fallback

Баркас, Жук, Латвия - забравените микробуси от социализма

От първите софийски маршрутки до линейките с 4х4, някога тези машини бяха навсякъде

За поне две поколения българи интересът към автомобилите принудително бе ограничен само до очертанията на Желязната завеса. Което напълно обяснява защо и до днес автомобили като Trabant, Лада, Москвич, Wartburg и Запорожец предизвикват интерес сред читателите - макар че, строго погледнато, много малко от тях имат потенциала да се превърнат в действителни автомобилни класики.            Маршрутно такси РАФ Латвия пред софийския ЦУМ в края на 70-те години, снимка от архивите на столичния градски транспорт            Но има и една категория автомобили от социализма, за които сякаш забравихме - многофункционалните модели, микробусите и вановете. А те доминираха уличния пейзаж дори в по-голяма степен от ладите и москвичите. При леките коли все пак се появяваше по някой и друг западен нашественик, колкото да раздразни любопитството на хлапетата. Мяркаха се Volkswagen Beetle, Peugeot 504 или Volvo 144, внесени по втория начин. И от време на време "Мототехника" вкарваше марки партиди западни коли като Renault 11, за нуждите на връзкарите от номенклатурата.

Докато при микробусите социалистическата автомобилна промишленост имаше пълно господство по улиците. Спомням си, че през 80-те години Иван Кленовски, нашумелият "първи частник" в България, бе докарал отнякъде един Volkswagen Transporter T3, и той предизвикваше в квартала дори по-голям интерес от лъскавото сиво Mitsubishi Galant на тенис-звездата Мануела Малеева. Извън него, този сегмент на пазара принадлежеше изцяло на "Баркас", "Латвия", УАЗ, "Жук" и "Ниса". Нека си припомним петте ключови микробуса на Източния блок.             Петте ключови микробуса от социализма (ГАЛЕРИЯ):

       

fallback
  • #9
    Anonimen ( преди 1 година )
    Доста добра авторска стария на аутомедия. Супер. Всичко си е както го описват. Само за протокола маршрутните таксита в Кайро са основно Тойота Хиас и . Жук но със дизелов двигател
  • #8
    до 6 ( преди 1 година )
    И горещичко ставаше вътре, особено лете. Шофьорите на маршрутките трбяваше да носят униформени ризи - страшна работа...
  • #7
    до 4 ( преди 1 година )
    винаги се обажда някой мозък като тебе. Естествено, че от днешна гледна точка са недодялани тия коли. И толкова прехваления Були на VW е същата работа. Но за ония години, и за жалките ресурси на бедните соц страни, Баркас и Жук, и останалите са си вършели работата. Форд модел Т е отвратително дърво, сигурно няма да успееш да го подкараш и за ден. Но мястото му в историята е гарантирано. И на тия също
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    Латвията имаше характерното "премиум" затваряне на вратите, особено като го сравниш с ниса и уаз, също возията беше много удобна. Като цяло проблемът на този вид бусове е с двигателя разположен между седалките-води до оглушаване, подобно на автобусите Чавдар
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    Дори и да имат външни панти на вратите (някои въобще нямат), поляци, латвийци и германци са се погрижили да са дискретни. Само руснакът е отпрал изцяло външни груби панти на УАЗките. Примитивен инженеринг.
  • #4
    Смех ( преди 1 година )
    Баклюци разход 20 на 100 средна скорост на придвижване 40км за един час лопа и тропа жега вътре а бе соц смрад
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    последно към 35-36 хиляди лева май струваха
  • #2
    до 1 ( преди 1 година )
    ми то, както си пише, още се произвеждат. Даже допреди на вовата авантюрката имаше вносител в София, някъде в Суходол
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Буханките все още се ползват доста в България по селата. Най вече в горските стопанства. Много са проходими и евтини за поддръжка. Вършат добра работа на местата където никой не иска да вкарва по скъпи джипове и пикапи.
fallback
Последни