В Москва се състоя премиерата на суперавтомобила Rossa, чиято разработка се ръководи от известния руски състезател Роман Русинов. Rossa е GT2/GT3 състезателна кола, но ще се предлагат и версии, позволени за употреба по обществените пътища.
Слухове за този проект и неговите неофициални снимки се появиха в руската преса миналото лято, като премиерата на модела най-накрая се състоя в четвъртък с подкрепата на auto.ru, сега собственост на Yandex. С представянето на суперавтомобила Rossa беше натоварен лично ръководителят на проекта Роман Русинов.
Името Rossa означава "Руски спортни автомобили", като готовият суперавтомобил първоначално е разработен като еднократен проект за частен клиент, базиран на силно модифицирано шаси на Marussia. Първият етап от развитието на Rossa е ръководен от Игор Ермилин (бивш главен дизайнер на Marussia), Дмитрий Крилов е отговорен за дизайна, а Роман Русинов се опитва да стартира серийното производство на колата.
Rossa е суперавтомобил със средно разположен двигател и задвижване на задните колела, изграден около монокок от въглеродни влакна с външни панели. Marussia се забелязва лесно в общите контури на Rossa, но последният е по-широк и по-дълъг, където аеродинамичната опашка е преработена с оглед на състезателните разпоредби на автомобилите от клас GT2/GT3. Роман Русинов иска Rossa да участва в истински руски и международни състезания.
За разлика от ръководителите на проекта Marussia, Роман Русинов много трезво оценява перспективите пред Rossa и не обещава бързи резултати: той очаква, че няколко потребителски състезателни копия на Rossa ще бъдат произведени през 2025 г., като версията на суперавтомобила за обществените пътища няма да се появи по-рано от 2026 г. Прогнозната цена на състезателната версия е 500 000 евро.
Дизайнът на Rossa широко използва готови компоненти и възли: прототипът например има спирачки AP Racing и 5,2-литров атмосферен V10 двигател с мощност 680 конски сили, чийто произход Сергей Знаемски не назовава, но е ясно, че става въпрос за опитен в състезанията двигател на Lamborghini, с какъвто е оборудван моделът Huracan. Очакваната максимална скорост е 380 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч – за 3,2 секунди.
Окончателната състезателна версия на Rossa ще бъде много различна по отношение на технологиите от прототипа, представен в четвъртък: например, вместо „робот“ с един съединител, той ще получи високоскоростна секвенциална скоростна кутия, теглото ще бъде редуцирани от 1100 кг на 900 кг, каросерията ще е малко по-широка и висока, интериорът ще е изцяло нов, двигателят на Lamborghini ще отстъпи място на Judd racing V10 с 800 к.с.
Нов екип от руски инженери разработва малката версия на Rossa; Иван Борисов и Владимир Плеханов сега отговарят за дизайна. Роман Русинов многократно подчертава по време на представянето, че той и екипът му имат много работа и времето и парите трябва да се харчат предимно за нея, а не за реклама и PR.
Роман не крие факта, че иска да отведе колата до „ 24 часа на Льо Ман“ - това е неговата мечта, която ще се опита да сбъдне.