fallback

Задръстванията на станциите за зареждане убиват електрическата мечта на ЕС

Бюрокрацията спъва голяма част от проектите за изграждане на станции и отказва инвеститорите

Шофьорите на електрически превозни средства, които се надяват да заредят батериите си в една от 1600-те испански станции за зареждане на Repsol, се оказват разочаровани, тъй като почти половината от тях са неактивни, защото нямат връзка с електричеството.

Такива пропуски са очевидни в целия Европейски съюз, където миналата седмица Европейската комисия обяви планове за надграждане на енергийните мрежи на блока. Те трябва да бъдат изпълнени след 18 месеца и включват справяне с недостига на електроенергия в станциите за зареждане на електрически автомобили, пише в свой анализ агенция Reuters.

Въпреки декларациите на нейните лидери, бюрокрацията, която пречи на напредъка към по-екологичен транспорт в ЕС, се увеличава, твърдят представители на индустриални групи и енергийни компании, цитирани от Reuters.

Лесното изграждане на център за зареждане на EV варира значително в отделните държави. Източник от индустрията каза, че в Германия такъв център е бил задържан с месеци заради правилата, защитаващи едно дърво, докато друг, разположен на натоварена магистрала, е трябвало да чака 10 месеца за оценка на шума, преди да получи одобрение.

„Въпреки че работата по инсталирането на бърза и ултра-бърза точка за зареждане изисква само две до три седмици работа, поради различните административни изисквания в Испания, пълният процес може да продължи от една до две години“, твърдят от Repsol.

Индустриалната група ChargeUp Europe заяви, че въпреки че Комисията признава издаването на разрешителни за проблем, тя не е предложила никакви конкретни инструменти или действия. Конкретни насоки за държавите-членки за ускоряване на издаването на разрешителни се очакват едва в даден момент през следващите две години, показва графикът на плана.

Това забавя въвеждането на центрове за зареждане в 27-членния блок, поставяйки в опасност целите на ЕС за постепенно премахване на бензиновите и дизеловите превозни средства, както и неговите по-широки климатични цели.

„Времето, необходимо за свързване на точките за зареждане на електромобили към мрежата, наистина може да се разглежда като пречка за ускоряване на навлизането на електромобили и трябва да се преодолее“, коментира говорител на Европейската комисия.

Процесът за създаване на бърза EV станция се е увеличил до средно две години от шест месеца през последните няколко години, твърдят четири компании за зареждане на електромочили. А причината е, че фирмите преминават през безброй правила от федерално до общинско ниво.

„Кафка се среща с енергийния преход. Имаме толкова много неща, които работят срещу Европа, но можем да поправим това“, категоричен Луси Матера, генерален секретар на ChargeUp Europe, цитиран от Reuters.

Матера допълва, че броят на електромобилите ще расте по-бързо от общия брой обществени станции за зареждане, който според ChargeUp Europe ще нарасне девет пъти до 2030 г., а електромобилите - с десет.

Електрификацията на транспорта е един от ключовите стълбове в основата на целта на ЕС за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г. За да постигне това, той ще забрани продажбите на превозни средства с емисии на CO2 от 2035 г. и иска да развие мрежа от станции за зареждане на EV. Тази амбиция създава доста трудности пред енергийните компании и регулаторите, неподготвени за скока на търсенето в ЕС, където досега само 5,4% от пътническите автомобили работят с алтернативни горива, включително електрически, от общо 286 милиона.

Тази година ЕС прие закон за инсталиране на бързи зарядни устройства до 2030 г. на всеки 60 километра по определени пътни мрежи за леки автомобили и на всеки 100 километра за тежкотоварни превозни средства. Заради бюрократичните пречки обаче инвеститорите не са склонни да се наемат с подобни проекти.

Тези пречки включва установяване дали една средна крайпътна спирка за почивка има единичен стълб или достатъчно кабели, които се свързват с по-широката мрежа. Хъбовете за зареждане често изискват допълнителна електрическа подстанция, която преобразува мощността с високо напрежение в по-малки единици. След това процесът включва искания към електроразпределителните компании (DSO) за инсталиране на повече капацитет. Те обаче често не бързат и няма как да се проследи кога ще се справят с това изискване.

