fallback

Китайската автомобилна индустрия измества германските производители

Високи разходите, намаляващото търсене и ожесточената конкуренция поставят европейците под натиск

Поръчките са малко, покупателната способност също намалява. В германската икономика предчувствието за криза става все по-силно. В германската автомобилна индустрия ситуацията се влошава и от структурни проблеми: преориентирането към електрически превозни средства и автономното шофиране ще изисква големи капиталови инвестиции за дълго време. В същото време трябва да се печелят необходимите средства от автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), които са все по-малко политически желани.

Първата половина на годината все още беше добра. Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW отчетоха нарастващи продажби и силни печалби. Прогнозите за цялата година обаче разочароват много инвеститори и акционери. По-нататъшният растеж е възпрепятстван от инфлацията и по-високите лихви по кредитите, а търсенето на нови автомобили намалява

„Фактът, че производството расте, все още не е знак за облекчаване на ситуацията “, предупреждава Хилдегард Мюлер, ръководител на Асоциацията на германската автомобилна индустрия (VDA).

Обемът на продажбите, обяснява тя, все още е с 20% по-нисък от предкризисната 2019 г. По-специално намаляват поръчките за чисто електрически автомобили. Търсенето им сега в Германия е едва 60 процента от миналата година. В същото време наблюдаваме бум на електрически коли в Китай.

Но Китай, чийто автомобилен пазар се смята за най-големият и най-важен в света, все повече изпреварва своите конкуренти не само по отношение на броя на регистрациите на нови автомобили с електрическо задвижване.

В момента всяка втора електрическа кола, произведена в света, се движи по пътищата на Китай. Там бързо се развива и собственото им производство. Единствената реална конкуренция в Китай е американският автомобилен концерн Tesla. Китайските автомобилни ентусиасти, които печелят добре, предпочитат местните марки. Лидер на този пазар е концернът BYD, който през първата половина на годината успя да продаде 29% повече електрически автомобили от Tesla.

„Настъпват драстични промени на пазара “, казва Ралф Бранщетер, ръководител на концерна Volkswagen в Китай.

Няколко десетилетия германският автомобилен производител беше лидер на китайския автомобилен пазар, но през първото тримесечие на текущата година беше изпреварен от BYD, която успя да продаде 20 пъти повече електрически автомобили в Китай от Volkswagen.

За да прекъсне тази тенденция, германският концерн възнамерява да си сътрудничи в областта на електрическата мобилност, софтуера и автономното шофиране с китайския производител на автомобили Xpeng, като е инвестирал 700 милиона долара в този стартъп. Засега се планира да бъдат пуснати два модела под марката Volkswagen, които трябва да навлязат на местния пазар през 2026 г.

Германските марки са символи на статус

Наред с концерна Volkswagen с неговите престижни марки Porsche и Audi, тревожната ситуация в Китай засяга и автомобилните производители Mercedes и BMW. Berylls, консултантска фирма, специализирана в автомобилите, пише в последното си проучване за "смяната на караула" в премиум сегмента на китайския автомобилен пазар: "в ожесточената конкуренция китайците бързо изпреварват германските производители и на висок клас автомобили."

„За немските производители резултатите от проучването са изключително тревожни “, казва Уили Уанг, който отговаря за китайското направление в Berylls, „ защото китайските конкуренти са оценени по-високо от потребителите по много показатели.“

В миналото германските премиум автомобили бяха идеални символи за статус на успешните представители на средната класа и най-високите слоеве от населението. Китайските автомобили се смятаха за технически изостанали и с по-ниско качество.

Електронните "козове" на китайските автомобили

Но сега китайските автомобили имат предимство преди всичко по отношение на оборудването със спомагателна и развлекателна електроника, което не е изненадващо, като се има предвид ситуацията с трафика в големите китайски градове. Но според класическите параметри на премиум класа - комфорт и качество - китайските автомобили, според проучването, се оценяват от потребителите на същото ниво или дори малко по-високо от автомобилите на класическите германски производители.

За китайците технологичните иновации стават по-важен мотив за закупуване на конкретен автомобил, отколкото традиционните му качества. „Мотивът за закупуване на немски премиум автомобили е преди всичко самата марка, а китайските – самият продукт “, се казва в проучването на Berylls.

В челната десетка няма германски производител

В Китай 80 процента от автомобилния парк с електрически превозни средства е местно производство. В десетте най-успешни доставчици на такива автомобили има само една чуждестранна компания - Tesla. Германските марки в този "кръг на избраните" сега не играят никаква роля.

