IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как да „запалите" двигателя в студа, без да изгорите нищо

Даването на ток от друг автомобил крие редица рискове, които трябва да се избегнат

Зимата настъпи, температурите навън паднаха значително и в един момент колата ви може внезапно да откаже да запали поради изтощен акумулатор. В този случай автомобилът ви ще се нуждае от съживяване, което, поне на пръв поглед, изглежда като лесна процедура, но си има някои особености.


даване на ток


Когато завъртите ключа в контакта или натиснете бутона за стартиране, ще видите „гирлянд“ от произволно мигащи светлини на таблото, но няма да чуете характерния шум на работещ стартер. Какво трябва да предприемете след това, за да сте сигурни, че ще „запалите" двигател, без обаче да навредите на останалите системи?

Всички съвременни автомобили с двигатели с вътрешно горене са оборудвани с електрически стартер. Това устройство изисква електрически ток, за да работи. Когато стандартната батерия на автомобила „умре“ по някаква причина (това обикновено се случва през студения сезон), стартирането на двигателя с обичайното завъртане на ключа или натискането на бутон става невъзможно. В този случай има няколко начина за съживяване на железния кон.

Получаване на ток от друга кола

Най-бързият и лесен от тях е даване на ток, тоест захранване на бордовата мрежа на превозното средство от превозното средство донор с помощта на специални кабели. Чрез свързване на зареден акумулатор с разреден, можете да стартирате двигателя, без да се налага да сменяте батерията или да стартирате с бутане на колата, което, между другото, е просто невъзможно при автомобили с автоматична трансмисия. Даването на ток е сравнително проста процедура, която всеки може да направи. Основното е да спазвате редица важни условия и да действате внимателно. Всяка грешка по този въпрос може да струва много скъпо.

Даването на ток от друга кола е възможно само когато батерията на колата ви просто е умряла по някаква причина. Проблеми от друго естество не само няма да доведат до желаните резултати, но могат и напълно да обездвижат автомобила – не само вашия, но и потенциалния ви „спасител“.


даване на ток


Кога не трябва се прави

Не винаги е възможно да „запалите“ модерна кола от друга кола. Трябва да бъдат изпълнени редица задължителни условия. Ако за старо оборудване тази процедура не носи почти никакви потенциални рискове, то за ново оборудване изисква изключително внимание и точност. Дори простото изключване на клемите от акумулатора на модерен автомобил може да доведе до грешки и повреди на важни системи.

По-добре е да не се опитвате да стартирате двигателя на автомобила, като използвате ток от друг автомобил по следните причини:

колата внезапно спре и по-нататъшните опити за стартиране от стандартната батерия са неуспешни;

има очевидни проблеми в бордовата електрическа система (кабелите се нагряват или топят, генераторът не работи, напрежението скача, неизправности в системата за сигурност и т.н.);

ремъкът на алтернатора е скъсан;

има химическа миризма или следи от дим;

има течове на гориво;

акумулаторът е физически повреден.

Трябва да опитате да стартирате двигателя от „автомобил донор“ само ако сте абсолютно сигурни, че колата ви е в добро работно състояние.

Какво е необходимо, за да запалите една кола?

За да „запалите" едва кола, имате нужда само от два ключови компонента:

1. „Автомобил донор“ с работещ и зареден акумулатор

Не само друга кола с изправен акумулатор, но и отделна батерия може да действа като „донор“. Можете също да стартирате двигателя с помощта на така наречения „бустер“ - мощна литиева батерия в компактен корпус. Във всички тези случаи процедурата е идентична.

2. Стартерни кабели с щипки тип „крокодил".

Стартовите проводници са предназначени за високи токове. Когато ги избирате, трябва да се ръководите от просто правило - колкото по-голям е капацитетът на батерията, толкова по-голямо напречно сечение са необходими стартовите проводници. Те се използват за свързване на клемите на вашата батерия с клемите на батерията „донор“.

Има още един нюанс, който трябва да се вземе предвид. При някои съвременни автомобили достъпът до акумулатора и неговите клеми е изключително труден. Физически е невъзможно да се „запалят“ такива машини без частично разглобяване и дълги стартови проводници.

Как да „запалите" автомобила?


даване на ток

Отляво е колата със зареден акумулатор, а вдясно - тази с „умряла“ батерия.


Процедурата за „запалване“ на всеки конкретен автомобил е описана в инструкциите за експлоатация. Ако по някаква причина не разполагате с тези инструкции, използвайте този алгоритъм:

Разположете колата донор по такъв начин, че „крокодилите“ на стартовите проводници да достигат от единия акумулатор до другия. Това може да е трудно да се направи, тъй някои модели автомобили имат батерии в багажника (или някъде другаде), а не под капака.

Изключете двигателя на „автомобила донор“ и се уверете, че всички допълнителни консуматори са изключени (фарове, парно, радио, вентилатор на парното и др.). Проверете изключването на ненужните консуматори на вашия автомобил.

Свържете „крокодила“ на червения стартов проводник към положителния извод на „спящата“ кола, а след това „крокодилът“ на другия край на проводника към положителния извод на акумулатора на автомобила донор. Положителните и отрицателните клеми са маркирани със съответните символи.

Свържете единия край на „отрицателния“, черен проводник към акумулатора на автомобила донор и прикрепете втория „крокодил“ към небоядисаната метална част на вашия автомобил. За предпочитане възможно най-близо до стартера. Препоръчително е да свържете отрицателния кабел директно към двигателя. Но само на кола с изтощен акумулатор.