Ръководители от автомобилната индустрия смятат, че целите на ЕС са достатъчно ниски и следователно е вероятно да бъдат изпълнени, но може да не отговорят на търсенето на нарастващия парк от електромобили и особено камиони. В момента се забелязва силен промишлен импулс за изграждане на центрове за електрически автомобили, но не и за камиони и автобуси за дълги разстояния. Те представляват повече от 25% от емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт в ЕС, който като цяло е отговорен за една пета от емисиите на блока.

fallback
  • #13
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "дори и за най-фанатичните стана ясно, че целите до 2030 са непостижими." Ще ми припомниш ли какви са били целите за 2030 година, че доколкото си спомням от 2015 година досега ги променят поне 10 пъти защото се оказва че целите за 2030 година ще бъдат постигнати след 4-5 години. Ще ми припомниш ли какъв трябваше да бъде делът на възобновената енергия през 2030 година, според плановете от 2015 година и дали този дял вече не е задминат още тази година?
  • #12
    Политик ( преди 11 месеца )
    И като как точно пречат политиците на прехода? С налагането на Евро стандарти, които буквално задушават ДВГ-тата и същевремнно субсидират електричките? Да, преместиха във времето влизането на Евро 7, но само, защото въпреки всичко, въпросния преход наистина е до 9-та глуха и дори и за най-фанатичните стана ясно, че целите до 2030 са непостижими. Сигурно е било болезнено за някои зелени инфантили да го признаят и е имало яко късане на ризи от мъка.
  • #11
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Ако решат и са технически грамотни, само с едно щракане на пръсти и едно единствено решение, политиците могат да решат множество проблеми в много различни сектори. Като започнеш от производителите на възобновяема енергия, преминеш през търговците на ток, електропреносната инфраструктура, електроразпределителната инфраструктура, трафопостовете, балансирането на енергийната система, собствениците на зарядни станции и стигнеш до крайния потребител, който ще спечели от ниските цени на тока.
  • #10
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Интересно след това правилно изказване" Но бая балъци се вързаха на "евтината" алтернатива. Щото малцина гледат екото , народа се закачи за евтиното." Как стигна до тези грешни изводи "Прехода към по Екологичен транспорт е в девета глуха. Всичко, ама всичко се оказа и и ще продължава да се оказва мнооого по зле от желаното и обещаното. "Доколкото аз разбирам, преходът си върви по-бързо отколкото им се иска на политиците и те пречат с всички възможни сили, но и да искат не могат да го спрат!
  • #9
    анонимен ( преди 11 месеца )
    в българия има повече зарядни станции отколкото тролейбуси
  • #8
    Пропов ( преди 11 месеца )
    Прехода към по Екологичен транспорт е в девета глуха. Всичко, ама всичко се оказа и и ще продължава да се оказва мнооого по зле от желаното и обещаното. Дали политиците лъжат, тях някой ги излъга или просто им излязоха криви и непроверени сметките...Абе за технически грамотното население е ясно отдавна, че с пръдня боя не става. Но бая балъци се вързаха на "евтината" алтернатива. Щото малцина гледат екото , народа се закачи за евтиното.
  • #7
    Тинтири-минтири ( преди 11 месеца )
    Електрическата мечта... че кой па има мечта за тая щуротия!!! Но от друга страна това е показателно за изкуфяла Европа като цяло! Тежката фашизоидна администрация и безумната свръхрегулация убиват всяка инициатива, не само електрическата!
  • #6
    анонимен ( преди 11 месеца )
    То това да им беше проблема, добре ще да е. Просто за 3 години една кола от 15к евро стана на 50к, ама било електричка ама ни знам си какво, то дори и кола не е а сапунерка като Рено Миган Итех.
  • #5
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Ммм, 10/10 оценка на заглавието! Браво, редакцио, браво, московки рупоре! Първо, заглавието няма нищо общо с текста на статията. Второ, задръствания няма. Освен ако баба Ванга - любимата пророчица на Москва - не е писала статията и не вижда бъдещето.
  • #4
    до 2 ( преди 11 месеца )
    Това твърдение на въпросните "ръководители" е христоматичен пример за, "Аз много исках (да произведа много електрички), но нямах желание (конюктурата и международното положение ми попречиха)".
fallback
Последни