На 7 юли, петък, приключва една от най-успешните страници в историята на европейските автомобили: последният Ford Fiesta ще слезе от конвейера в завода на американската компания в Кьолн. След 47 години, в които бе един от ключовите модели на европейския пазар, Fiesta си отива, за да отстъпи място на три пъти по-скъп електрически SUV, построен върху платформа на Volkswagen.
След 47 години на пазара като един от най-достъпните и обичани автомобили в Европа, Fiesta напуска сцената този петък
Ford потвърди, че спира да сглобява седмата генерация на Fiesta и няма да предложи наследник на суперминито. Компанията иска да освободи производствения капацитет на завода в Кьолн за първия си масов електромобил - Explorer. "Идва моментът, когато ни трябва повече пространство, защото превръщаме завода на Fiesta в център за производство на изцяло електрически автомобили. Затова трябваше да вземем решението да спрем Fiesta", обясни Мартин Сандер, генерален мениджър на Ford Model e Europe, пред британското Autocar.
Преобразяването на фабриката, което започна още миналата година, ще струва на Ford около 2 милиарда долара. Самият електрически Explorer е построен върху платформата MEB на Volkswagen, върху която са модели като ID.3, ID.4 и ID.Buzz. Все още няма информация какво задвижване ще ползва версията на Ford. Компанията обаче официално обеща зареждане на батерията от 10 до 80% за едва 25 минути.
Ford се надява Еxplorer да стане първият масов електрически модел в Европа
Краят на Fiesta означава и отпадането на поредния достъпен модел от европейския пазар за сметка на скъп заместник. Стартовата цена на Explorer ще е около 45,000 евро - близо три пъти над тази на Fiesta, макар и суперминито да поскъпна много в последните години.
Ford планира да пусне общо девет електрически модела в Европа до догодина. Единият от тях също ще е базиран върху MEB платформата на Volkswagen и е описван от компанията като "спортен кросоувър". Освен това предстои пазарен дебют на електрическата версия на Ford Puma, която ще се прави в румънския завод на компанията в Крайова, успоредно с E-Transit Courier и E-Tourneo Courier.
Прогнозите на Сандър са Ford да продава 600,000 електромобила годишно в Европа до 2026.
Още снимки на Ford Explorer вижте в ГАЛЕРИЯТА: