IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Протестът срещу Tesla в Швеция удря по производството на марката в Европа

Стачните действия в скандинавската държава са на път да „заразят“ и други страни

Малкият, на пръв поглед, конфликт между механиците в центровете за обслужване и ремонт на Tesla по отношение на отказа на работодателя да подпише колективен трудов договор започва да се разраства в национална стачка: към протестиращите се присъединяват работници от други индустрии и области.


Tesla


Tesla Sweden дълго време отказва да подпише колективен договор с механиците на своите шведски сервизни и ремонтни центрове. Конфликтът обаче започна да нараства с всеки изминал ден, за да ескалира в края на октомври. След години на опити да принуди Tesla да подпише колективен договор, националният синдикат IF Metall призова механиците да спрат работа. Сервизите на автомобилния производител престанаха да работят.

Първоначално, сравнително малка група от 130 механици на Tesla под патронажа на профсъюзите „предупредиха цялата страна“. Но откликът беше голям, като дори пощальоните и пристанищните докери се солидаризираха с тях. Напрежението ескалира допълнително, след като синдикатът на работниците в услугите и комуникациите (Seko) заяви миналия понеделник, че повече няма да обработва пощата на автомобилния производител в знак на солидарност. Както съобщава Euronews , сега пратките на автомобилния производител ще стоят в складове и сервизните центрове няма да получават поръчаните важни резервни части, необходими за ремонт и поддръжка.

Не бяха подминати и шведските докери. Те обявиха, че няма да разтоварват автомобили Tesla на няколко пристанища. След като това не проработи, те блокираха всички пристанища на страната за автомобили Tesla.

Не трябва да се подценява и факта, че синдикатите в Швеция са силни и умеят да се организират. Дори чистачите се заеха с каузата да подкрепят механиците на Tesla: работниците по поддръжката в цялата страна казаха, че отказват да почистват съоръженията на Tesla. Профсъюзът IF Metall съобщи, че компанията Hydro Extrusions във Ветландия се е присъединила към стачката. Там производството на компоненти за автомобилите Tesla беше спряно именно заради солидарността с колегите и искането да се принуди централата на автомобилния производител да подпише колективен трудов договор.


Tesla протест


IF Metall са готови за преговори с Tesla Швеция, но там избягват бизнес разговор. Във вторник, 21 ноември, на срещата на IF Metall Contract Council всички делегации подкрепиха работниците на Tesla, като държаха специално изработени карти за солидарност.

„Този ​​спор засяга заплатите, пенсиите и осигуровките на нашите служители, които работят в Tesla. Но всъщност това е и защита на целия шведски модел на пазара на труда. В Швеция профсъюзите и работодателите съвместно се договарят за заплатите и условията на труд по време на преговорите за колективен договор “, заяви президентът на националния профсъюз на IF Metall Мари Нилсон.

Шведският модел на пазара на труда е един от най-добрите в Европа. Той се основава на колективни трудови договори, според които синдикатите и работодателите определят правилата на играта на пазара на труда, без намесата на държавата и политиците. Членовете на синдикатите там плащат членски внос, но знаят за какво плащат. Приблизително девет от десет работници са обвързани и защитени от колективен трудов договор. Ако няма такъв договор, служителят се лишава от много стимули.

Първо, заплатите в компании, където няма колективен трудов договор, са по-ниски от средните за трудовите договори в автомобилната индустрия като цяло. Второ, без колективен трудов договор годишното увеличение на заплатите не е гарантирано. Също така те нямат възможност да получават достойна пенсия, нямат фиксирано работно време и много други.

След нарасттващото напрежение има вероятност в Швеция националната вълна срещу администрацията на Tesla да се прехвърли в завода на автомобилния производител в Германия, където ходът на събитията вече се следи внимателно. Информацията достигна и до завода на Tesla в САЩ, където работниците също са недоволни от условията на труд.


