IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как ще изглежда лекият автомобил на утрешния ден?

Мнозина се опасяват, че преходът към електромобили ще сложи край на удоволствието от шофирането за водачите

Независимо дали е под формата на голям, тежък автомобил или лек, пъргав роудстър, това, което прави страхотна една кола за водача, е съвкупността от специфични характеристики.
 
 
BMW
 
 

Въпреки че приличната производителност играе важна роля, не става въпрос само за мощност и ускорение, но и за обратна връзка, отзивчивост, пъргавина, качество на возията, контрола на тялото, сцеплението, баланса, уравновесеността и позицията при шофиране – всички онези неща, които ангажират водача и му помагат да се чувства комфортно.

Сега ставаме свидетели на големи технологични промени за кратък период от време - само 130 години, откакто първият автомобил Benz излиза по улиците.

И така, какво ще се случи с колата? Ще ни предлага ли същото забавление след 20 или 30 години? Може би най-удачно е да започнем с това, което имаме.
Електрическите двигатели имат всички качества, които инженерите се опитват да осигурят при агрегатите с вътрешно горене, откакто са изобретени, а именно възможно най-голям въртящ момент при ниски обороти, мощност, ефективност и финес. Променливотоковите двигатели на съвременните електрически автомобили правят всичко това привидно без да се напрягат, което ги прави перфектният избор за двигател за всяка кола.

Тяхната относителна простота ги направи привлекателни за ранните пионери на автомобилостроенето, но трудността тогава бе свързана със съхраняването на достатъчно енергия, която да ги задвижва. В по-малка степен същият проблем важи и днес, съчетан с цената и теглото. Но е малко вероятно да е така след 30 години, което се дължи на продължаващия бърз напредък в развитието на технологиите.
 
 
Концептуалният автомобил на Alpine A4810
 Концептуалният автомобил на Alpine A4810.
 

Видовете скоростни кутии идват и си отиват. Ръчното управление до голяма степен е заменено от автоматизираното, но за много запалени шофьори копнежът за три педала и скоростен лост никога не отшумява.

Lexus, търсейки отговор на въпроса дали шофирането на електромобил може да бъде забавно или не, разработва ръчна скоростна кутия за електрически автомобили,  подкрепена от фиктивен педал на съединителя, предназначен да предостави на водачите на електрическите модели изживяването от шофиране на по-стар, конвенционален автомобил, задвижван с двигател с вътрешно горене. 

Идеята на Lexus е донякъде забавна, но в крайна сметка ще изчезне. Ще ни остане нещо, включващо най-доброто, което следващото поколение технологии може да ни даде, и то ще бъде хубаво.

Електромобилите са естествено тихи и звукът не е важно съображение за повечето хора днес, но има място за използване на звуците, които двигателите с вътрешно горене издават. Напълно възможно е нещо, наподобяващо звука на двигател при много високи обороти (като в състезателна кола от Формула 1 от 90-те години или мотоциклет TT) да бъде симулирано от електромобил.
 
 
Vision One-Eleven
Концепцията на Mercedes Vision One-Eleven.
 
 

Едно нещо, което можете да направите с електрически двигател, което не можете да направите с двигател с вътрешно горене, е да го поставите вътре в колелата. Налице са предизвикателства, като значителното увеличаване на подресорната маса, но с по-леката технология и интегрирането на батерийни клетки в структурата на автомобила (това вече се случва), дизайнерите ще бъдат освободени от ограниченията, вървящи с конвенционалните двигатели.
За мощни автомобили и особено за спортните модели това ще отвори всякакви възможности относно дизайна.

Основният въпрос тук остава да виси над това какъв вид съхранение на енергия ще има след няколко десетилетия, защото това ще окаже значително влияние върху този най-съществен атрибут на един мощен автомобил: теглото му. Технологията за твърдотелни батерии се превърна в легенда още преди да достигне до пазара и все още няма конкретни признаци кога ще се случи това. Когато го направи, тя ще замени течния електролит в клетките, правейки батерията по-безопасна, по-лека, по-мощна и по-лесна за зареждане.

Поне през първото десетилетие твърдотелната батерия се очаква да остане по-скъп вариант от другите технологии, но марките суперавтомобили вероятно ще я предпочетат. Те се нуждаят от много енергия в компактна, лека опаковка и имат бюджета, за да се сдобият с такава. Автомобилите с по-ниска производителност, като хотхечовете ще последват примера им.

