Едва ли има любител на автомобилите, който да не знае, че саждите по запалителните свещи са много лош „симптом“, който изисква диагностика и спешно „лечение“. Но колко често чувате да се говори за т.нар. бели въглеродни отлагания по свещите? Те обаче са не по-малко опасни от черните. Подробностите, ви разказваме сега.
Преди години запалителната свещ беше почти единственият информатор, който "разказваше" на собственика на колата за състоянието на двигателя. Развивахме свещта, поглеждахме и си правихме изводите. Сега всичко е различно: отиваме в сервиза, прави се компютърна диагностика и всичко става по-лесно, но и по-скъпо.
А в същото време е и малко рисковано, защото в крайна сметка да попаднеш на недобросъвестен механик, като се има предвид огромният брой услуги, е лесно. Така че, за да защитите портфейла си от ненужни разходи, има смисъл сами да овладеете някои прости неща, връщайки се към основните "информатори" - същите запалителни свещи.
Да приемем, че знаете за черния въглерод. Ами белите отлагания по свещите? Те, както се оказва, са много по-опасни, най-малкото защото обикновено сигнализират за много по-сериозни „болести“. Нека да разберем кои точно.
Първи и най-безвреден е проблемът със самото запалване: искрата се появява твърде рано или твърде късно. Но в съвременните автомобили това е рядкост, тъй като моментът на запалване се следи стриктно от системата с помощта на сензори. И ако нещо се обърка, компютърът със сигурност ще уведоми водача - с грешка на таблото.
Втората възможна причина е свързана с нарушение на температурния режим, при който работи двигателят: прегряване, работа в горните граници. Това води до надраскване в цилиндрите, изгаряне на уплътнения, клапани и дори бутала. И в резултат - основен ремонт. Ако видите бели отлагания, проверете нивото на антифриз и обърнете по-голямо внимание на стрелката на температурния датчик.
Третият вариант е проблем с компресията, нарушение на процеса на изгаряне на сместа. В този случай, в допълнение към белите въглеродни отлагания върху запалителните свещи, можете да откриете спад в мощността на двигателя и "придърпване" на ниски обороти. Ако забавите ремонта, неравномерната работа на двигателя ще доведе до неправилно натоварване на неговите части. И впоследствие - отново до основен ремонт.
За да обобщим казаното дотук, може да изглежда, че всяка от тези причини не е кой знае какво. Основното нещо е да не отлагате решаването на проблема за неопределено време. Веднага щом забележите бяло покритие по електродите на запалителните свещи, веднага закарайте колата на диагностика. И не забравяйте, че навременната поддръжка е ключът към здрав и надежден автомобил.