BMW съществува от 7 март 1916 година. Оттогава до днес е произвеждала какво ли не: самолетни двигатели, мотоциклети, микроавтомобилчета по италиански лиценз като Isetta. Но никога за тези 107 години BMW не е създавала по-гигантски автомобил от този.
Но X7 си остава по-широко, много по-високо и със значително повече вътрешен обем. Всъщност сещаме се само за едно нещо във визитката на BMW, което го бие по размери, и това е 22-етажният главен офис на компанията в Мюнхен. Само че той е чувствително по-бавен от 0 до 100 км/ч.
В Европа X7 е по-скоро рядкост. Но не и в България, където в последните години той неизменно е в Топ 3 на най-продаваните BMW-та. Така че няма как да не обърнем специално внимание на онова, което баварците наричат lifecycle impuls, а медиите наричат фейслифт.
Този фейслифт обаче е измамен в точно обратния смисъл. Виждал съм много нови модели, в които всъщност има много по-малко новости, отколкото в тази кола. Тук имаме изцяло нова предница, изцяло нова задница, още доста нови елементи в дизайна, напълно ново табло с напълно нова информационна система, и, във случая с тази М60i версия, изцяло нов двигател. При това създаден не от кой да е, а от BMW М. Всъщност това е същият двигател, който се слага в чудовищното ново BMW ХM.
Далеч над тях е върховата версия - M60i. Тук под капака е изцяло нов V8, създаден от М-поделението. Означен с код S68, този двигател произлиза от предишния S63, но добавя нова маслена помпа, 48-волтова хибридна система, ново турбо, още по-подсилен колянов вал.
530 к.с. максимална мощност 750 Нм максимален въртящ момент 4.7 секунди 0-100 км/ч |
Електромоторът на хибридната система има 12 коня мощност и вече е монтиран в самата трансмисия. Той помага при стартиране - освен при студените стартове, за които си има и традиционен стартер. Този двигател покрива не само сегашния екологичен стандарт Евро 6d, но и бъдещия Евро 7, планиран за 2025. И в същото време е точно толкова бърз, колкото подсказва буквата "М" в името. Официално ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4.7 секунди, но това е обичайната предпазливост на BMW - много независими тестове показаха времена около четири секунди.
И това не е само бързина по права линия. Активните стабилизатори на окачването правят чудеса: въпреки високия център на тежестта и огромното си тегло, тази кола стои впечатляващо в завой.
Излишни, защото X7 не ви подтиква да карате бързо. Неслучайно и традиционният скоростен лост е изчезнал, заменен от едно миниатюрно лостче - кристално във високите нива на оборудване и метално в по-ниските.
За да съм честен, това лостче върши чудесна работа - много е удобно. Но не създава онова усещане за динамика и за контрол, което бихте очаквали от едно BMW. За щастие обаче като цяло това BMW не изисква такова усещане. То е може би първата кола в цялата история на компанията, която е създадена не за спортно каране, а за удобство.
Адаптивното пневматично окачване може да повишава просвета на колата с 40 мм до общо 26 см - не че някога ще се впуснете в сериозен офроуд с нея. Но основната му мисия е да изглажда неравностите и да превръща дългите пътувания в удоволствие. Стига да не се намеси човешкият фактор.
Даже пневманичното окачване не може да компенсира напълно друсането на толкова големи колела. Стандартните, които са 21 цола, возят несравнимо по-комфортно. И даже ви пестят малко бензин.
Преди да снимаме, тествахме нашето Х7 по изконния български път София - Неа Перамос - София. С много магистрала и каране с максимално допустима скорост, и с едно епично задръстване на Владая на връщане. На финала разходът ни беше 12.1 литра на сто - забележително постижение за два тона и половина автомобил с 530 коня.
Всичко това е чудесно, но човек не плаща 239 850 лева само за комфортно возене и разумен разход. X7 има още много трикове в ръкава, за да си спечели славата на най-луксозния SUV на BMW. Ето в телеграфен стил най-симпатичните глезотии.
Багажникът побира 325 литра при седем пътници, и цели 750 литра, ако сгънете третия ред седалки.
Долната врата на багажника може да ви служи и като скамейка за сядане, почти като в Rolls-Royce Cullinan. Eдно специално бутонче ще смъкне надолу окачването, за да седнете по-лесно.
Двете предни поставки за чаши не само са удобно разположени, но имат охладаща и подгряваща функция - едната може да държи кафето ви горещо, а другата да изстуди бутилката с вода.
Въздухът в салона се пречиства от нанофилтър, много подобен на тези в космическите станции, и може да се ароматизира със специалните аромати на BMW Ambient Air.
Ползването на Аndroid Auto и Apple CarPlay е изключително лесно и можете да прожектирате неща от смартфона си не само върху екрана на мултимедията, но и върху приборите пред шофьора.
Информационната система има данни за почти всички страни в света - разрешена скорост, допустима концентрация на алкохол при шофиране и всякаква друга практична информация при пътуване.
Седалките имат масажна функция с осем различни типа масаж.
Колата може да запише всичките ви маневри при паркиране или провиране през тесни места, и после да се върне сама по обратния път, повтаряйки изумително точно движенията ви.
Естествено, при толкова плюсове, няма как да няма и няколко минуса.
Някои функции могат да се управляват и с гласовия асистент, който действа много добре. Но не всички, за съжаление.