fallback

Защо китайските електрически автомобили са толкова евтини?

Средната цена в азиатската държава е повече от два пъти по-ниска от тази в Европа

Китайските производители на автомобили изпреварват своите западни конкуренти в производството на електрически превозни средства. Това е ключовото заключение от последния доклад на агенцията JATO Dynamics, наречен „Разликата в цената на електромобилите: Разделението в глобалната автомобилна индустрия“.

Докладът анализира как китайските производители на автомобили са направили огромен напредък в производството на електрически автомобили на конкурентни цени. Според информациите през 2015 г. средната каталожна цена на електрически автомобили в Китай е била с 37% по-висока от тази в Европа. В сравнение със САЩ цифрата е 26%. Оттогава тенденцията се обърна, така че днес (през първата половина на тази година) средната каталожна цена за електрически автомобил в Китай е 31 165 евро, в сравнение с 66 864 евро в Европа и 68 023 евро в САЩ.

Извън Китай електрическите автомобили все още са доста скъпи, въпреки продължаващите усилия на западните производители да произвеждат по-евтини модели. Например европейски потребител би трябвало да похарчи най-малко 18 285 евро, за да купи най-евтината налична електрическа кола днес (с изключение на стимулите от съответната страна).

Същият потребител би трябвало да похарчи 24 400 евро в САЩ. И което е по-лошо - тези цифри са съответно с 92% и 146% по-високи за най-евтините нови автомобили с вътрешно горене. За сравнение, в Китай най-евтината електрическа кола струва с 8% по-малко от най-евтината кола с двигател с вътрешно горене.

Със своите достъпни електромобили китайските производители все по-лесно печелят пазарен дял в развиващите се пазари. Те се превърнаха в предпочитания избор на потребителите, като представляват по-голямата част от продажбите на електрически коли в Израел (61%), Русия (91%) и Тайланд (79%). В други страни като Бразилия, Малайзия, Мексико, Филипините, Чили и Индонезия, китайските електрически автомобили представляват повече от една четвърт от общите продажби.

Китайските електрически автомобили вече се конкурират не само по цена, но и по качество и производителност. Местните производители предлагат електрически автомобили с мощност от 200 до 300 к.с. на средна цена от едва 30 500 евро. Пример за това е BYD Seal (на снимката) - седан от среден клас с двигател с мощност 204 к.с., който струва 24 106 евро в Китай в ниво на оборудване Elite. Това е цена, близка до тази на чисто ново електрическо Renault Twingo, ниво на оборудване Equilibre, в Европа, което обаче е малка градска кола.

Друга причина за нарастващия успех на китайските електрически превозни средства в световен мащаб е, че те успяват да присъстват във всички сегменти на пазара. Със 170 местни марки, Китай гарантира, че предлага своите електрически автомобили във всеки един сегмент, като се грижи за предпочитанията на потребителите по целия свят.

Този подход се различава от този на европейските, американските, японските и корейските производители на автомобили, които традиционно позиционират електрическите си автомобили като премиум превозни средства. Например от 235 EV, налични в Китай през първата половина на 2023 г., само 23% са били по-скъпи от 40 000 евро, в сравнение със 77% в Европа и 82% в САЩ.

Защо са толкова евтини? Краткият отговор е регулации и ниски разходи за труд. През последното десетилетие китайското правителство силно подкрепи местната индустрия за разработката и производство на електрически превозни средства чрез Плана за развитие на индустрията за нови енергийни превозни средства (2021-2035 г.) със субсидии на обща стойност 57 милиарда щатски долара между 2016 и 2022 г.

Китайските потребители също се възползваха от значителни данъчни облекчения за покупка на електрически автомобил. Предимството на Китай пред САЩ и Европа в производството на евтини електрически превозни средства се дължи и на относително ниските разходи за труд в страната.

Докато европейските страни като цяло имат най-високите разходи за труд в света, с почасово заплащане от около 30 евро, Пекин има най-високото почасово заплащане в Китай, но то е само 26,4 ренминби или еквивалента на 3,70 щатски долара. Това е осем пъти по-ниско.

fallback
  • #18
    Анонимен ( преди 1 година )
    Успеха на Китай се дължи на далновидна политика и дългосрочно планиране , а не като в Европа крякане на полит-коректни лозунги от неграмотни политици. Китайците обхванаха целия цикъл на производство на батериите . До степен 3/4 от всички батерии да се произвеждат от тях. Не се отказаха от евтини суровини и енергия в замяна на солидарност с Украйна и "европейски ценности ". За съжаление Европа все повече ще отива в глухата линия благодарение на гореизложеното.
  • #17
    До 16 ( преди 1 година )
    По-скоро тъжното е на теб колко ти е акъла ако мислиш, че само ти и русоробите знаете как се прави ток, бензин, от къде идва млякото и т.н.
  • #16
    младен ( преди 1 година )
    По коментарите виждам колко ви е акъла - мислите си че млякото го произвеждат в магазина, тока идва от контакта, а бензина от колонката....*** сте си.
  • #15
    Последния Софиянец ( преди 1 година )
    Някой изненадан ли е , че шминтирито , госта , и оня другия са pycopoбчета мизерни ! Ама никой не иска да емигрира в рая на Късия , все на Запад бягат . Що така ?
  • #14
    До 13 ( преди 1 година )
    А русоробските мин.или кога ще признаете, че газа го спря любимия ви диктатор ***, а не "гайропа"?
  • #13
    младен ( преди 1 година )
    "Защо са толкова евтини? Краткият отговор е регулации и ниски разходи за труд." --- Ами....не само. И ниски цени на суровини и енергия. Суровини и енергия от които гайропа се отказа, та за китайците станаха още по-ефтини след отказа на евро-либерал-мин.илите.
  • #12
    Лудория ( преди 1 година )
    Не разбирам защо падат акциите, след като има безплатен ток за бизнеса?! Ирония. Тук е момента колега от чата под статиите да ни разкажат отново как всички искат да инсталират ветрогенератори и панели (има си думички, ама не ги научих), защото щели да са на печалба и мислят за нашето добруване с безплатна енергия.
  • #11
    До 7 ( преди 1 година )
    Викаш пропутински опорни никога не пречат? И колко електромобила се продават в Русия?
  • #10
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Цената се срина защото печалбите паднаха. Беше добре докато мощностите бяха малко - сега след "зеления" напън многото ВЕИ мощности се дублират и правят свръхпроизводство и цените на енергията точно в момента, в който отдава най-много се сриват и през повечето време работят на загуба.
  • #9
    Гост ( преди 1 година )
    До 5.Цената на акциите се срина заради проблеми с качеството на ветрогенераторите на Сименс.
fallback
Последни