През 2023 г. местните марки ще превъзхождат чуждестранните за първи път от много десетилетия на целия китайски автомобилен пазар, включително автомобили с двигатели с вътрешно горене, с пазарен дял от 51%. А до 2030 г., според прогнозата на консултантската фирма AlixPartners,тези проценти ще нараснат до 65.

Китай е световен шампион по износ на автомобили

Що се отнася до Европа, според AlixPartners броят на продажбите на нови автомобили в дългосрочен план също ще бъде с повече от 15 процента по-нисък, отколкото преди пандемията COVID-19. В същото време европейските производители ще се окажат подложени на натиск от китайските компании, произвеждащи електрически превозни средства.

През първото тримесечие на 2023 г. Китай вече измести Япония от позицията на световен шампион по износ на автомобили. В крайна сметка през 2020 г. той беше едва на шесто място по този показател. А сега, Китай се превръща в лидер и като пазар на продажби, и като доставчик на коли за световния пазар, и по отношение на тяхното производство.

„Китай е на път да се превърне в автомобилна суперсила “, казва експертът на AlixPartners Фабиан Пионтек. Европейските производители на автомобили и техните традиционни пазари все повече се оказват в ролята на защитници на своето място на тях. "Времето на рекордни печалби на германската автомобилна индустрия е към края си", смята експертът.

fallback
  • #27
    MythBuster ( преди 1 година )
    Освен това Афганистан , [86] Ангола , [97] Коморски острови , Куба , ДР Конго , Габон , Гвинея-Бисау , [98] Хондурас , Казахстан , [99] Мексико , [100] Никарагуа , [101] Нигерия , Пакистан , Сенегал , [102] Судан , Сирия , [103] Тайланд , [104] Тунис , Турция ,Уганда , Уругвай , Венецуела и Зимбабве са изразили интерес към членство в БРИКС. [105]
  • #26
    MythBuster ( преди 1 година )
    Държави, които са кандидатствали за членство Алжир [88] (приложен през 2022 г.) Аржентина [88] (приложен през 2022 г.) Бахрейн [92] Бангладеш [93] (приложен през 2023 г.) Беларус [94] (приложен през 2023 г.) Египет [92] (приложен през 2023 г.) Етиопия [95] (приложено през 2023 г.) Индонезия [96] Иран [88] (приложен през 2022 г.) Саудитска Арабия [92] Обединени арабски емирства [92]Освен това Афганистан , [86] Ангола , [97] Коморски острови , Куба , ДР Конго , Габон , Гвин ...
  • #25
    Още от 18 ( преди 1 година )
    Много изпразнени от съдържание изказвания, и все на хора които са виждали Индия само в атласа. Поработете малко с индийци и отидете до Индия и тогава давайте мнения.
  • #24
    Сигх ( преди 1 година )
    Хаха индия и некадърност а бе смишникъ индия има Нобелови лауреати и имат собствено ноу хау а не като Чайна да напълнят университетите на запад със студенти и да крадат технологии
  • #23
    VAYK ( преди 1 година )
    Доста отрезвявващо за немците! Докато говореха за меки пластмаси и обезшумяване изпуснаха влака на електрическата мобилност! Не виждам нещо родно, което немец би предпочел пред Тесла или читав китаец освен от шовинизъм :))))
  • #22
    До 20 ( преди 1 година )
    И какво като съм чувал за БРИКС в него е само Ю. Африка която сама е незначителна част от целия континент а също така и Индия е вътре но не значи, че много се обича с Китай
  • #21
    До 18 ( преди 1 година )
    Индия започна да има доста по-бърз растеж от Китай и за разлика от латиносите а ако става въпрос спрямо САЩ на същото ниво беше и СССР без да има 4 пъти повече население от САЩ както е Китай
  • #20
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 17. За БРИКС да си чувал?
  • #19
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 18. Веднага ме препрати към един клип който гледах наскоро, където писателя Божилов коментираше книгата на единия японски автор, нещо от сорта скритата история на капитализма. В нея се говори как едно време англичаните които са били най-голямата Индустриална сила тогава, са говорили че никой не би си купил стока от крадливите германци и мързеливите японци, след това същото се говорило за китайците а сега за индийците. Погледни след 22-ра минута https://youtu.be/cqmmZd8yx7A
  • #18
    анонимен ( преди 1 година )
    Индия никога няма да стане голяма сила заради безкрайния мързел и произтичащите от това некадърност и некомпетентност. Същото важи и за Латинска Америка. Който е работил в тези региони е наясно. В момента Индия е по-многолюдна от Китай а БВП-то й е по-малко от на Германия. При коефициент на репродуктивност около 2 за Индия, няма шанс да прогресират повече и като население (за щастие ;)))
fallback
Последни