Като се вземе предвид всичко това, каква ще бъде колата през 2040 г. или 2050 г.? Можем да очакваме завръщане към пъргавите двуместни спортни автомобили с по-леки конструкции, благодарение на двигателите в колелата или по-нататъшното използване на по-малките, по-леки двигатели с по-високи обороти, които вече са в производство.

Днешните високопроизводителни мотоциклети обикновено имат скромен пробег от около 240 км и бъдещите мощни автомобили вероятно ще последват примера им, като съхранението на енергия ще бъде съобразено с предвидената употреба, с намаляване на теглото като приоритет.

Във всички случаи по-голямото тегло ще бъде намалено чрез пълното изоставяне на хидравликата в полза на кормилното управление.

В крайна сметка удоволствието от шофирането на страхотна високопроизводителна или спортна кола ще зависи от целия пакет: управление, пъргавина и нюансите на усещането за управление и въртящия момент, както и от мощността.
 
 

0 от 500
  • #16
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Хахохи ( преди 1 година )
    Среден пробег в европа 12к, в българия 8к, ел. колите не са тирове или бусове дето правят всеки ден по 1400км., предназначени са за средния водач. Той иска макс въртящ момент от 0 оборота, да се изстрелва на светофара бързо, да няма излишни звуци, замърсяване като пресичам между колите и не мога да дишам и смърди на дизел или бензин. По-малко компоненти, по-малко повреди. Един млад водач няма да му липсва нищо от двг, а за динозаври (вкл. и аз) винаги ще има и такива коли с В8.
  • #15
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Да кажа мето мнение е че ел колите ще развалят удоволствието от шофирането ,тези малки батерии, пробега, липсата на ДВГ от звука на мотора ще липсва удоволствието от шофирането и ще караме ел тостери,не казвам да се забранят ел колите но това е кощунство за феновете на автомобилите ,нека си има и двг.
  • #14
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Митя ... пак изтрещя бацине.
  • #13
    2 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Забравих да питам, има ли достатъчно енергия ако всички автомобили в Германия станат електромобили? А Има ли 40 пъти повече от тази енергия за да се произвежда с нея синтетично гориво
  • #12
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Сега кажи че съм излъгал и затова, че ако още сега има синтетични горива на 10 евро ще продадеш електромобила и ще караш автомобил с ДВГ с това синтетично гориво? Като не искаш да ти повтарят излагацииите просто не ги казвай
  • #11
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    "РУК НЕ Е ПРЕДЛАГАЛ никой нищо да субсидира! РУК е ПРОТИВ субсидиите!" .... И само две изречения по-късно ...."ако с тях БЕШЕ СУБСИДИРАНО изграждането на солари от домакинствата и развитието на технологията на e-fuel ...Най-малко ЕС щеше да е много по енергийно независим!" Последно предлагал ли си да се субсидират фотоволтаици и електронни горива или не си? Ако наистина живееше в Германия щеше да знаеш че вече са субсидирани 2 милиона фотоволтаични покрива на домакинствата, А сега и батерии.
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    РУК ( преди 1 година )
    РУК не е предлагал никой нищо да субсидира! РУК е против субсидиите! РУК каза, че изхарчените до момента само в ЕС над 20 млрд. Евро за субсидиране на закупуване на електрички и изграждане на зарядни нямат абсолютно никакъв смисъл и полза за обществото и ако с тях беше субсидирано изграждането на солари от домакинствата и развитието на технологията на e-fuel сега щеше да има огромни ползи са хората!Най-малко ЕС щеше да е много по енергийно независим!А ти лъжи и извъртай колкото искаш!
  • #9
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    От друга страна било глупаво да си инсталираш само 2 киловата фотоволтаици на покрива които да ти произвеждат допълнителна енергия за изминаване на 13 000 км годишно плюс батерия за съхранение, която държавата да субсидира примерно 10-20% с 80-90% самоучастие, за да си спести вноса на горива и зависимостта от други държави.
  • #8
    0 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 8. Извинявам се за грешката , всъщност РУК предложи, държавата Германия да субсидира не 4 , а 40 пъти повече фотоволтаици за производство на енергия за да може с излишната безплатна енергия, да се произвежда синтетично гориво за същия пробег, за да може да бъде постигната производствена цена от 4 евро на литър синтетично гориво. Като субсидията да била 50% с 50% самоучастие. Ако имало синтетично гориво по 10 евро за литър още днес щял да си го купува.
  • #7
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    " да субсидира изграждането на 80 кв фотоволтаици върху същия покрив на всяко семейство, за да се произвежда 4 пъти повече енергия," - И КОЙ ЩЕ ГИ ПЛАЩА ТЕЯ, БЕ!