Миналата година BMW M стана на 50 години. Но за този половин век спортното поделение на BMW един-единствен път си позволи да направи свой собствен модел - кола, която иначе BMW не произвежда. Това беше, естествено, легендарното М1: италианска сглобка, дизайн на Джуджаро, по-малко от 500 бройки, сглобени в края на 70-те и началото на 80-те. Сега, повече от 40 години по-късно, BMW М има своя втори уникален модел. Но той не е такъв, какъвто бихте очаквали.
Името му е XM и, както виждате с просто око, при него няма и помен от елегантния профил и ниския център на тежестта на класическите спортни автомобили. Всъщност никога досега BMW М не е създавала такава грамада. Но XM има много качества, с които компенсира колосалните си размери. Всъщност толкова много качества, че можете да се позабавлявате, като броите колко пъти ще използваме "най-" в това ревю.
"Обикновеното" XM е най-мощното BMW в 107-годишната история на компанията. А XM Label Red ще е най-мощният SUV изобщо
Можем да започнем от очевидния фаворит: най-голямата решетка в историята на BMW M. Тя може да е черна, може и да е златна, но и в двата случая е осветена, така че дори и онези на километър пред вас на магистралата нощем веднага да разберат какво се задава зад тях.
Тази решетка и разделените на две части светлини предизвикаха доста спорове при новата Седма серия. Но тук те са някак си по-хармонични - просто защото XM е по-висок и изглежда много по-мащабен.
Цената на BMW XM за България: 335 300 лева с ДДС
Това все пак не е най-голямото BMW в историята. Тази чест си остава за Х7, което е с около една педя по-дълго. Но все пак ХМ е по-голямо от електрическото iX. При 2.05 метра ширина и над 5.11 дължина, то изглежда, сякаш може да похапне две М1 за закуска. Всъщност изглежда, сякаш вече ги е похапнало, защото ХМ държи друг уникален рекорд - това е най-тежкото BMW в историята.
Главната причина за това е в задвижването, което също е нещо невиждано до момента от М-поделението: плъг-ин хибрид. Под капака е същият чудовищен 4.4-литров V8, който задвижва и актуалното M5 - макар и с някои доработки като подсилен колянов вал и нова маслена помпа. Но в добавка към него XM има и електромотор с мощност 197 коня. Той се захранва от батерия с капацитет 29.5 киловатчаса, от които използваеми - близо 26 кВтч. Управлението на хибридната система е същото като в бъдещия болид на BMW за "24-те часа на Льо Ман".
Батерията е достатъчна да движи този великан само на ток в продължение на около 80 километра. Но това си има и цена - теглото достига 2785 килограма без шофьора.
653 к. с. максимална мощност 800 Нм макс. въртящ момент 4.3 секунди 0-100 км/ч 1.5 л/100 км среден разход |
Това е два пъти повече, отколкото при оригиналното М1. Но охотно ще му простите излишните килца, защото мощността е два и половина пъти повече. А и, честно казано, излишните килца не са точно излишни. Но за това - малко по-късно.Мощността, когато електромоторът и V8 обединят сили, е 653 конски сили, при 800 нютонметра максимален въртящ момент. А след няколко месеца ще се появи и специалната версия Label Red, която ще има 735 коня. Нито една друга кола в сегмента на суперспортните SUV не може да ви предложи толкова - нито Aston Martin DBS, нито Lamborghini Urus, нито дори новото Ferrari Purosangue.
Въпреки това XM далеч не е най-бързото BMW - ускорението от място до 100 км/ч отнема 4.3 секунди, с цели четири десети повече, отколкото при Х6 М. Максималната скорост е ограничена електронно на 250 километра в час, или евентуално на 270, ако доплатите за специалния спортен пакет. Но всъщност 4.3 секунди е много впечатляващо, когато се сетим, че такива икони като Aston Martin DB9, Ferrari 612 или Lamborghini Gallardo бяха по-бавни. XM си е пълноправна суперкола, въпреки необичайната форма.
Разбира се, мощността не компенсира напълно теглото - поне докато някой не открие антигравитацията и не пенсионира законите на Нютон. Но инженерите на BMW M са направили истински чудеса, за да прикрият тези килограми. XM е с двойна вилка отпред и с многозвенно окачване отзад. Адаптивните амортисьори са серийно оборудване. Системата за активна стабилизация ползва 48-волтови електромотори.
