигне своя връх, тъй като публичните субсидии и подобрената технология помагат на потребителите да преодолеят тревогата около понякога впечатляващо високите цени на тези автомобили, захранвани с батерии.

Базираната в Париж Международна агенция по енергетика (МАЕ) очаква световното потребление на петрол да достигне своя пик в края на това десетилетие при 103 млн. барела на ден, след като организацията направи редовно големи корекции на прогнозата си от 2017 г., когато очакваше пук от 105 млн. барела през 2040 г.

„Промяната се оказа политическата подкрепа за електрификацията, което доста значително намали търсенето на петрол от транспортния сектор, който беше основният двигател на растежа на глобалното търсене“, коментира Апостолос Петропулос от МАЕ.

Петролният гигант BP повиши своите прогнози за глобалното пиково търсене на петрол, докато правителствата на САЩ и Китай - двата най-големи потребители на петрол в света - намалиха прогнозите си за вътрешното търсене.

Транспортът е отговорен за около 60% от световното търсене на петрол, като само САЩ представляват около 10% от него, изчислява МАЕ. Този дял трябва да спадне, тъй като организацията очаква електромобилите да изтрият около 5 млн. барела на ден от световното търсене на петрол до 2030 г.

Глобалните продажби на електромобили сега съставляват около 13% от всички продажби на превозни средства и вероятно ще нараснат до между 40%-45% от пазара до края на десетилетието, прогнозира МАЕ. Това ще се дължи на комбинация от все по-строги стандарти за ефективност и икономия на горивото и субсидии, въведени от различни правителства по света след Парижкото споразумение от 2015 г.

Последните мерки за субсидиране включват Закона за намаляване на инфлацията (IRA) в САЩ, който предлага данъчни стимули в размер на 7500 долара при покупка на електромобил.

МАЕ посочва, че продажбите на електромобили ще трябва да напреднат с още по-висок темп – достигайки дял от 70% до 2030 г., за да се спази целта на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий. Не е сигурно обаче дали продажбите могат да достигнат тези стойности.

През последните седмици производителите на автомобили, включително General Motors, Ford и Stellantis през забавиха или преустановиха своите планове за ускоряване на производството на електромобили на фона на нарастващите разходи за труд и признаците, че по-високите лихвени проценти забавят икономическия растеж в САЩ.

В по-дългосрочен план обаче намаляващите разходи за батерии карат някои анализатори да погледнат с по-голям оптимизъм.

В Китай е по-евтино

Скоростта на налагането на електромобилите ще зависи най-вече от цените на превозните средства и от наличието на зарядни станции, смятат анализатори. Китай има предимство и в двата случая.

Средностатистическото електрическо превозно средство в Китай струва 33 964 долара към средата на 2023 г., изчислява британската консултантска фирма JATO Dynamics. Цената на най-евтиния електромобил в Китай е с 8% по-ниска от най-евтиния еквивалентен модел, задвижван с бензин, установява JATO. Това се дължи на огромните държавни субсидии и голямата наличност на редкоземни елементи, които са от решаващо значение за производството на електромобили.

Електрическите автомобили вече представляват около една четвърт от пазара в Китай.

За разлика от това в САЩ средната цена на електромобилите надхвърля 53 000 долара, става ясно от данни на консултантската компания Kelley Blue Book. Това е с 5000 долара повече от еквивалентното конвенционално превозно средства.

САЩ също изостават от Китай и при броя на обществените зарядни станции. Проучване, финансирано от индустрията и публикувано през октомври от Института за електрификация, отбелязва, че САЩ имат около 52 хиляди обществени зарядни станции, в сравнение с около 400 хил. в Европа и 1,2 млн. броя в Китай.

Въпреки това МАЕ очаква електромобилите да нараснат до 50% от общите продажби в САЩ до 2030 г., тъй като шофьорите са привлечени от подобряващата се технология, падащите цени и перспективата за избягване на волатилните цени на бензиностанциите.    

fallback
  • #5
    до 2 ( преди 10 месеца )
    И след това ще те помоля да напишеш колко пъти ти се е покачила заплатата за тези 20 г. Обзалагам се, че е поне х4. Разходите за парно вдигнали ли са се колкото нея?
  • #4
    до 2 ( преди 10 месеца )
    Нещо ти куца икономиката. Да предположим, че 20 г. назад означава октомври 2003 г. (защото данните са ноември тази догина още не са вкарани в НСИ). Инфлацията за този период е 133.2%. Т.е. ако приемем, че тогава си плащал по 1000 лв. за отопление и топла вода на година и не беше направил подобренията, щеше да плащаш 2332 лв. сега. Или наобратно, ако сега плащаш 1000 лв, те се равняват на 428,8 лв. пари от 2003 г.
  • #3
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Като ще сравняваш сметките за ток с тези от преди 20 години, сметни и разходите за автомобил с тези от преди 20 години?
  • #2
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Потреблението няма значение, паричните потоци към ОПЕК+ няма да намалеят. От 20 години правя подобрения за енерго-ефективност по жилището и сметките за ток са все нагоре,въпреки че потреблението ми е наполовина
  • #1
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Значи да преговорим за антиелектриците които по подразбиране са антиматематици. Плановете са за "ще трябва да напреднат с още по-висок темп достигайки дял от 70% до 2030 г." , но по най-песимистични прогнози "ще нараснат до между 40%-45% от пазара до края на десетилетието" тоест отлагането на електромобилите се отлага засега! А антиматематиците разбрали отнякъде че продажбите на електромобили започнали да спадат и да се връщат към ДВГ
fallback
Последни