НЮ ЙОРК, от нашия пратеник. Може ли една кола да е предмет на изкуството? И може ли една картина да се състезава в 24-те часа на Льо Ман - и да спечели? Нелепи въпроси - но всъщност, колкото и да не ви се вярва, и двата имат положителен отговор. При това не от днес, а от почти половин век.
Световноизвестната художничка Джули Мерету с прототипа Hybrid V8, който ще се превърне в 20-ата от прословутите "арт коли" на BMW. Снимка: AUTOMEDIA.BG
През 1975 година Ерве Пулен, френският колекционер, състезател, писател, аукционист и какво ли не още, се свързва с Йохен Неерпаш, основателя на спортното поделение на BMW. Свързал ги е един френски пилот на име Жан Тод - същият Жан Тод, който впоследствие стана легендарен шеф във Ferrari и президент на FIA.
Пулен има оригинална идея: вместо да декорира състезателния автомобил на BMW за 24-те часа на Льо Ман с обичайните рекламни лозунги, да го даде в ръцете на художник. И даже не на художник, а на световноизвестния американски скулптор Александър Колдър, негов личен приятел. Неерпаш, на когото дължим съществуването на BMW M поделението, изглежда скептичен. Но няколко дни по-късно Пулен получава от него готов проект за договор.
BMW M1, изрисувано от Анди Уорхол. Много галеристи смятат, че това е най-скъпата кола в света - стига изобщо BMW някога да се реши да я продаде
От онзи странен разговор се ражда най-удивителната автомобилна колекция в света - знаменитите BMW Art Cars. За нея са творили величия като Рой Лихтенщайн, Дейвид Хокни, Джеф Куунс, Франк Стела и дори самият Анди Уорхол. Всъщност много експерти твърдят, че изрисуваното от Уорхол M1 е най-скъпата кола на планетата - стига изобщо някога BMW да склони да го продаде. През 2014 една аукционна къща го оцени на 60-65 милиона долара, но оттогава цените са се удвоили.
Последната до момента, 19-а поред арт кола се появи през 2016 година, дело на Джон Балдесари. Арт кола номер 20 трябваше да дойде през 2020 година, но коронавирусът обърка плановете. Днес BMW най-после е готова да даде ход на проекта. В легендарния музей Гугенхайм в Ню Йорк компанията представя автомобила, който ще послужи като платно за следващия прочут художник. Това е Hybrid V8, състезателният автомобил, с който BMW M ще участва догодина в 24-те часа на Льо Ман и с който се надява да повтори триумфа от 1999. Тогава друга арт кола, дело на Джени Холцър, спечели квалификацията, а после баварците взела и крайната победа. Hybrid V8, както се досещате, има хибридно задвижване с 4-литров бензинов мотор и електромотор, максимална мощност около 640 конски сили при тегло от едва 1035 килограма, и максимална скорост от 345 километра в час.
Джули Мерету с една от най-популярните си творби в Ню Йорк
Тъкмо това чудовище, изработено от въглероден композит, ще се превърне в следвата арт кола на BMW. Но името на художника, натоварен с тази задача, не е решение на баварците: те са предоставили избора на комисия от над дузина куратори на най-прочутите световни музеи. Въпросният избор сега е паднал върху Джули Мерету, знаменитата етиопско-американска художничка, носител на националния медал за изкуствата в САЩ. Мерету вече е започнала работа по проекта, а окончателно завършената арт кола трябва да бъде представена някъде идната пролет - тъкмо навреме за старта в Льо Ман, разбира се. Междувременно поводът е добър да подберем най-интересните измежду досегашните арт коли на BMW.
10-те най-интересни BMW Art Cars (ГАЛЕРИЯ):
Третата кола от поредицата е създадена през 1977 от Рой Лихтенщайн, отново за Ерве Пулен, този път върху основата на BMW 320. С този автомобил Пулен и Марсел Миньо участват в Льо Ман и заемат деветото място. В чест на 24-часовия формат на състезанието Лихтенщайн изрисува изгряващо слънце от едната страна на колата.