IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Евтиният внос от Азия оставя Германия без производството на гуми

Michelin и Goodyear са на път да затворят заводите си и да оставят над 3000 души без работа

Производството на автомобилни гуми в Германия е заплашено от крах. В страната все още работят дванадесет фабрики, четири от които трябва да затворят през следващите години. След като американската компания Goodyear обяви, че иска да прекрати производството си във Фулда и Фюрстенвалде, сега нейният конкурент Michelin също подготвя мащабни съкращения. Френската компания постепенно ще затвори фабриките си в Карлсруе и Трир до 2025 г., споделя шефът на Michelin за Северна Европа - Мария Рьотгер.
 
 
Автомобилни гуми
 
 
Освен това част от производството в завода в Хомбург, Саарланд, ще бъде прекратено. „Губим все повече пазарен дял поради вносните евтини гуми. Намаляващото търсене води до недостатъчно използване на нашите производствени обекти, което оказва допълнителен натиск върху производствените разходи. Следователно няма перспектива за тези дейности“, споделя Рьотгер.

Засегнати са общо 1532 служители на Michelin. В Goodyear 1750 работни места са застрашени. И двете компании в момента преговарят за социални планове с работническите организации.

Вече се проведоха първите протестни митинги, като Франческо Гриоли, ръководител на синдиката и член на надзорния съвет на Continental, разкритикува плановете за съкращения, определяйки ги като прибързани.

„Притеснявам се, че дадена индустрия обръща гръб на Германия, въпреки че имаме някои предимства по отношение на местоположението тук“, изтъква той, добавяйки: „Не бива да се отказвате толкова бързо“.

Синдикалистът все пак признава, че енергийните разходи са твърде високи, конкурентният натиск расте и в бранша има излишен капацитет.

Евтините гуми от Азия заливат европейския пазар от години. Местните производители се опитват да противодействат на това с по-добри продукти. Например с каучукови смеси, които са по-издръжливи и генерират по-малко абразия. Въпреки това, тъй като пазарът като цяло се свива, данните за продажбите спадат във всички области.

Рьотгер от Michelin изброява мащабната концентрация на кризи от 2020 г. насам сред причините за съкращаванията, предприети от нейната компания. „Само разходите за енергия в Европа са се повишили с 260 процента през последните пет години. В сравнение със Северна Америка и Китай общите ни производствени разходи са значително по-високи“, добавя тя.

Предвид пазарната прогноза за следващите години „няма перспектива – въпреки ангажираността на нашите служители и инвестициите, които сме направили“, изтъква Рьотгер.

Общо Michelin е инвестирала повече от 500 млн. евро в модернизацията на германските си заводи през последните десет години. Сега остава само фабриката за автомобилни гуми в Бад Кройцнах и част от производството в Хомбург. Включвайки дъщерни дружества като веригата сервизи Euromaster, Michelin все още има 4780 служители в Германия. Планираното затваряне е допълнителен удар за индустрията след години на миграция на фабрики за гуми към Източна Европа. Последният път, когато имаше подобна дискусия за това преместване, беше във връзка със закриването на завода на Continental в Аахен преди три години.

Ръководството на компанията обмисляше преместване на производството на гуми в страни, предлагащи най-ниски разходи. Групата управлява само една фабрика за гуми в Германия. Конкурентът Goodyear очаква планираното закриване на два обекта в страната да „подобри структурата на разходите в района на Европа, Близкия изток и Африка и да осигури нашата конкурентоспособност и рентабилност в дългосрочен план“.

Синдикатът има сериозни съмнения относно това твърдение, особено за фабриката във Фюрстенвалде, Бранденбург, тъй като съоръжението е само на няколко километра от завода на Tesla. „Защо всъщност не успявате да спечелите този клиент, въпреки че сте в непосредствена близост?“, пита Гриоли.

Разбира се, той разбира, че натискът върху фирмите е огромен. Това е една от причините работническата организация IGBCE да проведе големи демонстрации за въвеждането на „мостова цена на електроенергията“. Лобистката асоциация на каучуковата промишленост наскоро съобщи за спад в продажбите на четири от пет компании в сравнение с предходната година, докато в същото време цените на почти всички използвани материали са се повишили.

От гледна точка на Рьотгер въпросът дали фабриките за гуми трябва да бъдат преместени в Източна Европа вече не е актуален. „Вече не става дума за Запада или Изтока, а за запазването на конкурентоспособността на Европа и особено на Германия“, казва тя. В момента индустрията се движи в низходяща спирала. Германия се нуждае от цялостна програма за своите фабрики, изтъква Рьотгер. „Вече не е достатъчно да се действа с волеизявления. Нуждаем се от индустриална стратегия, която включва средни и големи компании – и това трябва да бъде последвано от действие“, категорична е тя.

