IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-луксозният Mercedes: тестваме EQS SUV

Трудно ще намерите по-комфортен кросоувър извън категорията на Rolls-Royce

Отдавна мърморим, че няма особен смисъл в бързите SUV. Те нямат проходимостта на истинските всъдеходи. Нямат практичността на едно голямо комби. И, колкото и коня да са натъпкани под капака, не могат да се мерят с динамиката и спортното усещане на един нисък седан. А сега идва следващата степен на безсмислицата - големи, бързи и електрически SUV. Нали цялата идея на зеления преход е да ползваме по-малко енергия? Защо ни е тогава нещо високо, с по-лоша аеродинамика и и толкова шокиращо тежко?
   
    
 
   
      
Всичко това е обаче на теория. В истинския живот хората все повече искат високата позиция, спокойствието и самочувствието, което им дава големият SUV. От такава гледна точка колата, която тестваме днес, има огромен смисъл: тя замества на пътя бензинови и дизелови модели с емисии от по няколкостотин грама на километър. Единственото, в което няма особен смисъл, е името й.
   
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
      
Mercedes положи големи усилия да направи имената на моделите си по-логични, прости и разбираеми. Но не винаги това е особено успешно. Луксозният електрически седан на марката например се казва EQS. Луксозният електрически SUV на марката, който е базиран върху EQS... също се нарича EQS. Само че с добавка SUV.
   
   
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
    
Не става много по-ясно и логично, нали? Но поне няма и най-малка опасност да сбъркате двата автомобила, защото SUV-то е с десет сантиметра по-късо от седана, но с една педя по-широко и с цели 21 сантиметра по-високо.

Електрическото задвижване позволява доста по-къс преден капак, отколкото бихте очаквали. Черният гладък панел на мястото на някогашната решетка вече ни е добре познат от другите ЕQ модели. Но светлинният подпис е уникален за това SUV.
  
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
  
     
Иначе под опаковката ще откриете една и съща платформа и едно и също междуосие. Но по-високата кола предлага трети ред места и повече усещане за вътрешен простор заради по-изправената позиция на седалките.
  
 

Mercedes EQS SUV 580 4Matic

544 к. с. максимална мощност

858 Нм максимален въртящ момент

210 км/м максимална скорост

4.6 секунди 0-100 км/ч

Споделената платформа означава също, че този EQS е първият кросоувър на Mercedes, създаден по начало като електромобил. И съответно е значително по-ефективен от EQC или EQB.

Задвижването е сходно с това на електрическия седан, но не е съвсем идентично. В България SUV се предлага в три варианта. Докато на пазари като американския можете да го имате и само със задно предаване, тук всички варианти са със задвижване на четирите колела - 4Matic. Базовият 450 4Matic има 360 конски сили максимална мощност и внушителните 800 Нютонметра максимален въртящ момент. Със същия въртящ момент, но с 449 коня е версията 500 4Matic. И накрая идва 580 4Matic - 544 конски сили, 858 нютонметра и едва 4.6 секунди от място до 100 км/ч.
   
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
  
      
Това е още по-впечатляващо, като се сетим, че тази кола тежи 2810 килограма, и то без шофьора. С нас двамата на борда спокойно прехвърля трите тона.
Основната заслуга за това издевателство над асфалта е на батерията, доставена от китайската CATL. Тук тя е с общ капацитет 120 киловатчаса, от които използваем - около 108. Поне до появата на Rolls-Royce Spectre, това е най-голямата батерия, влагана някога в европейски лек автомобил. Като напълно осъзнавам, че "лек автомобил" все повече звучи като виц.
  
     
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
     
Няма и как да е иначе, защото тази грамада се нуждае от много енергия, за да преборва гравитацията и съпротивлението на въздуха. Дизайнерите са се постарали много да направят високия EQS аеродинамичен, и са постигнали смайващия коефициент на съпротивление от 0.26. Но и така средният му разход според европейските тестове е между 20 и 24 киловатчаса за 100 километра. Толкова потребява една средноголяма фамилна къща за денонощие.
   
      
Mercedes EQS SUV тест драйв
Колкото и да се старахме, не успяхме да се доближим до обещавания разход от 20-24 кВтч за 100 км. Всъщност дори не можахме да паднем под 30  кВтч

    
Според официалните показатели един пълен заряд на батерията стига за от 515 до 616 километра. Но това е възможно само във вълшебния свят на WLTP теста. В истинския живот взехме колата с малко над 90 процента заряд. Тогава компютърът показваше 350 км, явно на база доста агресивно предишно каране.
Изминахме 202 км, в неособено икономично темпо, и сега ни остават още 199. Тоест в истинския живот спокойно можете да разчитате на около 400 км.
Не е зле за автомобил с толкова сложно задвижване, толкова мощност и такъв дълъг списък от електронни системи на борда.
    
