Независимо дали е под формата на голям, тежък автомобил или лек, пъргав роудстър, това, което прави страхотна една кола за водача, е съвкупността от специфични характеристики.
Въпреки че приличната производителност играе важна роля, не става въпрос само за мощност и ускорение, но и за обратна връзка, отзивчивост, пъргавина, качество на возията, контрола на тялото, сцеплението, баланса, уравновесеността и позицията при шофиране – всички онези неща, които ангажират водача и му помагат да се чувства комфортно.
Сега ставаме свидетели на големи технологични промени за кратък период от време - само 130 години, откакто първият автомобил Benz излиза по улиците.
И така, какво ще се случи с колата? Ще ни предлага ли същото забавление след 20 или 30 години? Може би най-удачно е да започнем с това, което имаме.
Електрическите двигатели имат всички качества, които инженерите се опитват да осигурят при агрегатите с вътрешно горене, откакто са изобретени, а именно възможно най-голям въртящ момент при ниски обороти, мощност, ефективност и финес. Променливотоковите двигатели на съвременните електрически автомобили правят всичко това привидно без да се напрягат, което ги прави перфектният избор за двигател за всяка кола.
Тяхната относителна простота ги направи привлекателни за ранните пионери на автомобилостроенето, но трудността тогава бе свързана със съхраняването на достатъчно енергия, която да ги задвижва. В по-малка степен същият проблем важи и днес, съчетан с цената и теглото. Но е малко вероятно да е така след 30 години, което се дължи на продължаващия бърз напредък в развитието на технологиите.
Концептуалният автомобил на Alpine A4810.
Видовете скоростни кутии идват и си отиват. Ръчното управление до голяма степен е заменено от автоматизираното, но за много запалени шофьори копнежът за три педала и скоростен лост никога не отшумява.
Lexus, търсейки отговор на въпроса дали шофирането на електромобил може да бъде забавно или не, разработва ръчна скоростна кутия за електрически автомобили, подкрепена от фиктивен педал на съединителя, предназначен да предостави на водачите на електрическите модели изживяването от шофиране на по-стар, конвенционален автомобил, задвижван с двигател с вътрешно горене.
Идеята на Lexus е донякъде забавна, но в крайна сметка ще изчезне. Ще ни остане нещо, включващо най-доброто, което следващото поколение технологии може да ни даде, и то ще бъде хубаво.
Електромобилите са естествено тихи и звукът не е важно съображение за повечето хора днес, но има място за използване на звуците, които двигателите с вътрешно горене издават. Напълно възможно е нещо, наподобяващо звука на двигател при много високи обороти (като в състезателна кола от Формула 1 от 90-те години или мотоциклет TT) да бъде симулирано от електромобил.
Концепцията на Mercedes Vision One-Eleven.
Едно нещо, което можете да направите с електрически двигател, което не можете да направите с двигател с вътрешно горене, е да го поставите вътре в колелата. Налице са предизвикателства, като значителното увеличаване на подресорната маса, но с по-леката технология и интегрирането на батерийни клетки в структурата на автомобила (това вече се случва), дизайнерите ще бъдат освободени от ограниченията, вървящи с конвенционалните двигатели.
За мощни автомобили и особено за спортните модели това ще отвори всякакви възможности относно дизайна.
Основният въпрос тук остава да виси над това какъв вид съхранение на енергия ще има след няколко десетилетия, защото това ще окаже значително влияние върху този най-съществен атрибут на един мощен автомобил: теглото му. Технологията за твърдотелни батерии се превърна в легенда още преди да достигне до пазара и все още няма конкретни признаци кога ще се случи това. Когато го направи, тя ще замени течния електролит в клетките, правейки батерията по-безопасна, по-лека, по-мощна и по-лесна за зареждане.
Поне през първото десетилетие твърдотелната батерия се очаква да остане по-скъп вариант от другите технологии, но марките суперавтомобили вероятно ще я предпочетат. Те се нуждаят от много енергия в компактна, лека опаковка и имат бюджета, за да се сдобият с такава. Автомобилите с по-ниска производителност, като хотхечовете ще последват примера им.
Като се вземе предвид всичко това, каква ще бъде колата през 2040 г. или 2050 г.? Можем да очакваме завръщане към пъргавите двуместни спортни автомобили с по-леки конструкции, благодарение на двигателите в колелата или по-нататъшното използване на по-малките, по-леки двигатели с по-високи обороти, които вече са в производство.
Днешните високопроизводителни мотоциклети обикновено имат скромен пробег от около 240 км и бъдещите мощни автомобили вероятно ще последват примера им, като съхранението на енергия ще бъде съобразено с предвидената употреба, с намаляване на теглото като приоритет.
Във всички случаи по-голямото тегло ще бъде намалено чрез пълното изоставяне на хидравликата в полза на кормилното управление.
В крайна сметка удоволствието от шофирането на страхотна високопроизводителна или спортна кола ще зависи от целия пакет: управление, пъргавина и нюансите на усещането за управление и въртящия момент, както и от мощността.