fallback

Защо китайските електрически автомобили са толкова евтини?

Средната цена в азиатската държава е повече от два пъти по-ниска от тази в Европа

Китайските производители на автомобили изпреварват своите западни конкуренти в производството на електрически превозни средства. Това е ключовото заключение от последния доклад на агенцията JATO Dynamics, наречен „Разликата в цената на електромобилите: Разделението в глобалната автомобилна индустрия“.

Докладът анализира как китайските производители на автомобили са направили огромен напредък в производството на електрически автомобили на конкурентни цени. Според информациите през 2015 г. средната каталожна цена на електрически автомобили в Китай е била с 37% по-висока от тази в Европа. В сравнение със САЩ цифрата е 26%. Оттогава тенденцията се обърна, така че днес (през първата половина на тази година) средната каталожна цена за електрически автомобил в Китай е 31 165 евро, в сравнение с 66 864 евро в Европа и 68 023 евро в САЩ.

Извън Китай електрическите автомобили все още са доста скъпи, въпреки продължаващите усилия на западните производители да произвеждат по-евтини модели. Например европейски потребител би трябвало да похарчи най-малко 18 285 евро, за да купи най-евтината налична електрическа кола днес (с изключение на стимулите от съответната страна).

Същият потребител би трябвало да похарчи 24 400 евро в САЩ. И което е по-лошо - тези цифри са съответно с 92% и 146% по-високи за най-евтините нови автомобили с вътрешно горене. За сравнение, в Китай най-евтината електрическа кола струва с 8% по-малко от най-евтината кола с двигател с вътрешно горене.

Със своите достъпни електромобили китайските производители все по-лесно печелят пазарен дял в развиващите се пазари. Те се превърнаха в предпочитания избор на потребителите, като представляват по-голямата част от продажбите на електрически коли в Израел (61%), Русия (91%) и Тайланд (79%). В други страни като Бразилия, Малайзия, Мексико, Филипините, Чили и Индонезия, китайските електрически автомобили представляват повече от една четвърт от общите продажби.

Китайските електрически автомобили вече се конкурират не само по цена, но и по качество и производителност. Местните производители предлагат електрически автомобили с мощност от 200 до 300 к.с. на средна цена от едва 30 500 евро. Пример за това е BYD Seal (на снимката) - седан от среден клас с двигател с мощност 204 к.с., който струва 24 106 евро в Китай в ниво на оборудване Elite. Това е цена, близка до тази на чисто ново електрическо Renault Twingo, ниво на оборудване Equilibre, в Европа, което обаче е малка градска кола.

Друга причина за нарастващия успех на китайските електрически превозни средства в световен мащаб е, че те успяват да присъстват във всички сегменти на пазара. Със 170 местни марки, Китай гарантира, че предлага своите електрически автомобили във всеки един сегмент, като се грижи за предпочитанията на потребителите по целия свят.

Този подход се различава от този на европейските, американските, японските и корейските производители на автомобили, които традиционно позиционират електрическите си автомобили като премиум превозни средства. Например от 235 EV, налични в Китай през първата половина на 2023 г., само 23% са били по-скъпи от 40 000 евро, в сравнение със 77% в Европа и 82% в САЩ.

Защо са толкова евтини? Краткият отговор е регулации и ниски разходи за труд. През последното десетилетие китайското правителство силно подкрепи местната индустрия за разработката и производство на електрически превозни средства чрез Плана за развитие на индустрията за нови енергийни превозни средства (2021-2035 г.) със субсидии на обща стойност 57 милиарда щатски долара между 2016 и 2022 г.

Китайските потребители също се възползваха от значителни данъчни облекчения за покупка на електрически автомобил. Предимството на Китай пред САЩ и Европа в производството на евтини електрически превозни средства се дължи и на относително ниските разходи за труд в страната.

Докато европейските страни като цяло имат най-високите разходи за труд в света, с почасово заплащане от около 30 евро, Пекин има най-високото почасово заплащане в Китай, но то е само 26,4 ренминби или еквивалента на 3,70 щатски долара. Това е осем пъти по-ниско.

fallback
  • #8
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Много пъти съм го казвал: ГЛУПОСТТА УБИВА! А в Европа нивото на ментална нищета Е ТОКСИЧНО! И само да подчертая отново - 92% и 146% по-високи цени на Ел спрямо ДВГ!!! Ето с толкова по-скъпо ще плащате само след година-две, когато зелените терористи убият и последния ДВГ!
  • #7
    Лудория ( преди 1 година )
    Не е лошо да се споменават процентите в Русия. Защото това, което направиха САЩ и Европа е наивна грешка - вместо да "изсмукват" капитала на Русия чрез продажби там и забрана на внос(защото това си го искаха), те направиха така, че някой друг да се облагодетелства. Нека гледат и плачат как в Европа бизнеса си опакова багажа и поема по широкия свят.
  • #6
    Im-ДртiйУАЙТBOY! ( преди 1 година )
    В цитата... като представляват по-голямата част от продажбите на електрически коли в Израел (61%), Русия (91%) и Тайланд (79%); Рашънката нема защо да я споменавате, след като при тях НЕМА друга алтернатива, след като западните пазари ги ЗАТВОРИХА за тия същите вследствие на уместно наложените им санкционни мерки...
  • #5
    carpe_diem ( преди 1 година )
    Целият индекс Global Clean Energy падна с 30-40% последната година и това е единствено заради лихвите - компаниите, които инвестират в зелена енергия трябва да теглят огромни кредити, защото това е нещо, при което инвестицията се избива за доста години и сметките им излизат при определени лихви. Като се стабилизират нещата, ще им се оправят и акциите, не се тревожи. Отделно газовата криза се потуши доста бързо миналата година и първоначалният бум от зелени неща доста неочаквано веднага и спря.
  • #4
    Гост ( преди 1 година )
    Зеленият балон се спука.Производителят на ветрогенератори Siemens energy с 39% спад на акциите,търси помощ от държавата. Производителят на соларни панели SolarEdge Technologics 30% спад на акциите.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Най-вече отговора е, че производителите започват от скъпите към евтините модели, а китайските марки са стигнали до евтините или имат специални марки за евтини като Вулинг ли как беше който е 44% на ГМ и както знаем дълго модела Хонггуанг беше най-продаван електромобил в Китай
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Какво се сравнява средна цена като в Китай са доста популярни и мини електромобилите дълги по 3 метра
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Правилният въпрос е защо европейските освен по-скъпи са и доста по-грозни, бавни и с кофти оборудване от преди 10 години.
fallback
Последни