     
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
      
Вариантите 4Matic са с по един електромотор на всяка ос. Самите електромотори, за разлика от тези на конкурента BMW, все още разчитат на постоянни магнити и, съответно, на деликатните в политическо отношение редки земни елементи. Сложната система за охлаждане не само прави батерията по-ефективна, но и позволява зареждане с до 200 киловата на станции с прав ток. На такава станция можете да заредите батерията от 10 до 80% само за 31 минути. Специален алуминиев корпус предпазва батерията от деформации при сблъсък.
   
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
     
Естествено, в страна като България първият въпрос за едно SUV e бива ли го извън пътя. Тук, въпреки защитата на батерията, отговорът е "не".
С просвета всичко е наред: когато включите офроуд режим, окачването го увеличава до цели 22 сантиметра, колкото при досегашната Toyota Land Cruiser.
Векторното разпределение на въртящия момент осигурява добро сцепление почти винаги. Има и специален асистент, чиито жълти линии ви показват къде точно да карате, за да не закачите някое дърво. Но за да вкарате тази кола в калта, трябва да сте клинично луд. Или, както е в нашия случай, колата да не е ваша.
   
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
    
От друга страна, от Mercedes твърдят, че това е SUV-моделът с най-нисък център на тежестта, а това се отразява благоприятно на поведението върху асфалта. Или щеше да се отрази благоприятно, ако тежестта не беше близо три тона с шофьора. Светкавичното ускорение по права линия е факт, но в завой тази кола е с динамичните качества на цистерна с боза. Инженерите са направили възможния максимум, но все още не са измислили как да зачеркнат добрия стар Нютон. Колосалната маса се усеща и при спиране, където системата за рекуперация изисква доста привикване от хора, свикнали само с механични спирачки.
  
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
     
Но всичко това са напълно ненужни сведения. Смисълът на тази кола не е динамиката. Смисълът е в удобството. Също като седана EQS, и SUV моделът има изцяло отпускащ ефект. Особено ако ползвате интелигентната рекуперация, която сама намалява и ускорява според пътните условия, и на практика ви свежда само до някой, който от време на време трябва да докосва волана с ръце.
  
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
  
     
Необикновено сложното окачване, което е пневматично във високите версии, прилага един и същи фокус на всички неравности по пътя - кара ги да изчезнат. От чиста проклетия минахме няколко легнали полицая с мръсна газ и почти не ги усетихме. Като добавим към това и фантастичните седалки, получаваме най-комфортния SUV извън ценовата категория на Rolls-Royce Cullinan.
  
   
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
     
В миналото GLS, най-луксозният SUV на Mercedes, отчетливо отстъпваше на S-класата като качество и разточителност на интериора. Но при двата EQS модела има пълно равенство. Включително що се отнася до големия коз: 56-инчовия Hyperscreen, който се простира по цялата ширина на таблото и прави екрана на Tesla Model S да изглежда като антична джобна видеоигра от Casio. Направен е от специален, неуязвим за надрасквания алуминиев силикат. За да го управляват, са нужни цели осем процесора и 24 гигабайта RAM.
   
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
    
      
Естествено, че нямате нужда от три големи сензорни екрана в колата си. Но в сегмента на Mercedes се задоволяват желанията, а не нуждите. А е трудно да не пожелаеш тази система с нейната фантастично красива графика, добавена реалност и усъвършенствани гласови команди.

Аудиосистемата от Burmester със 17 различни говорителя е произведение на изкуството, и превръща автомобила или в концертна зала, или във футуристичен киносалон - според собствените ви предпочитания. Този EQS има почти неограничен брой нюанси за вътрешното осветление. Има си дори и собствен парфюм, умело скрит в жабката.
   
     
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
      
Както споменах, тази кола е по-къса от седана EQS, но заради височината и ширината предлага повече вътрешно пространство. Което е добре запълнено. BMW избра съвсем различен подход с iX, който е минималистичен и максимално изчистен. Тук все още господства старата философия на Мечо Пух, че колкото повече, толкова повече. И, честно казано, не намирам сили да възразя.
   
    
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
     
Освен всичко, този автомобил е доста практичен. Задните облегалки се свалят с натискане на бутона и тогава мястото за багаж става 2100 литра. Иначе в петместната версия е 880 литра. Седемместната го намалява едва до 190 литра, а и ви дава седалки, за които всяко дете над 9 години може да ви осъди в Хага. Като изключим тях, това е без съмнение най-комфортният електрически SUV в своя сегмент.
   
