Автомобилната индустрия в Европейския съюз (ЕС) и Великобритания се сблъсква със сериозни препятствия при осигуряването на суровини, необходими за производството на батерии за електрически превозни средства, показва нов доклад на неправителствената екологична организация Transport & Environment (T&E).
Докладът показва още, че двете най-големи компании за електрически автомобили в света, Tesla и китайската BYD, са значително по-напред от своите европейски конкуренти в осигуряването на достъп до тези основни суровини.
Анализът установява, че производителите на автомобили в ЕС са обявили споразумения, които ще покриват само 14% от лития, 17% от никела и 10% от кобалта, които ще са необходими, за да постигнат целите за 2030 г. Въпреки че Великобритания отлага забраната за продажба на нови бензинови и дизелови коли до 2035 г., страната също изостава в осигуряването на тези минерали.
„Има съществено разминаване между целите на производителите на автомобили за електрически превозни средства и техните стратегии относно минералите“, споделя Юлия Полисканова, старши директор на отдела за превозни средства и мобилност в T&E.
Mercedes-Benz, BMW и Hyundai/Kia са основните изоставащи при доставките на батерийни метали в Европа, докато Ford, Volkswagen и Stellantis успяват значително по-успешно да се конкурират с Tesla и BYD.
Мащабът на евентуалния дефицит, идентифициран от T&E, е тревожен – данните от Benchmark Mineral Intelligence показват недостиг от 400 000 тона само в производството на литий през 2030 г. – и наистина изглежда, че много водещи европейски производители ще се сблъскат със сериозни проблеми, свързани с целите за електрификация.
Изоставането на компаниите в своите планове за осигуряване на минерали може да забави значително или дори да прекъсне прехода към електрическа мобилност в Европа, предупреждава още T&E.