IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Баркас, Жук, Латвия - забравените микробуси от социализма

От първите софийски маршрутки до линейките с 4х4, някога тези машини бяха навсякъде

За поне две поколения българи интересът към автомобилите принудително бе ограничен само до очертанията на Желязната завеса. Което напълно обяснява защо и до днес автомобили като Trabant, Лада, Москвич, Wartburg и Запорожец предизвикват интерес сред читателите - макар че, строго погледнато, много малко от тях имат потенциала да се превърнат в действителни автомобилни класики.
    
     
RAF, латвия, маршрутно такси, София, 70-те
Маршрутно такси РАФ Латвия пред софийския ЦУМ в края на 70-те години, снимка от архивите на столичния градски транспорт
   
      
Но има и една категория автомобили от социализма, за които сякаш забравихме - многофункционалните модели, микробусите и вановете. А те доминираха уличния пейзаж дори в по-голяма степен от ладите и москвичите. При леките коли все пак се появяваше по някой и друг западен нашественик, колкото да раздразни любопитството на хлапетата. Мяркаха се Volkswagen Beetle, Peugeot 504 или Volvo 144, внесени по втория начин. И от време на време "Мототехника" вкарваше марки партиди западни коли като Renault 11, за нуждите на връзкарите от номенклатурата.

Докато при микробусите социалистическата автомобилна промишленост имаше пълно господство по улиците. Спомням си, че през 80-те години Иван Кленовски, нашумелият "първи частник" в България, бе докарал отнякъде един Volkswagen Transporter T3, и той предизвикваше в квартала дори по-голям интерес от лъскавото сиво Mitsubishi Galant на тенис-звездата Мануела Малеева. Извън него, този сегмент на пазара принадлежеше изцяло на "Баркас", "Латвия", УАЗ, "Жук" и "Ниса". Нека си припомним петте ключови микробуса на Източния блок.
    
      
Петте ключови микробуса от социализма (ГАЛЕРИЯ):


  
    

0 от 500
  • #19
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Най ми липсва да виждам по улиците Ниса и Баркас. Старт е с невероятен дизайн, но са толкова редки, че само съм го виждал в Кавказка пленница.
  • #18
    15 rate up comment 9 rate down comment
    До 15 ( преди 10 месеца )
    VW от 80 години са например Голф 1 и Голф 2! Кой от тях двата гори 8-10л/100?!?! Къде Лада от 80 е като Голф 2?!? Качество на изработка, материали, двигатели?! Кое точно??? Само това, че са с 4 гуми е приликата!!! Трябва да си доста пр ост за да сравняваш социалистически недуразомения с западноевропейските и американски коли!
  • #17
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Поздравления за статията!
  • #16
    0 rate up comment 1 rate down comment
    jijo ( преди 10 месеца )
    корекция-разход на гориво на 100 км..грешка на клавишите
  • #15
    6 rate up comment 17 rate down comment
    jijo ( преди 10 месеца )
    Само не разбрах..техническата част е нищожна,по голямата част от статията и политизирана..с номенклатура,свои хора,и прочие..за коментарите на хора които са били течност преди 30 г да не говорим..всяко нещо с времето си...и с какво например Фолксвагените от 80та година са по добри от Лада например?!горят от 8 до 10 литра бензин на 1000 км,и Полото и Голфа..има и др примери..но да не се разпускаме..Волгата гореше също като Фордовете,Опелите от този категория...и не се отличаваха кой знае колко
  • #14
    11 rate up comment 13 rate down comment
    Алекс ( преди 10 месеца )
    Добре,че се отървахме от тези морално остарели,трошливи и гниещи таралясници.Особено Латвията-ръжда и гнилоч на килограм.
  • #13
    4 rate up comment 11 rate down comment
    до 7 ( преди 10 месеца )
    Стига небивалици по това време в Щатите колите са всите с климатици поне да не говорим за вървеж не говорим за Западнала Европа че Европа винаги си е била кинеф
  • #12
    16 rate up comment 0 rate down comment
    ili ( преди 10 месеца )
    Шкода 1203 също можеше да влезе в тази класация.
  • #11
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Баркасът беше доста свестен автомобил, макар и двутактов. В завода, в който работеше баща ми, имаха Баркас за общо ползване, на който бяха монтирали парно от Лада, което му бил единственият недостатък преди да го направят. Директорът имаше служебен джип УАЗ, но предпочиташе да го возят с Баркаса. Возил съм се и аз, когато ходеха в командировки. Имаше супер поведение на лек автомобил като за времето си. Ниси, Жукове и особено УАЗки бяха много по-дървени. За Латвиите нямам спомен.
  • #10
    7 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    първобитни коли с осталгична стойност за остарели пущараци