Производителят на гуми Pirelli иска да разшири своя дял при супер и хиперколите, като това ще стане с нов продукт – кибергуми с вградени сензори, които предават информация от пътя. Благодарение на нея се извършват корекции в управлението и се подобрява представянето на автомобила.

Новите кибергуми вече се поставят на суперхибрида McLaren Artura, като събират данни от реалния свят за това как реагира контролът на сцеплението и стабилността. Идеята на Pirelli е те да дават обратна връзка за системата на окачването за увеличаване или намаляване на натоварването, като изпращат данни до амортисьорите и едновременно с това предоставят информация за износването си, благодарение на което се подобрява контрола на стабилността.
Новите колела са интегрирани в арматурното табло, за да получават данни от системата за следене на налягането в гумите (TPMS). Има и чип в каркаса на гумата, който дава информация с широка разделителна способност на шофьора за силата върху контактното платно на пътя.

Получаването на повече информация повишава безопасността и представянето на автомобила, защото управлението, сцеплението и всички други системи за безопасност са „свързани“ с новите гуми. McLaren е първият автомобилен производител, който разработва кибергума с Pirelli, но не е единственият. Друга британска марка – Lotus, който принадлежи на Geely, също участва в подобен проект. Неговата цел е създаване на гума за електрическата хиперкола Evija, която развива 1972 к.с. и струва 2 млн долара.
За разработката на кибергуми се използват изкуствен интелект и виртуално програмиране. Това позволява на Pirelli да направи с гума с нова структура и профил, както и с нов състав, включващ силициев и диоксид и оптимизирана полимерна смес. Така вече създаването на една напълно нова гума отнема 9-12 месеца, докато преди са били нужни поне 2 години. Освен това се намалява броя на прототипите за тестове.

Като цяло индустрията продължава да работи върху гуми с по-ниско износване и по-ниско потребление на енергия, които използват повече биологични и рециклирани материали. В момента Pirelli използва 55% устойчиви материали, като целта е до 2030 г. те да достигнат 72%, а след това и 100%. Компанията пуска нова серия гуми P Zero, включително Trofeo RS, предназначени за супер и хиперколи с разрешение за движение по обществени пътища. Ще има и серия Е за високопроизводителни електрически превозни средства.


0