fallback

Свършено ли е вече с петрола?

Заради нашествието на електромобилите петролният пик ще бъде достигнат още това десетилетие, твърдят експерти

На конференцията за климата на ООН в Дубай пламнаха много спорове относно бавния темп на намаляване на потреблението на изкопаеми горива. Но има един положителен аспект, който делегатите могат да посочат -  нарастващият брой електрически превозни средства в световен мащаб, които вече направиха изненадващо голям пробив при търсенето.         Нарастващите продажби на електрически превозни средства през последните години накараха анализаторите да коригират прогнозите си за това кога глобалното потребление на петрол ще достигне своя връх, тъй като публичните субсидии и подобрената технология помагат на потребителите да преодолеят тревогата около понякога впечатляващо високите цени на тези автомобили, захранвани с батерии.

Базираната в Париж Международна агенция по енергетика (МАЕ) очаква световното потребление на петрол да достигне своя пик в края на това десетилетие при 103 млн. барела на ден, след като организацията направи редовно големи корекции на прогнозата си от 2017 г., когато очакваше пук от 105 млн. барела през 2040 г.

„Промяната се оказа политическата подкрепа за електрификацията, което доста значително намали търсенето на петрол от транспортния сектор, който беше основният двигател на растежа на глобалното търсене“, коментира Апостолос Петропулос от МАЕ.

Петролният гигант BP повиши своите прогнози за глобалното пиково търсене на петрол, докато правителствата на САЩ и Китай - двата най-големи потребители на петрол в света - намалиха прогнозите си за вътрешното търсене.

Транспортът е отговорен за около 60% от световното търсене на петрол, като само САЩ представляват около 10% от него, изчислява МАЕ. Този дял трябва да спадне, тъй като организацията очаква електромобилите да изтрият около 5 млн. барела на ден от световното търсене на петрол до 2030 г.

Глобалните продажби на електромобили сега съставляват около 13% от всички продажби на превозни средства и вероятно ще нараснат до между 40%-45% от пазара до края на десетилетието, прогнозира МАЕ. Това ще се дължи на комбинация от все по-строги стандарти за ефективност и икономия на горивото и субсидии, въведени от различни правителства по света след Парижкото споразумение от 2015 г.

Последните мерки за субсидиране включват Закона за намаляване на инфлацията (IRA) в САЩ, който предлага данъчни стимули в размер на 7500 долара при покупка на електромобил.

МАЕ посочва, че продажбите на електромобили ще трябва да напреднат с още по-висок темп – достигайки дял от 70% до 2030 г., за да се спази целта на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий. Не е сигурно обаче дали продажбите могат да достигнат тези стойности.

През последните седмици производителите на автомобили, включително General Motors, Ford и Stellantis през забавиха или преустановиха своите планове за ускоряване на производството на електромобили на фона на нарастващите разходи за труд и признаците, че по-високите лихвени проценти забавят икономическия растеж в САЩ.

В по-дългосрочен план обаче намаляващите разходи за батерии карат някои анализатори да погледнат с по-голям оптимизъм.

В Китай е по-евтино

Скоростта на налагането на електромобилите ще зависи най-вече от цените на превозните средства и от наличието на зарядни станции, смятат анализатори. Китай има предимство и в двата случая.

Средностатистическото електрическо превозно средство в Китай струва 33 964 долара към средата на 2023 г., изчислява британската консултантска фирма JATO Dynamics. Цената на най-евтиния електромобил в Китай е с 8% по-ниска от най-евтиния еквивалентен модел, задвижван с бензин, установява JATO. Това се дължи на огромните държавни субсидии и голямата наличност на редкоземни елементи, които са от решаващо значение за производството на електромобили.

Електрическите автомобили вече представляват около една четвърт от пазара в Китай.

За разлика от това в САЩ средната цена на електромобилите надхвърля 53 000 долара, става ясно от данни на консултантската компания Kelley Blue Book. Това е с 5000 долара повече от еквивалентното конвенционално превозно средства.

САЩ също изостават от Китай и при броя на обществените зарядни станции. Проучване, финансирано от индустрията и публикувано през октомври от Института за електрификация, отбелязва, че САЩ имат около 52 хиляди обществени зарядни станции, в сравнение с около 400 хил. в Европа и 1,2 млн. броя в Китай.

