Всеки от тези петте симптома, може да бъде доста ясен признак, че уплътненията на клапаните най-вероятно са за смяна. Траябва да имате предвид, че те могат да означават и други неизправности в двигателя. Въпреки това, е добре да ги знаете и да ги имате предвид. Ето и ко и са те.
За да се предотврати проникването на моторно масло от зоната на коляновия вал в горивните камери, умни хора са измислили тези специални уплътнения на клапаните. Шофьорите обикновено ги наричат гумички на клапаните. Накратко, причината за тяхното съществуване е проста. Гумичката на клапана осигурява уплътнение в местата, където клапаните на газоразпределителния механизъм пасват към собствените си направляващи втулки.
Докато се движат, тези компактни маслени уплътнения „облизват“ маслото, предотвратявайки смесването на смазка и гориво. Тези уплътнения представляват втулки, изработени от плътна гума с твърда метална основа и пружина, която притиска уплътнителния ръб на гумичката към стеблото на клапана.
От големи натоварвания и високи температури, уплътненията на клапаните се износват, губят формата и еластичността си. И тогава, при всмукателен клапан, те започват да предават двигателно масло в горивната камера, където маслото изгаря заедно с горивото, превръщайки кухината на цилиндъра в локомотивна пещ, а буталото - почернява от сажди.
Под въздействието на отработените газове маслото може и да изгаря, но вече в горната част на клапана, тоест над него. Тогава на самия клапан се образуват сажди, които с течение на времето няма да му позволят да се върне напълно на мястото си - или с други думи херметичността на горивната камера е нарушена.
За да се определи неизправността, е важно поне частично да се разберат процесите, протичащи в двигателя. Ако маслото изгори над изпускателния клапан, въглеродните отлагания бързо ще довършат частите на клапана и главата. Но когато маслото вече гори в горивната камера заедно с горивото, въглеродните отлагания се образуват по стените на цилиндъра и горната равнина на буталото. Резултатът е повишено износване на двигателя и намаляване на неговата ефективност. Как се изразява това на практика?
Основният признък е в повишен разход на масло. Рано е за паника, това не е причина за "основен ремонт". Също така трябва да се уверите, че причината е в гумичките, а не в групата цилиндър-бутало. Поставянето на диагноза е доста лесно. Един от начините: оставете двигателя да работи на празен ход за няколко минути и след това рязко натиснете педала на газта до пода.
Ако по време на работа на "празни" обороти маслото не се задържа и прониква в горивната камера, тогава рязкото подаване на газ ще доведе до изгарянето му. В същото време можете да наблюдавате как облаче сив дим ще излети от ауспуха. И ако, връщайки се към „празен ход“, димът изчезне, тогава гумичките са за смяна.