IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Subaru - 70 години успех под знака на Плеядите

Легендарният японски производител празнува юбилей

Концернът Subaru е един от пионерите в автомобилостроенето. Особено много слава японската компания натрупа от световните рали-шампионати. Сега Subaru празнува своя 70-годишнина, като юбилеят е повод да ви разкажем някои любопитни факти от историята на компанията.


Subaru - 70 години успех


Тя започва в Япония на 15 юли 1953 г., когато пет големи технологични фирми се сливат под шапката на новосъздадената Fuji Heavy Industries Ltd (FHI). Обединението включва компания пионер в авиационната индустрия, чиито корени датират от 1917 г., но преди всичко е новосъздаденото автомобилно подразделение- Subaru, което по-късно се превръща в най-големия световен производител на леки автомобили със задвижване на всички колела.

Авиационната част празнува вековен юбилей през 2017-а, но тя вече далеч не е толкова важна. Бившата компания Fuji Heavy Industries Ltd сега се казва Subaru Corporation и автомобилният бизнес е опората на японската индустриална група.


Subaru - 70 години успех


Името на марката Subaru (в превод от японски - обединение) символизира сливането на петте технологични компании от FHI Group през 1953 г. От друга страна Subaru на японски се асоциира със съзвездието, наречено „Плеядите“. То е известни също като „Седемте сестри“ в Европа. В Япония само шестте най-ярки звезди принадлежат към съзвездието на Плеядите - и това число съответства на петте компании основатели на FHI, допълнени от самата FHI. Следователно шестте звезди на Плеядите характеризират логото на Subaru и до днес, което е създадено по предложение на Кенджи Кита - първия президент на FHI.

Още през 1954 г. младият автомобилен производител представя първата си лека кола - Subaru P-1 или 1500. Въпреки че е проектиран в прогресивен понтонен дизайн и е първият японски автомобил, оборудван с иновативен монокок, са произведени само 20 предсерийни образци на седана.


Subaru - 70 години успех


Първият сериен модел със звездното лого е Subaru 360 (на снимката), представен през пролетта на 1958 г. Малкият автомобил с две врати и пухкави форми влиза в японската автомобилна история като първата серийна семейна кола в новия тогава клас „kei“. Това е сегмент от малки автомобили, който дава данъчни привилегии на модели с работен обем до 360 кубически сантиметра и максимална дължина до три метра.

С прякора Ladybug (в превод - Калинка) Subaru 360 постигна безпрецедентна популярност дори в САЩ. Задвижването на всички колела в Subaru се появява, когато електрическата компания Tohoku Electric Supply Company обяви победителя в голяма поръчка за леки автомобили със задвижване на четирите колела през 1971 г. Енергийната фирма изисква превозно средство, което е безопасно и подходящо за използване през зимата.


Subaru - 70 години успех


В Subaru са подготвени за подобно предизвикателство. Инженерите на концерна успешно провеждат тестове за задвижване на четирите колела с модела 1000 Station Wagon от 1969 г. Те току-що са представили прототипа на Subaru 1300 G 4WD - и с това ноу-хау печелят търга за новия Leone Station Wagon 1400 AWD.

Именно това Subaru с компактен 1,4-литров бензинов двигател, тип „боксер“, е първият автомобил, който пренася задвижването на четирите колела от селския офроуд сегмент до масово произвежданите леки автомобили. Моделната гама на Subaru със задвижване на четирите колела нараства бързо, последвано от седана Leone още през 1975 г.. После идва спортният и шикозен пикап Brat за американския пазар през 1977 г., като Subaru покрива почти всички сегменти през 80-те години.


Subaru - 70 години успех


Симетричното задвижване на четирите колела, което е толкова типично за Subaru, става възможно с двигателите „боксер“, които се произвеждат в голям мащаб от Subaru от 1966 г. и са последователно монтирани надлъжно. От мотора, който е дълбоко в автомобила, до трансмисията, карданния задвижващ вал и диференциала на задния мост - цялото задвижващо предаване се движи в една линия точно по централната ос на автомобила за безопасно шофиране, характеризиращо се с перфектна хармония и контрол . Така технологията „Symmetrical AWD“ става втората търговска марка на Subaru.

Моделната гама на марката се увеличава със Subaru 1800 4WD през 1981 г., микробуса Libero (1983 г.), малкия Justy (1984 г.), спортния XT (1985 г.) и SVX (от 1991 г.). Успехът на Legacy започва през 1989 г., като с повече от пет милиона бройки той все още държи първа позиция като най-продаваната кола със задвижване на всички колела в света и до днес. През 1993 г. Impreza изненада като първата в компактния клас със стандартно задвижване на четирите колела, като под легендарното название WRX STI спечели 6 титли от световния рали-шампионат (WRC).


Subaru - 70 години успех


През 1995 г. Subaru Outback беше лансиран като първия кросоувър-комби, а две години по-късно популярният Forester беше пионер в SUV тенденцията. Subaru вече е продал повече от 23 милиона леки автомобила със задвижване на четирите колела за повече от четири десетилетия (към юни 2023 г.), като по този начин консолидира позицията си на производител номер едно на коли с 4x4.


0 от 500
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    raptor ( преди 1 година )
    Е ако това специално изпълнение Легаси е било Limited ... не е чудно. Точно това, форестър 230 и шестака май са най-скъпите за ремонти. Моята е най-слабото Легаси- 2.0 138 коня и всъщност е доста евтино и безпроблемно нещо. Е слаба е, ама пак става. Няма смисъл човек да се отърва от тая болест- най-приятната кола за каране.
  • #2
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Стоян ( преди 1 година )
    Вече 15 години плащам данък на слабостта си към тази марка. Имам три броя - започнах с Легаси - специално изпълнение, после турбиниран Форестър - 230 к.с. и Аутбек - шестак - 245 к.с.. Не знам как да се отърва от този "порок". Що пари съм налял по сервизи , а и няма добри специалисти по тази марка. От трите все една е в сервиза, много го обичат. Ама дебела глава съм и туй-то....Пазете се...Хванете ли тази "болест" - изглупявате и после джобът ви все ще е празен от нескончаеми ремонти
  • #1
    16 rate up comment 2 rate down comment
    ej202 ( преди 1 година )
    ЧРД !"Forester SF5" все още ме радва! Най-важното - не е "помирисвал" сериозен ремонт ,различен от консумативи . Много здрава,универсална машина е Субару !