Да вземеш един голям SUV, и да го дадеш на тунинг поделението си, е точно толкова смислено, колкото да вземеш един сумо борец, и да го запишеш на състезание по бягане.
Но истината е, че тук никога не е ставало дума за смисъл. Винаги е ставало дума за желание.
Здравият разум има дузина основания да се изприщи от тази кола. Като започнем от самото й име: Mercedes - GLE - Coupe - 53 - AMG - 4Matic - Plus. Англоговорещите казват "Джи Ел И" и "Ей Ем Джи". Германските възпитаници са свободни да я наричат и "Ге Ел Е - А Ем Ге", ако им звучи по-нежно. Но всъщност тази кола се прави в Алабама.
Напук на дългото си име, тя е по-къса, с по-малко вътрешно пространство и по-малък багажник от аналогичния стандартен GLE модел. Но за сметка на това струва с цели 20 000 лева повече от него. А благородните усилия на AMG поделението да я превърне в спортна машина са леко саботирани от общото тегло, което надхвърля 2.3 тона.
Здравият разум би могъл да изтъкне и други доводи. Само че никой не го пита. В този сегмент на пазара движещи са дизайнът, излъчването и желанието да се покажеш пред останалите. А в това отношение 53 AMG Coupe има много малко конкуренти.
Mercedes навлезе с известно закъснение в сегмента на така наречените крос купета, в който дълго време BMW X6 се ширеше без конкуренти. Първото GLE Coupe бе пригодено в движение, за да запълни нишата, и това си личеше. Сега второто поколение е мислено от самото начало и като купе. Резултатът е доста по-хармоничен дизайн, по-обмислен интериор и по-добро пътно поведение.
За каузата на динамиката купе версията е с 6 см по-късно междуосие. Което само дощазва колко гигантски е обикновеният GLE, защото и тук мястото е напълно достатъчно. На задната седалка може да седне човек над 190 см и главата му няма да опира в тавана.
Багажникът също не е пострадал прекалено - той побира 510 литра, ако плъзнете задните седалки в най-задната им позиция, или 655 литра, ако ги изтеглите по-напред. Скосеният таван малко пречи при по-високи товари - макар че броят на хората, забелязвани да превозват хладилник с GLE Cuope, е пренебрежимо малък.
Единственият минус е, че възходящата линия на вратите прави задните прозорци твърде високи. Което означава, че децата ви няма да могат да се радват много на пейзажа. Не че изобщо откъсват поглед от таблета, разбира се.
Видимостта назад също е доста ограничена, а и няма задна чистачка, което значи, че разчитате най-вече на камерата за обратно виждане - с чудесна резолюция, впрочем.
Материалите вътре са точно такива, каквито очаквате от един Mercedes. На таблото се мъдрят познатите два 12-инчови екрана - един за приборите и един за информационната система MBUX. Която, както неведнъж сме подчертавали, е разработена от инженерите на Visteon в София, България.
Бързината на реакциите й и качеството на графиките са безукорни. Но заложените функции са толкова много, че ще ви трябват няколко дни да им свикнете. Има четири различни начина за управление на мултимедията: с тъчскрийна, с необичайния тъчпад на централната конзола, със сензорните бутончета на волана и, естествено, с гласови команди. Apple CarPlay и Аndroid Auto са стандартно включени.
Можете сами да изберете как да изглеждат уредите - класически, футуристични или изчистени, като за писта. Вътрешното осветление предлага избор от стотина оттенъка и дори комбинации от различни цветове. Даже настройването на седалките е нещо, което изисква предварително обучение.
Аудиосистемата от Burmester е с 13 говорителя в обикновения си вариант, и с цели 25 в разширения. Обезшумяването на салона е на подобаващо високо ниво - и слава богу, защото нещото под предния капак може да бъде и доста шумничко.
53 AMG е предпоследната по мощност версия в гамата. Тя се задвижва от трилитров редови мотор с шест цилиндъра, развиващ 435 конски сили максимална мощност. Още 22 коня при нужда добавя стартер-генераторът, защото тази кола е всъщност мек хибрид. 48-волтовата система захранва и електрически компресор, който запълва дупките при развъртането на турбото.
2999 куб. см работен обем 435 + 22 к. с. максимална мощност 250 км/ч максимална скорост 5.3 секунди 0-100 км/ч |
Резултатът е впечатляващ - но не най-впечатляващият възможен. Усещането за всемогъщество, което дава V8 двигателят на АMG, тук го няма. При нужда редовият шестак може да изстреля това купе от място до 100 километра в час за малко над 5 секунди. Това е с цяла секунда и половина по-бавно от осемцилиндровата версия 63 AMG. Но все пак си е доста бързо. Ако превключите в по-динамичен режим 9-степенния автоматик, тази грамада наистина започва да се усеща като спортист - не като спринтьор от Ямайка, разбира се, но като як и в отлична форма ръгбист.
Впрочем настройките на адаптивното окачване позволяват и другата крайност: да повдигнете колата и смело да излезете от асфалта. Досега не сме виждали нито един собственик на AMG да го прави, но поне съществува като опция.
Окачването прави чудеса и за комфорта, като до голяма степен компенсира ефекта от 21-цоловите джанти. Не очаквайте да се чувствате върху вълшебно килимче като в S-класата, но и няма да ви извади пломбите по неповторимите софийски улици.
Но най-учудващото от всичко е колко лепкава се усеща тази кола. Може да сте в остър завой, с много газ, на мокър път, и и пак ви остава чуството, че имате още голям запас от сцепление. За което заслугата е не само на удивителното окачване на АMG, и на доста пипнатата тук система за задвижване на четирите колела. Заклугата е и на самия размер на гумите. Което обаче води със себе си един малък проблем. Всяка смяна на тези иначе отлични спортни гуми с ширина 315 милиметра ще ви струва близо 3000 лева. Макар че това е направо без пари на фона на списъка с допълнителни опции на Mercedes.
Стандартният GLE в модификация 53 започва от 160 000 лева. Но при купето трябва да доплатите за дизайна - и цената скача до 180 000. И това е, преди да отворите каталога с екстри. Коженият салон от фина напа е почти осем хилядарки. Карбоновите декорации по таблото - над четири. Head-up дисплеят добавя 2600, аудиото от Burmester - още две хиляди, ако изберете стандартния вариант. Разширеният е почти 12 хиляди лева. За мултимедия и на задните седалки ще доплатите 5 600 лева, за панорамен покрив - 3 800. Но пък ви дават безплатно сигналната жилетка.
Въобще без особени усилия ще прескочите границата от 200 хиляди лева. Тестовата ни кола струва 207 000 лева, което е сравнимо с добре оборудвано BMW X6 M50i - а то вече е с V8.
Обикновеният GLE 450 ще ви предложи 367 коня за цели 40 хиляди лева по-малко. Заслужава ли си да доплащате толкова много за един скосен покрив и за 70 коня отгоре? Здравият разум би искал да отговори на това. Но все така никой не го пита.
Още снимки от теста на GLE Coupe 53 AMG вижте в ГАЛЕРИЯТА: