Сравняването на различни електрически автомобили (дори в един и същи сегмент) все още е доста трудно, поне що се отнася до техническите данни. Всеки производител има различни начини за рекламиране на определени характеристики на автомобила, като например скоростта на зареждане. Много посочват времето от 10 до 80%, но има и други, които подчертават времето от 5 до 80% или 20 до 80%.
Всичко това обърква до голяма степен шофьорите, които не могат да се ориентират в такава сложна и все още не стандартизирана ситуация. Затова Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) призовава за „хармонизиране на измерването на удължаването на пробега, времето за зареждане, максималната мощност и ефективността на зареждане“.
Всъщност такъв стандарт вече би трябвало да съществува. Той се нарича ISO/SAE 12906, но на уебсайта на Международната организация по стандартизация все още е посочен като „в процес на разработка“. В резултат на това стандартът все още не е широко използван сред производителите на автомобили и което е по-важно - той все още не е задължителен.
Поради това VDA насърчава производителите да приемат този нов стандарт за съобщаване на автономност и други технически данни в брошури и рекламна информация още през 2024 г. Въпреки че стандартът все още е в процес на разработка в момента, VDA очаква повечето компании, особено германските производители, да се съобразят с тази директива, особено след като има търсене (за яснота и прозрачност) от потребителите.
Асоциацията смята за проблематично това, че марките в момента имат свобода при посочване на бързо зареждане. Докато много отчитат данни въз основа на такса от 10 до 80%, други посочват стойности от 5 до 80%, 20 до 80% или дори 30 до 80%. VDA има за цел да стандартизира тези спецификации на производителя с помощта на ISO/SAE 12906.
Предложените насоки включват процедура за изпитване, която определя условията на измерване, като температура на батерията. Маркус Болиг, главен изпълнителен директор на VDA, подчертава важността на стандартизирането на условията за изпитване, за да се осигури сравнимост на стойностите.
Очаква се ISO също така да опише подробно процеса на подготовка на автомобила за тестове. Предложението на асоциацията предлага например поддържане на температура от 23°C с допустимо отклонение от плюс/минус 3°C и шофиране на разстояние между 15 и 60 км в градска среда, за да се симулира ниво на зареждане от около 10%, в зависимост от размера на батерията.
Този стандарт включва също важни спецификации за клиента, като автономност спрямо времето за зареждане от 10 до 80% и данни за максималната мощност на зареждане. В допълнение, той включва тест за зареждане при -7°C, с толеранс от плюс/минус 3°C, за да позволи на производителите да оценят и сравнят работата на батериите при студени условия.