0 от 500
  • #19
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 4 месеца )
    Кога ли нещо е било наред с Тесла.
  • #18
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 4 месеца )
    Думата за синдикат е такава, заради американците. Нали прочетохте, че модела в Швеция е различен. Там държавата не защитава работниците, а го правят самите хора. Вие да сте видели в България човек, защитен от властимащи?! Е, явно на шведите има е било малко по-ясно от на нас. И синдикати има, когато има нужда. Не ми обяснявайте, че вдигат заплати или такива неща. Аз работя в индустрия, която няма синдикати в България. Защо - защото няма нужда. Няма за какво да ни защитава нас, работниците.
  • #17
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Tsla plaid myth ( преди 4 месеца )
    Лелеееее, ти си изтряскал тотално :). Вече почна да спориш със себе си. Почвай и от третия профил да пишеш. Ако се сбиеш с другите ти няколко същности, моля те симай клип и дай линк тук, това ще е неописуема гледка. :) :) Ти, колко си изгърмял, не е истина просто.
  • #16
    6 rate up comment 9 rate down comment
    MythBuster ( преди 4 месеца )
    До 14. Леко си се объркал! Няма по демократична фирма от Тесла. Няма фирма в която най-обикновен работник от поточната линия може да се обърне директно към главния изпълнителен директор като пропусне цялата командна верига, за да предложи подобрение на производствения процес и да си получи наградата за това. Но рецептата за успеха всъщност идва от продължението - тези идеи се внедряват до седмица на поточната линия, а при другите фирми остават за следваща моделна година... евентуално.
  • #15
    5 rate up comment 5 rate down comment
    MythBuster ( преди 4 месеца )
    До 13 - Зимна. Произвеждат четири пъти по-малка отколкото през лятото. Но произвеждат. Още един мит че фотоволтаиците работели само три месеца през годината е разбит и ще продължава да се разбива. Вчера докато бяха покрити със сняг и не печеше слънце, произвеждаха три пъти по-малко от днес само колкото половин реактор на АЕЦ Козлодуй. Днес пекна слънце и произвеждат колкото1,5 реактора. Догодина се очаква мощността им да се удвои. Дори през декември ще имат по-голяма мощност от АЕЦ Козлодуй кат
  • #14
    5 rate up comment 9 rate down comment
    PLAID ( преди 4 месеца )
    Демокрацията води до разпад, корупция и ЛГБТ общности (справка: древен Рим). В TESLA няма демокрация. Затова е най-продаваната кола в света, пред Корола. В TESLA мрънльовци и принцеси не виреят.
  • #13
    3 rate up comment 1 rate down comment
    до 12 ( преди 4 месеца )
    А вчера и в събота как е статистиката?
  • #12
    8 rate up comment 4 rate down comment
    MythBuster ( преди 4 месеца )
    Да не смяташ че някой е чистил декари фотоволтаици, за да произвеждат една четвърт от потребяваната в България електрическа енергия? ФЕЦ 20,71%1312.65MW Кондензационни ТЕЦ 29,87%1893.11 МW . Както виждаш са заместили половината кюмбета на въглища без никой да ги чисти. А когато станат три пъти повече като мощност, а ПАВЕЦ работи, как ли ще изглеждат тези цифри след две години по това време на годината? Нали фотоволтаиците работили само три месеца в годината? Да не би единият да е Ноември
  • #11
    4 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    що не си на покрива да чистиш снега от фотоволтаиците и да чукаш леда от термопомпите ами стоиш до кюмбето и се топлиш от въглероди
  • #10
    6 rate up comment 12 rate down comment
    MythBuster ( преди 4 месеца )
    "Второ, без колективен трудов договор годишното увеличение на заплатите не е гарантирано." Това на *** език означава гарантирана инфлация. На което автомобилните производители не се забавят да реагират понякога дори превантивно, като вдигат цените на автомобилите. Вдигат заплатите с 2% и цените на автомобилите с 20%. Честито на печелившите. Тесла вместо да вдига заплатите, намали цените на автомобилите си с 30-40%. Кой ли е по-добрия ход?