Япония винаги е предпочитала подхода на множество източници за декарбонизиране на транспортния сектор. В близкото минало Страната на изгряващото слънце посочи електричеството като един от пътищата в тази посока, но допълни, че той не е единственият. И едновременно с него трябва да се проучват други видове захранване - като водород, например, както и да се използват максимално хибридните технологии.
В един момент изглеждаше, че тази стратегия се е изплатила напълно, но автомобилният сектор, както личи по всичко, преразгледа плановете си и настоява за все повече превозни средства с нулеви емисии. И това кара японските производители да се пренастройват.
Така Toyota, която е основният производител на автомобили в света, заедно с Honda, Suzuki, Subaru, Mazda и Nissan, трябваше да ускори преминаването си към електрически превозни средства, за да може да се противопостави на електрическите стратегии на китайските, корейските и западните марки като цяло. Ето как подпождат отделните производители:
Toyota залага на твърдотелни батерии
В продължение на месец Toyota твърди, че иска да утрои производството на електрически автомобили, за да достигне 600 000 единици годишно, за да надмине Tesla за възможно най-кратко време. Компанията работи върху 4 различни вида батерии, които ще бъде монтирани на няколко семейства електрически автомобили. А целта е Toyota и Lexus до 2030 г. да продадат 3,5 милиона коли, захранвани с батерии.
Само по отношение на батериите, Toyota обяви днес, че е подписала споразумение за сътрудничество с Idemitsu Kosan - японска петролна компания, която, подобно на много други големи производители от тази сфера, се опитва да се освободи от петрола, за да развива бизнес в съответствие с глобалните планове за борба изменението на климата.
Двата японски гиганта ще обединят усилията си за масово производство на твърдотелни батерии. Те ще направят това, като следват стратегия в три стъпки.
1. Разработване на твърд сулфиден електролит, който може да се произвежда от инсталации с голям обем.
2. Изграждане на пилотна производствена фабрика за валидиране на процеси за масово производство и проектиране на електрически автомобили, способни да приемат тези технологии, които ще бъдат пуснати на пазара между 2027 и 2028 г.
3. Масово производство на твърдотелни батерии и следващо поколение електрически автомобили.
Honda си партнира с Mitsubishi
Toyota вече е инициирала множество други сътрудничества с други японски производители - със Subaru, която наскоро обяви, че иска да преразгледа целите по отношение на електрификацията, със Suzuki, с която може да направи малък SUV, задвижван от батерии, както и с Mitsubishi, с която иска да започне производството на чипове от силициев карбид.
На свой ред Mitsubishi също обяви интересно споразумение с друг японски производител - Honda. Двете компании подписаха меморандум за сътрудничество, за да обединят усилията си в търсенето на ефективни производствени модели за предстоящо семейство електрически автомобили и батерии.
Двата производители ще работят и върху технологии, свързани с електрификацията - от интелигентно зареждане до превозно средство към мрежа (V2G), преминаващо през управлението на батериите, след като техният цикъл върху автомобилите приключи.
От AI на Nissan до партньорствата с Mazda
Какво правят другите японски производители? Nissan, от своя страна, работи като Toyota върху твърдотелни батерии и за целта се възползва от възможностите, предоставени от изкуствения интелект (Al). Компанията прави това с проучвания, извършени от специален екип от инженери, базирани в Силициевата долина.
Mazda, друга историческа марка в азиатската страна, влезе в стратегическо партньорство с Panasonic за доставка на батерии. Те ще бъдат използвани в предстоящите електрически автомобили на марката, които ще бъдат пуснати на пазара, като целта е 40% от продажбите до 2030 г. да бъдат на превозни средства с нулеви емисии.