     
Mercedes EQS SUV тест драйв
    
      
Разбира се, целият този разкош си има и цена - шестцифрена. Докато седанът EQS все още може да бъде купен за под 200 000 лева в базовото ниво, SUV версията започва от над 243,000. А върховият 580 4Matic качва летвата до 282 300 лева. Но поне при него много от приятните екстри са включени в цената. Защото, ако трябва да ги поръчвате като платени опции, ще ви трябва стабилна банкова сметка: около 7000 лева за салон от най-фината кожа напа, близо 3 хилядарки за специален металик цвят; 7,700 за декоративни елементи от орехово дърво, 3,800 за таван от микрофазер, 7,200 за мултимедия и за задните места; 3,100 за завиваща задна ос, 3,900 за панорамен стъклен покрив, 4,200 за 22-цолови джанти от АMG. Ако се увлечете с отметките, както е в случая с нашата тестова кола, цената с лекота ще надхвърли 330,000 лева.
  
     
Mercedes EQS SUV тест драйв
   
     
Класическата мъдрост ни подсказва, че това е чудовищно много. И че някак си не е редно движимата собственост да струва повече от недвижимата. Макар че, като се сетя за сегашните цени и качество на апартаментите в София, може би това е по-умна инвестиция.
  
   
Още снимки на Mercedes EQS SUV вижте в ГАЛЕРИЯТА:


   
     

 

0 от 500
  • #22
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Куку ( преди 1 година )
    IX 50 на БМВ е много, много по-добър и като поведение на пътя и като усещане за автомобил. Не всичко е лукс!Очаквам Ролс да натрият носа на китайските ментета на Мерцедес.
  • #21
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Георги ( преди 1 година )
    Сигурен съм в качеството и удобствата на автомобила, все пак е Мерцедес. Интериора е чудесен, не мога да разбера единствено екстериора. Определено не отива нито на марката, нито за флагман.
  • #20
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Бутафорна кола, на която ако и махнеш емблемата, съвсем спокойно може да мине за Хюндай или КИА! Няма как подобен автомобил да се сравнява с Бентли, Ролс Ройс или Порше!
  • #19
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    покупката на ролс е като черешката на тортата по време на вечеря а преди това си започнал с ракийката и салатата
  • #18
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Мерцедес си купуват хора, които нямат пари за Порше! Бентли и Ролс-Ройс са пък съвсем друга категория! Къде изпратихте Мерцедес при Ролс-Ройс, не знам!
  • #17
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Муахаха ( преди 1 година )
    Прави ми впечатление, че дизайна и технологиите на повечето нови коли не се харесват в България!Обикновенно трябва да минат 10-15-20 години за да приеме българина един дизайн и да купи такава кола. Защото българина е консервативен традиционалист! Не, че гроздето е кисело! Разбира се, че такъв дизайн не подхожда на кола за 300 000лв и повечето тук няма да си купят тази кола точно заради това!Не, защото 300 000лв е дохода им за 20 години!
  • #16
    2 rate up comment 3 rate down comment
    IM-DrtiйУАЙТBoY! ( преди 1 година )
    А за сравнение само, ще посоча, че за почти скромния, но по нищо неотстъпващ редови СУВ на скромния епи-кYpейски премиум-бранд GENESiS GV60 щеше да ми се наложи да спестявам всичките си приходи за придобиването му в 3-но по-кратък срок, т.е. за 6 години и половина, м-Да! След което съм убеден, че GV60 споко ще го надживее в целия си експлоатационен период на ползването му с кач-во, здравина, надеждност и най-вече рентабилност. Да!!
  • #15
    0 rate up comment 3 rate down comment
    IM-DrtiйУАЙТBoY! ( преди 1 година )
    Тая барачка, претендираща за некъф супер-люкс едва ли не... може би, ама НАДАЛИ, но като цена го докарва до супер такава, след като 580 4Matic - 544 РS започва леко ... първоначално с ок. 267 хилки в серийния си вариант, и достига къмто 351 хиляди лева в супер-високото си изпълнение с всички всевъзможни екстри - направо ЗЛАТЕН го кажи... т.е. горе-долу мойта скромна пенцийка за около цванцих годин напред - без да съм похарчил нито 1 лев от нея за насъщния ми ден ...
  • #14
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Прилича доста на R-клас от преди няколко години и на Рено, определено правено за китайски панаир на хвърчилата.
  • #13
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не мога да кажа и че е грозен за екстериор на бюджетен opel например, но някак не отива така да изглежда на външен вид върховия модел на mercedes. Тази външност не подхожда на флагман.