Синдикалистът Гриоли не иска да обвинява за проблемите на индустрията само политиката. Все още можете да управлявате завод успешно, дори ако има по-високи разходи от други, изтъква той. „Вярвам, че все още има толкова много иновации в гумите, включително при гумите за камиони. Не става въпрос само за разходите", добавя Гриоли.

Възможностите се крият например в допълнителни услуги като дигитално управление на автопарка, което използва сензори в гумите за намаляване на разхода на гориво. „Ако произвеждаме само каучук, ние се лишаваме от възможността да бъдем част от бъдещ пазар“, изтъква Гриоли.

Малко вероятно е Michelin и Goodyear да се съгласят на подобни идеи при преговорите със синдиката. Французите вече имат опит със затварянето на фабрика в Бамберг, където на мястото е изграден индустриален парк. Това може да бъде „вдъхновение“ за Хомбург и Карлсруе, смята Рьотгер.

Перспективите пред служителите не са лоши предвид недостига на квалифицирани работници. „Вече се свързаха с нас клиенти от сервизния бизнес, които искат да говорят с нас за служители“, споделя Рьотгер. От това може да се развие нещо. „Убедена съм, че всички служители, дори и неквалифицираните, имат перспектива. Ние ще подкрепим всеки един от тях”, допълва тя.
 
 

0 от 500
  • #70
    0 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 2 месеца )
    А иначе всичко е толкова просто. Всички сили по посока на движение са положителни, а обратно на посоката на движение са отрицателни и силите се сумират. Накрая и в двата случая получаваш 50, но в единия случай е с отрицателен знак и автомобила намалява скоростта си, защото съпротивителните сили са по-големи. Много ми е интересно ако имаш 10 сили които трябва да събереш, как ще тръгнеш да търсиш по-големи и по-малки за да ги вадиш и събираш?
  • #69
    0 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 2 месеца )
    Тоест ако масата на автомобила оказва 100 Nm въртящ момент, а спирачките оказват 50Nm според тебе ще е абсолютно същото както и ако спирачките оказват 100Nm въртящ момент и масата на автомобила оказва 50Nm. Поредното перпетуум мобиле? Все положителен резултат? Автомобилът никога няма да спре? В двата случая ще се извършва положителна работа и автомобилът ще ускорява?
  • #68
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 2 месеца )
    Мити4ен,вече ти отговорих в предишна тема.При разнопосочни сили,от по голямата вадиш по малката.100>50 ,значи 100-50=50.
  • #67
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 2 месеца )
    Гост още е на работа да сметне колко е 100 - 50, че шефа толкова сложна за да че му е дал че ще я смята няколко денонощия и няма да може да влиза тук. Или пък се оставили дъщерята на бабата и са на дискотека с жената, вместо да се занимава с толкова сложни сметки.
  • #66
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Азия все повече смачква Европа с любезното съдействие на САЩ
  • #65
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 2 месеца )
    "Гост ( преди 6 часа )ФЕЦ в момента произвежда само 9,2%.Лятото стига до 30% за няколко часа.Пресметнато целогодишно и денонощно,делът на ФЕЦ е под 3%." Имаш ли някаква идея какви са тези девет цяло и два процента които си цитирал? 9,2% от какво? А тези 3% от къде ги взе? Ако от началото на годината до днес са произведени 2,9TWh, които според тебе са три процента, да не твърдиш че в България са произведени приблизително 100 тераватчаса от началото на годината ? Лъжеш нагло или толкова си може ...
  • #64
    2 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 2 месеца )
    "Мити4ен,за теб тишина,за мен работа,работа, работа." Ако цялата ти инженерна работа е такава, скоро няма да я свършиш. Шефът ти знае ли че не знаеш законите на Нютон, когато те глави за главен инженер на фирмата? Инженер който не може да събере две сили? Сериозно?
  • #63
    1 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 2 месеца )
    Е така де, какво е онова число, а аз за какво говоря? Нали си отворил сайта на ЕСО и ми цитираш разни числа оттам, които очевадно не разбираш? Точно както не разбираш и формулата която си публикувал и не можеш две числа да извадиш с нейна помощ. Свърши си работата спокойно, то докато разбереш какво е това животно въртящ момент и част от законите на Нютон ти отне три години, та за къде да бързаме да сметнеш Колко е 100 минус 50 има няма една две години и ще си го сметнал!
  • #62
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 2 месеца )
    Мити4ен числото е от твой 47 коментар.
  • #61
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 2 месеца )
    Мити4ен,за теб тишина,за мен работа,работа, работа.