Въпреки това МАЕ очаква електромобилите да нараснат до 50% от общите продажби в САЩ до 2030 г., тъй като шофьорите са привлечени от подобряващата се технология, падащите цени и перспективата за избягване на волатилните цени на бензиностанциите.    

fallback
  • #25
    Препатил ( преди 11 месеца )
    Тука има един зелен изтрещял талибан!Значи в Африка бензина в евтин - имат доста петрол и нямат акцизи данъци за простотии, поради което масово карат стари бензинови автомобили от Европа, дето там направо ги изхвърлят.От друга страна Ел. мрежите не са надеждни, защото не се отделят достатъчно пари за инвестиции. Даже в една от най-богатите държави -ЮАР имат проблеми с тока. Та чети малко талибанче, преди да пишеш глупости!!
  • #24
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Също така защо ако така или иначе няма изградена зарядна инфраструктура нито за бензинови нито за електрически автомобили, някой ще предпочете да изгради бензиностанция, а не 10 зарядни станции на различни локации за същата сума, които няма да имат нужда и от персонал, зареждане на цистерни и други трудности?
  • #23
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Ами сигурно защото са се скъсали да купуват чисто нови автомобили с ДВГ и строят бензиностанции за тях насред пустинята! Ако вземеш да се поинтересуваш, ще видиш колко благотворителни организации изграждат фотоволтаични инсталации на отдалечени общности, включително за да имат достъп до вода. Изграждането на фотоволтаична инсталация е много по-евтино от прекарване на далекопровод. Не каза защо някой броил 100 000 долара за автомобил ще има проблем да отдели 2000 долара за фотоволтаици?
  • #22
    Глупости без край... ( преди 11 месеца )
    Като гледам в Африка се утрепват да слагат фотоволтаици и вече се чудят,какво да правят с излишъка от ток!
  • #21
    Алекс ( преди 11 месеца )
    В миналото се прехвърлихме от каруци и файтони на бензинови автомобили.Днес от бензинови автомобили на електрически.Прогрес.Петролните шейхове ще ги връщаме обратно по камилите.
  • #20
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    А откъде ще зареждат бензиностанциите бе умен и на каква цена? Кое е по-лесно да се изгради в едно отдалечено африканско село - бензиностанция или фотоволтаичен навес да пази сянка на електромобила, който освен да зарежда електромобила, ще произвежда и ток за колибите на целия катун? За разлика от тук, в Африка пече всеки божи ден и инвестиция за 3 000 лв във формата на 3kWp фотоволтаична централа ще произвежда 6000kWh/год достатъчни за 30 000 км/год. без да мъкнат бензин от стотици километри
  • #19
    Глупости без край... ( преди 11 месеца )
    И къде в развиващите се страни ще зареждат електромобилите, дори да ги купят защото са по-евтини според тебе бе "умник"?Ще носят тока с кофи от съседния фотоволтаик и ще го наливат с фуния в батерията.Толкова ли е трудно да разбереш, че без съответната зарядна инфраструктура вибраторите са безмислени.
  • #18
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "освен това бройката нови коли в света особенно в развиващите се страни ще експлоадира и те няма да са електромобили." Това каква логическа връзка има с написаното В статията " Цената на най-евтиния електромобил в Китай е с 8% по-ниска от най-евтиния еквивалентен модел, задвижван с бензин" да не твърдиш че в развиващите се страни живее най-богатото население и ще си купуват само ве осмаци независимо от цената, за да не се излагат да карат евтини електромобили?
  • #17
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "анонимен ( преди 1 час )10-ти, те за пика на петрола говореха още 2000-та? Сега сме аха +24." Тази диагноза се казва функционална неграмотност. Тоест надали ще разбереш какво и аз ти казвам, но поне ще опитам. За 2000 г. ставаше въпрос за съвсем друг ПИК на петрола. Пик на производството защото бил на изчерпване и щял да свърши и да има недостиг. Това са били поредните манипулации за да вдигат цената му. Сегашният пик ще е на търсенето. Каменната ера не е свършила, защото са свършили камъните ...
  • #16
    до 15 ( преди 11 месеца )
    През 1982 г. баба Ванга казва следното: "През 2023 г. во едно нехартиено списание ще се появи един с номер 15, който само глупости ще говори."
fallback
Последни