fallback

Три фактора, които ще довършат руския автомобилен пазар

Увеличението на лихвите върху кредитите и сривът на рублата правят покупката на нова кола почти невъзможна

Преди месец, както се казва, "нищо не предвещаваше" тези беди. Поне от гледна точка на обикновените руски шофьори, които искаха да си купят нова кола. Въпреки войната в Украйна, ембаргото и оттеглянето на много автомобилни марки от руския пазар, руснаците бързо намериха алтернатива и ги замениха с китайски аналози, а народът продължи да купува. 

Това се доказа и от статистиката за продажбите: през юли руските банки са издали автомобилни заеми за около 165 милиарда рубли - с 30.5% повече от месец по-рано. Тази цифра сама по себе си е рекорд за цялата история на автомобилните заеми в Русия.

А броят на кредитите се оказа безпрецедентен - 113 600 договора на месец (37% повече от юни). Някои автомобилни експерти дори започнаха леко да надуват фанфарите за възстановяването на руския автомобилен пазар като цяло. Въпреки факта, че лъвският дял от продажбите в него се случва в сегмента на употребяваните автомобили, а почти 70% от продажбите на нови автомобили се падат на превозни средства от китайски произход.

Но точнотогава доларът скочи до 100 рубли. Централната банка на Русия не успя да убеди никого, че „поддържа макрофинансова стабилност“, което веднага доведе до повишаване на основната лихва от 8.5% на 12%. А проблемът е, че размерът на лихвите по кредитите за населението и по-специално автомобилните кредити зависи пряко от това явление.

"Увеличаването на лихвата на централната банка обикновено се отразява в потребителското кредитиране с лаг от около две седмици. Според опита допълнителни 3% към основната лихва се превръщат в увеличение от 2% на средната цена на банковите кредити за гражданите" - казва Никита Масленников, водещ експерт в Центъра за политически технологии. 

А главният инвестиционен стратег на Arikapital Management Company Сергей Суверов смята, че лихвите по потребителските кредити ще се увеличат - с добавяне на 4%. Това означава, че болшинството от руснаците могат да забравят за автомобилните заеми при 11-14% годишно. 

В рамките на една седмица банките ще ги преизчислят до ниво от 15-18% и това автоматично ще "отреже" доста потенциални купувачи и търговците на автомобили ще започнат да изпитват затруднения с проаджбите. Но увеличението на лихвите по кредитите за автомобили ще бъде само черешката на тортата сред другите проблеми, които се случиха през август тази година.

По-рано, на 1-во число на месеца, властите увеличиха таксата за рециклиране на стари автомобили, като това доведе до увеличение на цените за нови автомобили, тъй като доста от компаниите предлагат изкупуване на старата кола при покупка на нова и намаляване на цената на новата.

Третата причина е в нестабилността на руската валута спрямо долара. "В допълнение към повишаването на основния лихвен процент, властите ще използват други механизми за стабилизиране на лихвите. Включително лостове за контрол върху движението на валутите. В резултат на това доларът трябва да се стабилизира в диапазона 95-100 рубли", твърди Суверов.

Дори и това да се случи, в момента при валутната търговия за "един американец" в Русия искат 96 руски банкноти. Междувременно дилърите скоро ще свършат колите, внесени в Русия по цена от 76-80 рубли за долар и ще започнат да плащат новите коли с приблизително по 20 рубли за долар отгоре.  Колко ще поскъпне возилото поради тази причина, можете да изчислите сами. Но едно е ясно, новите коли в Русия няма да станат по-евтини, тъй като никой няма желание да укрепи рублата.

Очевидно и трите негативни "августовски" фактора (падането на рублата, увеличаването на таксите за рециклиране на автомобили и растежът на лихвите по заемите за автомобили) ще започнат да се проявяват напълно през септември. Такава "синергия" неминуемо ще доведе до повишаване на цените на руския пазар на нови автомобили и най-малкото - до рязкото му свиване.

fallback
  • #17
    до#16 ( преди 1 година )
    Ти чрез колите ли измерваш икономиките? Ами кажи го на Световната банка и те като теб да правят, но явно не са чак толкова глупави! Според Световната банка, Русия е петата икономика в света пред Германия. Така, че аре у лево с опорките!
  • #16
    До 15 ( преди 1 година )
    84 милионна (в това число няколко % с произход от Русия които се увеличават) Германия до юли - 1.640 млн продажби на коли, 145 милионна Русия с ресурси колкото 50 Германии до юли - 0.497 млн продажби на коли, а да сравняваме цените и технологиите на тези коли и дума да не става и както личи като, че ли не еврото се срива
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    Поредните свободни съчинения. Сащ и ЕС са в рецесия по техни данни, но са се загрижили за автомобилният пазар в Русия. Собствените им икономики боксуват, бедността се увеличава, но е по-важно да се напише нещо поръчково. Жалки сте
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    Срива на рублата ще изпепели любовта на руснаците към Путлера за отрицателно време, а китайците - ами те искат да продават с печалба, да от кола 20 хиляди долара да вземат 60 хиляди лева в ЕС, не да я дават пак за толкова на Русия.
  • #13
    До 11 ( преди 1 година )
    И какво й е неадекватното на външната икономическа политика на ЕС освен ест както съм писал за част от санкциите
  • #12
    До 7 ( преди 1 година )
    За юли бяха достигнали 95 К а преди войната бяха по към 140 К на месец. То е ясно, че и Австралия е по-голям пазар и с доста по-висока средна цена на колите но въпроса е да не се говори гьотере и да се лъже с което не си помагаме
  • #11
    Скъсани боксерки ( преди 1 година )
    Китай все още е доста зависим от САЩ. Особено технологично. Суровинно беше и е зависим от Русия, но скоро самата Русия ще е зависима икономически от Китай. За съжаление, най-неадекватна външна икономическа политика продължава да води ЕС. Всичко се прави на парче, ден за ден....
  • #10
    До 8 ( преди 1 година )
    Нека да сме реалисти 75%, че и повече бяха миналата година иначе напоследък са на около 30% под предвоенните нива като сега ест покрай срива на рублата пак се очертава да паднат. За юни са внесли от Китай коли за милиард долара не знам защо Европа спря износа на коли за там беше тъпо и удари повече ЕС отколкото Русия в смисъл ест ЕС не е умрял за 10 милиарда годишно но защо да не ги вземе вместо Китай който е опората на Русия като и без това заводите там бяха спрени
  • #9
    До 1 ( преди 1 година )
    За 7 месеца под половин милион означава за цяла година ще е далеч от цял милион. А преди войн... пардон СВО правеха по милион и половина. Далеч са от старите нива.
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    След началото на войната в Украйна продажбите на нови коли в Русия са паднали със 75%.
fallback
Последни