Полуавтономните автомобили се превърнаха в нещо обичайно по пътищата през 2022 г. и вероятно няма да мине много време преди автомобилните компании напълно да премахнат волана и елементите на шофьорската седалка. Технологията се разви бързо през последните 10 години, но идеята далеч не е нова.
Компаниите експериментират с автоматизирани системи за шофиране от 20-те години на миналия век, когато Chandler от 1926 г. бива оборудван с Houdina Radio Control – технология, разчитаща на радиоимпулси, за да управлява превозното средство по улиците на Ню Йорк.
RCA Laboratories и Университета в Охайо също провеждат обещаващи опити през 50-те и 60-те години на миналия век.
Основните автомобилни производители не се включват в развитието на тази технология до 90-те години на миналия век, но това не им пречи да създадат футуристични концепции за свят, в който хората вече няма да управляват превозните си средства.
General Motors прави това през 1964 г., когато представя Firebird IV на своята изложба Futurama на Световния панаир в Ню Йорк.
Напълно несвързан с Firebird, който Pontiac ще пусне през 1967 г., IV е част от поредица от експериментални превозни средства, които GM започва да пуска през 1953 г.
Всичко започва с Firebird I (XP-21), реактивен самолет с газова турбина и автомобилни колела, и продължава с II, спортен четириместен автомобил с титаниева каросерия. Последният дебютира през 1956 г.
През 1959 г. се появява още по-нестандартният Firebird III със седем крила и перки, спирачки за въздушно съпротивление и джойстик вместо волан.
Пет години по-късно GM създава Firebird IV за бъдещето, в което автомобилите се управляват автоматично чрез "програмирани системи за насочване, за да осигурят абсолютна безопасност при повече от два пъти по-висока скорост, възможна по скоростните пътища".
Но дали наистина това е автономно превозно средство? Всъщност не, защото е само концепция. Въпреки че GM твърди, че тази кола е с турбинно задвижване като предшествениците ѝ, IV никога не достига до етапа на движение. Нещо повече, идеята на компанията е по-различна от съвременните концепции, тъй като разчита на система от „електрически магистрали“.
GM няма план да произвежда подобни коли и по това време не се интересува много от темата. Firebird IV е просто екзотична идея, която пасва на Futurama.
И все пак превозното средство е толкова впечатляващо, привличайки вниманието със своята елегантност, силно вдъхновена от ерата на реактивните самолети. Профилът на колата става все по-широк от носа към задната част, където образува подобен на крило елемент. Изключително острият нос и подобните на турбина елементи, които изпъкват отзад, също допринасят за ефектния външен вид на IV.
От своя страна покривът се плъзга напред и нагоре, за да освободи вратите, които след това се плъзгат напред, за да осигурят лесен достъп до вътрешността на кабината. И покривът, и вратите се активират с натискането на един бутон.
Самият интериор е комбинация от авиационни и луксозни елементи. Въпреки че седалките очевидно са вдъхновени от реактивните изтребители от епохата, те се накланят и завъртат за по-голям комфорт и лесно влизане и излизане.
Трябва да добавим, че Firebird IV прилича на всекидневна с колела, благодарение на разтегателния хладилник, сгъваемата маса и телевизора.
Идеята не изглежда толкова странна днес, когато сме много близо до това да можем да работим, да спим или да гледаме Netflix, докато седим в напълно автономна кола, но остава впечатляваща през 1964 г. Особено когато хладилниците и телевизорите са все още е твърде големи, за да се поберат в серийни автомобили.
Арматурното табло на автомобила включва и специален слот за перфокарти с предварително зададени маршрути. Нещо като ранна навигационна система. И в случай, че не знаете какво представляват перфокартите, те са основно парчета твърда хартия, които съдържат цифрови данни, представени от наличието или отсъствието на дупки в предварително определени позиции. Въведени за първи път в края на XIX век, перфокартите са остарели като носител на информация от няколко десетилетия, но все още се използват през 1964 г.
И така, какво се случва с концепцията след дебюта ѝ през същата година? Е, GM преопакова идеята за шоуто от 1969 г. като Buick Century Cruiser.
Последният е почти напълно идентичен, но има различен цвят, волан и няколко други подобрения в кабината. За съжаление, както повечето шоу автомобили на Futurama, Firebird IV е унищожен през 80-те години.
В крайна сметка Firebird дава името си на емблематичния Pontiac Firebird, който остава в производство цели 35 години.