IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Неочакваната връзка межу Опенхаймер и легналите полицаи

Филмът на Кристофър Нолан пропуска една от най-важните фигури около проекта "Манхатън" - и в пътната безопасност

Животът на един атомен физик е малко неочакван сюжет за летен кинохит - особено в епохата, в която киното се е превърнало в нещо като дъщерна компания на създателите на комикси. И все пак "Опенхаймер", лентата на Кристофър Нолан за създателя на атомната бомба, се превърна в киносъбитието на 2023, и в основна тема за разговори през това лято. Филмът определено го заслужава: той възкресява непознати факти и малко познати личности от една ключова епоха в историята на науката. Но колкото и задълбочен да е, той пропуска една от най-важните фигури в живота на Дж. Робърт Опенхаймер.
  
      
Артър Комптън, Хайзенберг
Артър Комптън на корицата на "Тайм" като Нобелов лауреат (вляво) и с Вернер Хайзенберг
   
      
Нито за миг в целия филм няма да се сблъскате с името Артър Комптън - а именно Комптън е не само един от най-близките приятели на физика, но и човекът, който го налага за ръководител на проекта "Манхатън" и след това го спасява от преследванията на макартистите. Освен това Комптън е отговорен за една от най-досадните части от живота на всеки съвременен шофьор.

АРТЪР ХОЛИ КОМПТЪН Е РОДЕН през 1892 в Уустър, Охайо, където баща му е ректор на местния университет. И той, и двамата му по-големи братя завършват в него, после стават доктори по физика. Най-големият брат впоследствие е дългогодишен ректор на Massachussets Institute of Technology (MIT), а средният брат - на университета Washington State. Но на Артър се пада да се прослави най-много. В началото на 20-те години той открива т. нар. "ефект на Комптън" - потвърждение на предположенията на Айнщайн, че светлината се състои от частици (фотони), и важна стъпка към квантовата теория. Заради това откритие през 1927 Комптън получава Нобеловата награда за физика. По това време се запознава и с току-що защитилия докторат Дж. Робърт Опенхаймер.
  
    
Опенхаймер, Фон Нойман
Опенхаймер (вляво) с Джон фон Нойман, един от бащите на съвременните компютърни науки
  
     
През април 1941, осем месеца преди Пърл Харбър, Комптън е назначен за ръководител на специалната комисия, която да отговаря за атомните изследвания. Месец по-късно Комптън пише доклада, с който потвърждава възможността за създаване на ядрени оръжия - фактическото начало на проекта "Манхатън". В началото на 1942 Комптън създава в Чикагския университет, където по това време е професор, прословутата Металургична лаборатория - едната от двете люлки на всички по-късни проекти в областта на ядрената физика в САЩ. Под надзора на Комптън, през декември същата година Енрико Ферми създава в Чикаго първия работещ ядрен реактор в света. И именно Комптън е човекът, който убеждава Пентагона да постави приятеля му Опенхаймер начело на проекта "Манхатън" за създаване на атомната бомба. Разговорът във филма между Опенхаймер и Айнщайн по въпроса дали верижната реакция няма да унищожи планетата, всъщност се води между Комптън и Опенхаймер в истинския живот.
   
   
Артър Комптън, легнал полицай
Комптън е една от ключовите фигури и в проекта "Манхатън", и в живота на Опенхаймер. Не е ясно защо изобщо не е включен във филма на Нолан
  
   
ОСНОВНАТА ПРИЧИНА ДА НЕ ВИДИТЕ КОМПТЪН във филма на Кристофър Нолан е, че той пропуска историческия първи тест на атомната бомба в Аламогордо. Опенхаймер му е изпратил закодирана телеграма: "По всяко време след 15-и ще е подходящо за нашата рибарска експедиция" (на английски думата за риболов - fishing, се произнася почти като fission, ядрено делене). Но Комптън е зает с други дела в Чикаго. След това получава нова телеграма от Опенхаймер: "Ще ти е интересно да научиш, че хванахме много голяма риба".
   
   
легнал полицай, speed bump
Легналите полицаи - вторият съществен принос на Комптън към цивилизацията
    
      
СЛЕД ВОЙНАТА АРТЪР ХОЛИ КОМПТЪН изоставя развойната дейност и се връща към академичната кариера, като става ректор на Университета "Вашингтон" в Сейнт Луис. Именно там ще даде другия си исторически - макар и несравнимо по-нискотехнологичен - принос към цивилизацията. Комптън е раздразнен, че студентите карат твърде бързо по улиците на кампуса, и измисля начин да ги забави. Върху асфалта са поставени бабуни, старателно изчислени така, че при скорост от 30 км/ч шофьорите да изпитат ускорение от едва 0.4g, но при 80 км/ч да бъдат подложени на цели 4g - достатъчно колелата на автомобила да се отделят от земята. Отначало ги наричат Holly Bumps, по презимето му. Днес те имат десетки имена по света, но в България, и в Европа като цяло, най-често ги наричаме "легнали полицаи".
   
    

 

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    ако не ви допада "Cargo 200" може и кратери да ви направят естественно по европейска програма за пътна безопасност нали един от умнокрасивите това каза че дупките по пътя намалявали птп по пътищата псевдоексперт по пътна безопасност, не успял да прибере 9 млн. лв от АПИ, за да следи дупките от космоса
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    младен ( преди 7 месеца )
    До 6. Ако са направени както трябва нищо не рушат и си вършат работата. Ама тук в БГ....е друга работата.
  • #6
    0 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    политкоретно е да се наричат"Cargo 200" и това трябва да се приеме на законодателно ниво и по смисъла на Виенската конвенция за пътния трафик и ако човечеството се вразуми да бъдат премахната тезирсъоръжения тъй като са предпоставка за тежки ПТП заради загуба на управление на автомобила както и разрушаването на ходовата част няма да коментирам стреса на водача и пътниците при преминаване върху тези изкуствени неравности а тези двамата от филми са ***.и. ще затрият човешката цивилизация
  • #5
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Мхм ( преди 7 месеца )
    Стига рекламирахта тапи филми
  • #4
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Xtrax ( преди 7 месеца )
    Всъщност в България имаме доста "седнали" полицай, заради които не просто трябва да намалиш, а направо да спреш ако ти е мило окачването.
  • #3
    12 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 7 месеца )
    Всъщност за да съм напълно обективен, изказвам искрени благодарности на автора на тази статия! Научих от нея много интересни неща които не знаех. Ако имаше повече такива статии, нивото на сайта ще се вдигне. Напълно сериозен съм! Такива статии ни показват че има какво да научим от дедите ни. Показва какви ценностни системи са имали. нещо което настоящите политици се опитват да изкоренят. Също така показва че едно време инженерите са проектирали продуктите, а не финансистите.
  • #2
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    1, точно това щях да кажа и аз. Отвъд Калотина има стандарти и като цяло е единен и според ефекта който искат да постигнат, някои са "по-плоски" и са обозначени. Но в БГ ми не направило впечатление, че се слагат просто каквито и където падне и изобщо, ама избщо не са сигнализирани. Накои може да не ги усетиш, други може да задереш колата отдолу, трети дори с 5км да минеш може да си разбиеш предницата.
  • #1
    9 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 7 месеца )
    "старателно изчислени така, че при скорост от 30 км/ч шофьорите да изпитат ускорение от едва 0.4g, но при 80 км/ч да бъдат подложени на цели 4g - достатъчно колелата на автомобила да се отделят от земята. "Ето едно време как всичко се изчислявало прецизно, а днес вече няма кой да ти изчисли легналите полицаи.