Най-накрая малко оптимизъм на електромобилния фронт. Защото, нека не се лъжем, засега електрическата мобилност е насочена към по-богатите потребители. Освен приложения като MG4, за който Европа подозира, че е спонсориран задкулисно от китайската държава, едва ли има електрически модел, достъпен за широката общественост, който да не се нуждае от държавна подкрепа, за да осигурява някаква печалба.
При сегашните инфлационни нива и растящи лихвени проценти изглежда трудно да открием електрическа кола, която да може да се наложи на масовия пазар. Проучване на неправителствената организация Transport & Environment (T&E), поръчано от Syndex, обаче показва сериозен напредък в тази посока.
„Европейските производители могат да генерират разумна печалба от 4% за малко електрическо превозно средство, произведено в Европа през 2025 г., ако условията са изпълнени, по-специално по отношение на развитието на цената на батериите (еквивалентни в този случай на 100 долара за киловатчас). Такъв автомобил, от сегмент B, ще разполага с 40-киловатчаса желязо-фосфатна батерия (LFP) с пробег от 250 до 300 км“, обобщава T&E.
Но тези две условия не са толкова лесни за изпълнение. Първото е отговорност единствено на производителите, но след пандемията от 2020 г. тенденцията е по-скоро да се продават по-малко на брой, но по-скъпи автомобили. Само погледнете финансовите отчети на групи като Stellantis, където маржът на оперативната печалба надхвърля 14%.
Второто условие зависи от много повече елементи във веригата на доставки, като настоящата тенденция тук показва възходящо движение на цената на киловатчас при батериите през последните две години. Това представлява лош сигнал в момент, когато електрическите автомобили се очаква да стават все по-достъпни. Но може ясно да се види, че това зависи от фактори, които производителите не винаги могат да контролират. И това се отразява в текущите цени, особено на фона на фокуса на концерните върху скъпите модели, предлагащи по-висок марж.
Вероятно електрификацията би се ускорила, ако съществуваха повече малки по размер модели. В момента производителите се задоволяват да печелят от SUV автомобили, които са твърде скъпи за домакинствата с по-скромни доходи . Европейският съюз (ЕС) може да променят ситуацията, като предложи стандарти за ефективност на превозните средства и като насочи индустриалната политика в полза на малките електрически автомобили, достъпни за всички. Следователно достъпната електрическа кола ще зависи от работата на всички – производители и политици.