даване на ток


След свързване на проводниците и двете машини се свързват в една верига. Изтощена батерия започва да получава електричество от батерията „донор“. Ако батерията на донора е добре заредена, можете да опитате незабавно да стартирате двигателя на „умрялата“ кола. Това може да стане само ако капацитетът на донорната батерия е по-висок от този на разредената батерия. След успешно стартиране кабелите незабавно се изключват.

Ако не сте уверени в мощността на донорската батерия или ако се опитвате да съживите кола с дизелов двигател, първо трябва да стартирате двигателя на донорската кола, да го оставите да работи 5-10 минути при високи обороти, и едва след това стартирайте „спящата“ кола, като първо сте изключили „колата донор“.

Когато изключвате стартовите проводници след успешен старт, трябва да действате в обратен ред: първо изключете черния, „отрицателен“ проводник, след това червения, „положителен“ проводник.

След като запалите кола с изтощен акумулатор, не изключвайте двигателя поне 20–30 минути. Още по-добре, тръгнете на път веднага. При високи обороти на двигателя батерията се зарежда по-бързо, отколкото когато двигателят работи на празен ход.

Когато давате ток на автомобил през зимата, трябва да се опитате да сведете до минимум възможните загуби на ток и да намалите натоварването на батериите и на двата автомобила. Колкото по-ниска е температурата на въздуха, толкова по-малък е ефективният капацитет на всеки акумулатор.

Допълнителните потребители изяждат ценна електроенергия. Дори такива малки неща като сгъстеното масло в двигателя и трансмисията имат отрицателно въздействие върху способността за стартиране на двигателя на „спяща“ кола.

Ако стартирате колата с бутане, не забравяйте да натиснете педала на съединителя, докато стартерът завърта двигателя. Ако е възможно, опитайте да загреете батерията. В някои случаи това ви позволява да правите без външна помощ.


даване на ток


Мерки за безопасност

Ако проявите небрежност при „запалване" на колата, има възможност да повредите електрониката и на двете превозни средства - както на донора, така и на този, който получава ток. Затова е добре да се съобразите с още няколко неща:

Препоръчително е да „запалите“ колата само от автомобил с по-мощен акумулатор. Няма значение с какво гориво се задвижват двигателите - бензин или дизел.

Напрежението в бордовата мрежа трябва да е същото. Повечето автомобили използват 12 волта, но има и хибридни автомобили, които използват 24 волта. Уверете се, че напрежението е идентично.

Опитайте се да избягвате „даване на ток“, докато двигателят работи. Това действие е крайна мярка, която представлява потенциална заплаха за електрониката на двете машини. Когато двата двигателя работят едновременно, електрониката на донора е претоварена.


даване на ток


Трябва да бъдете изключително внимателни, когато свързвате / изключвате стартовите проводници. Докосването на „положителния“ проводник до каросерията на някоя от колите при едновременно свързване на „отрицателните“ клеми води до късо съединение. В най-добрия случай ще изгорят предпазители (бушони), а в най-лошия - електронни блокове за управление, релейни регулатори или окабеляване.

Обърнете специално внимание къде точно свързвате джъмперните проводници. Ако има дори най-малко съмнение, свържете „отрицателните“ клеми към „земята“, тоест към каросерията на автомобила или захранващите блокове.

Не използвайте тънки, ненадеждни проводници по време на процеса по даване на ток. Ако напречното сечение на проводниците не е достатъчно, те ще се нагреят много и изолацията ще се стопи. Възможен е дори пожар.


даване на ток


Вредно ли е даването на ток за колата?

Даването на ток на автомобил е стандартна процедура, която обикновено не представлява заплаха за превозните средства. Но това не означава, че наистина не може да навреди. Свързвайки се към изправен и зареден акумулатор, вие стартирате колата от него. Няма сериозни токови удари или фатални последици за електрониката и на двете машини. Истинската опасност идва от неспазването на предпазните мерки.


0 от 500
  • #5
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Аз ( преди 1 година )
    Това да не е домашна ел инсталация че има,,земя,,. При колите е прав ток и умаш +и-
  • #4
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 2, 5-тя лева ще ти ги взема,защото трябва да включиш на 3-та и това е за коли които са на над 15-години,за по-новите е забранено. Наскоро ми се случи,че акумулатора ми сви клетка от раз и няма палене,обадих се до фирмения сервиз и ми казаха само подаване на ток иначе има риск от проблеми при теглене и т.н.Джипа ми е 2017г. Отидох в сервиза и си купих акумулатор и всичко е наред.
  • #3
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    При бутане ,ако отпуснеш рязко съединителя рискуваш да прескочи ангренажен ремък .
  • #2
    19 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Паленето с бутане е описано нелепо. Явно Петърчо идея няма как става това, но се напъва да дава съвети. Засилвате колата, давате на контакт, включвате на втора, отпускате бавно съединителя и го натискате когато колата запали. Ако въобще няма ток в акумулатора или ако не можете добре да я засилите, може нищо да не стане, но поне няма риск за системите. Само внимавайте да не изпаднете от автомобила, ако бутате и вие или да не го ударите някъде. Чакам 5 лева от Петърчо ;)
  • #1
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не можеш да запалиш нещо без да изгориш нищо - самият процес "запалване" е началото на процес "горене" при който изгарят вещества. Елементарна Химия и Физика.