fallback

Баркас, Жук, Латвия - забравените микробуси от социализма

От първите софийски маршрутки до линейките с 4х4, някога тези машини бяха навсякъде

За поне две поколения българи интересът към автомобилите принудително бе ограничен само до очертанията на Желязната завеса. Което напълно обяснява защо и до днес автомобили като Trabant, Лада, Москвич, Wartburg и Запорожец предизвикват интерес сред читателите - макар че, строго погледнато, много малко от тях имат потенциала да се превърнат в действителни автомобилни класики.            Маршрутно такси РАФ Латвия пред софийския ЦУМ в края на 70-те години, снимка от архивите на столичния градски транспорт            Но има и една категория автомобили от социализма, за които сякаш забравихме - многофункционалните модели, микробусите и вановете. А те доминираха уличния пейзаж дори в по-голяма степен от ладите и москвичите. При леките коли все пак се появяваше по някой и друг западен нашественик, колкото да раздразни любопитството на хлапетата. Мяркаха се Volkswagen Beetle, Peugeot 504 или Volvo 144, внесени по втория начин. И от време на време "Мототехника" вкарваше марки партиди западни коли като Renault 11, за нуждите на връзкарите от номенклатурата.

Докато при микробусите социалистическата автомобилна промишленост имаше пълно господство по улиците. Спомням си, че през 80-те години Иван Кленовски, нашумелият "първи частник" в България, бе докарал отнякъде един Volkswagen Transporter T3, и той предизвикваше в квартала дори по-голям интерес от лъскавото сиво Mitsubishi Galant на тенис-звездата Мануела Малеева. Извън него, този сегмент на пазара принадлежеше изцяло на "Баркас", "Латвия", УАЗ, "Жук" и "Ниса". Нека си припомним петте ключови микробуса на Източния блок.             Петте ключови микробуса от социализма (ГАЛЕРИЯ):

       

fallback
  • #29
    Стоян Трифонов ( преди 11 месеца )
    Никъде не видях микробуса на Шкода. Вярно, че беше по-малко популярен, но се срещаха "линейки" примерно. Изглеждаше много добре.
  • #28
    Кр ( преди 11 месеца )
    Снимка 6 пълна копировка наVW T2. То и. Умствено недоразвитите *** без копиране нищо не са създали сами
  • #27
    Ламарин Тенекеджиев ( преди 1 година )
    Относно ефектно изглеждащият за времето си микробус "Старт" . Гледах едно руско видео в което водещият обясняваше, че за да натиснеш спирачката трябва да вдигнеш левия си крак с ръце и да го преместиш върху п едала на спирачката.... Изключително неудобна поза за шофиране на водача :)
  • #26
    анонимен ( преди 1 година )
    За Рено 11 не знам, но Рено 5 имаше малък внос..
  • #25
    Fury ( преди 1 година )
    До#15! Сравнението на Голф и Поло от 80-те с Лада е все едно да ги сравняваш с ФИАТ-ите от 60-те, защото Ладите са на основата на ФИАТ 124 от 1966 г. Първите са легенди, второто е копие подобно на другите копия: СЕАТ 124, Мурат 124, КИА.......и.т.н
  • #24
    анонимен ( преди 1 година )
    още един мисуител. Никой не говори за носталгия по диктатурата на простаците. Но към машините, с които сме живели, е нормално да има сантиметри. Неслучайно за тези автомобили - Barkas, Zuk, TAZ - има голям колекционерски интерес в централна Европа, клубове, събития
  • #23
    РУК ( преди 1 година )
    Последните години доста обикалях из страните от бившия социалистически блок. Прави ми впечатление,че в Харватска, Чехия, Словакия, Словения, Литва, Латвия, Румъния, не срещанах човек да говори с носталгия за времето под руско робство!Още по малко да имат сантимент към нещо от тогава. И е показателно къде са!!Тук всеки втори,че и такива на по 20 години реват за байтошо и дрънкат колко хубави машини били по онова време! Ей затова няма да се оправим!Ревете по ладите и търпете да ви тричат ДС!
  • #22
    Ивайло ( преди 1 година )
    Забравихте за още един чехословашки бус TAZ, във всяка болница имаше такива линейки.
  • #21
    анонимен ( преди 1 година )
    Нисата и Баркасът са си с култов дизайн, Старт също. Другите като дизайн не блестят толкова, поне за мен. За ретро реставрация тези трите са най-подходящи.
  • #20
    Рено форевъ ( преди 1 година )
    Значи едно време му е било мечта на социалиста 3 цилиндрова двутактова баркаска с 40кс мощност а сега 3 цилиндъра Дачия с турбо и 100 коня са му проблем.
fallback
Последни