Също като при i4 M50, и тук има електронно ограничаване на приплъзването, с актуатори максимално близо до колелата за по-бърза реакция. С прости думи това значи, че XM ще запази сцепление в завой дълго след като разумът ви се е паникьосал и ви е предупредил, че ще излетите в кактусите. За съжаление дълбокият ни респект към американската пътна полиция не ни позволява да ви покажем това в повече детайли. Ще трябва да го приемете на доверие - засега.
Но този подвиг на инженерите по окачването не е бил достатъчен за началниците им. В добавка към удивителната динамика, те са поискали и добър комфорт. С ръка на сърцето ще кажем, че XM не може да се мери в това отношение с новата Серия 7 или с Х7. Но все пак е съвсем приятен за ежедневно ползване. А и вината за малко по-твърдото возене тук не е на окачването, а на абсурдния размер на колелата.
Стандартният размер тук е 21 цола. Но ако ви обземе грандоманията, можете да си поръчате и 23 цола. И тогава само джантата ви ще е висока почти като оригиналното М1. И почти толкова скъпа.
Като изключим това, XM е кола, с която спокойно и удобно да карате децата на училище. И даже икономично, колкото и да не ви се вярва. Официалният разход на този автомобил според WLTP е... литър и половина на 100 км. Има уловка, естествено - за да го постигнете, трябва да зареждате батерията всяка нощ, и дневният ви преход да е не повече от 60-70 километра. На по-дълги дистанции големият V8 си харчи точно така, както предполагат осемте му цилиндъра - тоест нещо от порядъка на 14-15 на сто при умерено ползване.
Има три режима на движение: само на ток, хибриден, при който компютърът определя кога да се включи двигателят с вътрешно горене, и накрая режим за пестене на батерията, така че да имате капацитета й за по-късно.
Какво имах предвид, като ви казах, че килцата не са излишни? Цялото това тегло се дължи на факта, че ХМ е най-комфортният, най-луксозният, най-технологичният автомобил, който М-поделението на BMW е правило някога.
Знам, че в главите си повечето от нас не очакват точно това от една кола с буквата М. Но спортният отдел на BMW също се готви за новия свят, в който да се кара бързо ще става все по-сложно, а изобщо да се кара ще става все по-голяма рядкост.
Интериорът е най-доброто доказателство. Някога М-колите имаха спартански салони, за да не отвлича нищо вниманието ви от самото шофиране. Тук получавате кожени възглавнички на задната седалка. А също и релефен таван със светлинни ефекти, каквито до момента бяхме виждали само в ценовия сегмент на Rolls-Royce. Както и спортни седалки с естествена кожа, добита и обработена обаче по особено екологичен начин. И познатия ни вече разделен на две екран за приборите и информационната система, с добавена реалност на навигацията и усъвършенствани гласови команди. Задните стъкла са фабрично затъмнени до почти пълна непрогледност отвън.
Изобщо вътрешният дизайн - едновременно разточителен и минималистичен - се хареса единодушно на всички в екипа ни. Външният предизвика повече дискусии.
Ако сте от класическите фенове на BMW - онези, които са имали М3 Е30 на стената на детската си стая - дизайнът на тази кола ще изглежда малко необичаен. Меко казано. Но нейната цел не е да насърчава носталгията. Нейната цел е да обръща главите даже на хора, които изобщо не се интересуват от автомобили. И да избие от главите им всякакви мисли за неща като Lamborghini Urus, Porsche Cayenne Hybrid и така нататък.
В това отношение външният вид на XM уцелва десетката. От гигантския капак до издължените задни светлини, тази кола изпъква горе-долу така, както изпъкваше Арнолд Шварценегер в детската градина. Дори само четворният ауспух с уникален профил е достатъчен да я отличи от всичко друго на пазара. Начупените линии са нещо като съвременна версия на митичния "оригами" дизайн на Джуджаро. Има и още няколко преки податки към някогашното M1 - например емблемите в двата горни ъгъла на задното стъкло. С две думи, BMW XM е създадена да привлича вниманието към собственика си - и го прави с лекота. Естестиката тук е на втори план. На първи е зрелището.
Неслучайно тестваме тази кола в Аризона, в страната, където милион и половина души толкова харесаха новия пикап на Теsla, че платиха капаро за него пет години преди изобщо да влезе в производство. В тази страна, за разлика от Европа, никога не е било срамно или неудобно да показваш успеха си.
Още снимки от теста на BMW XM вижте в ГАЛЕРИЯТА: