fallback

Най-евтиното Ferrari е сред най-големите провали на марката

Mondial трябваше да бъде „Testarossa за бедните“, но ниската цена беше компенсирана от други проблеми

Можете ли да си представите Ferrari на цената на VW Polo? Вероятно не, но такъв автомобил съществува. Той се казва Mondial и не постигна славата на легенди като F40 (вероятно най-добрата кола в историята) и 250 GTO (доскоро най-скъпата кола в историята), както и на редица други знаменити модели на италианския производител.

Mondial обаче има едно огромно предимство – в наши дни дори най-евтиното Ferrari струва поне 200 000 евро, докато този забравен от мнозина автомобил се продава за 20 000 – 30 000 евро (на някои аукциони цената му скача до 60 000 евро). За тези пари може да се купи Volkswagen, при това от среден клас. Как е възможно това?

Testarossa за бедните

Излязло през 1973 г., Ferrari 308 GT4 не успява да привлече толкова клиенти, колкото Енцо Ферари иска. За Ил Комендаторе причината за провала на този автомобил не се дължи на факта, че е купе (2+2 места) с централно разположение на двигателя, а заради дизайна му, който е дело на Bertone. Вероятно, ако тази задача е била поверена на Pininfarina, к който Ferrari обикновено си сътрудничи по това време, нещата щяха да бъдат различни.

Така през 1980 г. Mondial 8 се поява на бял свят, като името му препраща към един друг Mondial, проектиран 25 години по-рано,докато числото 8 показва броя на цилиндрите в двигателя. Това е 3,0-литров V8, който произвежда максимум 214 к.с. Дизайнът напомня на Testarossa, което е логично, тъй като няколко месеца преди пускането на голямото 4-местно купе Pininfarina вече са завършили първите скици на бъдещата суперкола.

Целта на тази кола е ясна – Енцо Ферари иска да завладее не само богатите семейства, но и тези с по-ниски доходи (или поне част от тях). Междуосието на Mondial е по-голямо от това на 308, а кабината е по-просторна. Стъклените повърхности са по-големи, а интериорът предлага по-висок комфорт. Воланът с три лъча и скоростният лост напомнят тези на други модели на Ferrari.

Спорен дизайн и слаб мотор

Както вече стана дума, цената на новия модел е много по-ниска, така че какво може да се обърка? На първо място това е дизайнът – на хартия Mondial изглежда много по-впечатляващо, юлското в действителност. Реакциите на публиката са смесени – колата е критикувана заради не балансираните си линии, прекалено високото положение на пътниците и лошия баланс по време на движение.

Ситуацията не се подобрява от страна на двигателя. Като цяло V8 е добър, но мощността не е достатъчно. Колата тежи цели 1435 кг, като ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,5 секунди, а максималната скорост е 220 км/ч. Това не е лош резултат за времето си, но не е достатъчно за автомобил на Ferrari. За сравнение 308 GT4, което Mondial трябва да засенчи, вдига 100 км/ч от място и развива 250 км/ч.

Ниски продажби

От модела са продадени само 703 бройки в сравнение с 2826 за 308 GT4, но този брой се увеличава през следващите години, когато излизат версии кабриолет и Quattrovalvole, но и това не е достатъчно. В крайна сметка Ferrari прекратява производството на Mondial през 1993 г. и признава грешката си, като признава, че архитектурата 2+2 няма нищо общо с централното разположение двигател.

Така историята на модела приключва окончателно, тъй като той не получава наследник. Следващият четириместен автомобил на Ferrari - 456 GT, ознаменува завръщането на V12 двигател, поставен отзад, като мощността му е увеличена до 442 к.с. Като цяло обаче опитът на марката да пусне евтин модел заслужава похвала, тъй като има добри намерения. Mondial не само е евтин, но и разходите за поддръжка не са високи, а в оборудването на автомобила влизат климатик и електрически прозорци.

fallback
  • #2
    Друг Гост ( преди 1 година )
    На мен ми харесва :-) Един от малкото автомобили със странното инженерно решение - 2+2 места и двигател зад пътниците. В момента май само 911 е така. В миналото и Lamborghini имат такива автомобили - напр. Uracco
  • #1
    Провал ( преди 1 година )
    Статията е пъона с файтологични грешки
fallback
Последни