fallback

Баркас, Жук, Латвия - забравените микробуси от социализма

От първите софийски маршрутки до линейките с 4х4, някога тези машини бяха навсякъде

За поне две поколения българи интересът към автомобилите принудително бе ограничен само до очертанията на Желязната завеса. Което напълно обяснява защо и до днес автомобили като Trabant, Лада, Москвич, Wartburg и Запорожец предизвикват интерес сред читателите - макар че, строго погледнато, много малко от тях имат потенциала да се превърнат в действителни автомобилни класики.            Маршрутно такси РАФ Латвия пред софийския ЦУМ в края на 70-те години, снимка от архивите на столичния градски транспорт            Но има и една категория автомобили от социализма, за които сякаш забравихме - многофункционалните модели, микробусите и вановете. А те доминираха уличния пейзаж дори в по-голяма степен от ладите и москвичите. При леките коли все пак се появяваше по някой и друг западен нашественик, колкото да раздразни любопитството на хлапетата. Мяркаха се Volkswagen Beetle, Peugeot 504 или Volvo 144, внесени по втория начин. И от време на време "Мототехника" вкарваше марки партиди западни коли като Renault 11, за нуждите на връзкарите от номенклатурата.

Докато при микробусите социалистическата автомобилна промишленост имаше пълно господство по улиците. Спомням си, че през 80-те години Иван Кленовски, нашумелият "първи частник" в България, бе докарал отнякъде един Volkswagen Transporter T3, и той предизвикваше в квартала дори по-голям интерес от лъскавото сиво Mitsubishi Galant на тенис-звездата Мануела Малеева. Извън него, този сегмент на пазара принадлежеше изцяло на "Баркас", "Латвия", УАЗ, "Жук" и "Ниса". Нека си припомним петте ключови микробуса на Източния блок.             Петте ключови микробуса от социализма (ГАЛЕРИЯ):

       

fallback
  • #19
    анонимен ( преди 1 година )
    Най ми липсва да виждам по улиците Ниса и Баркас. Старт е с невероятен дизайн, но са толкова редки, че само съм го виждал в Кавказка пленница.
  • #18
    До 15 ( преди 1 година )
    VW от 80 години са например Голф 1 и Голф 2! Кой от тях двата гори 8-10л/100?!?! Къде Лада от 80 е като Голф 2?!? Качество на изработка, материали, двигатели?! Кое точно??? Само това, че са с 4 гуми е приликата!!! Трябва да си доста пр ост за да сравняваш социалистически недуразомения с западноевропейските и американски коли!
  • #17
    анонимен ( преди 1 година )
    Поздравления за статията!
  • #16
    jijo ( преди 1 година )
    корекция-разход на гориво на 100 км..грешка на клавишите
  • #15
    jijo ( преди 1 година )
    Само не разбрах..техническата част е нищожна,по голямата част от статията и политизирана..с номенклатура,свои хора,и прочие..за коментарите на хора които са били течност преди 30 г да не говорим..всяко нещо с времето си...и с какво например Фолксвагените от 80та година са по добри от Лада например?!горят от 8 до 10 литра бензин на 1000 км,и Полото и Голфа..има и др примери..но да не се разпускаме..Волгата гореше също като Фордовете,Опелите от този категория...и не се отличаваха кой знае колко
  • #14
    Алекс ( преди 1 година )
    Добре,че се отървахме от тези морално остарели,трошливи и гниещи таралясници.Особено Латвията-ръжда и гнилоч на килограм.
  • #13
    до 7 ( преди 1 година )
    Стига небивалици по това време в Щатите колите са всите с климатици поне да не говорим за вървеж не говорим за Западнала Европа че Европа винаги си е била кинеф
  • #12
    ili ( преди 1 година )
    Шкода 1203 също можеше да влезе в тази класация.
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Баркасът беше доста свестен автомобил, макар и двутактов. В завода, в който работеше баща ми, имаха Баркас за общо ползване, на който бяха монтирали парно от Лада, което му бил единственият недостатък преди да го направят. Директорът имаше служебен джип УАЗ, но предпочиташе да го возят с Баркаса. Возил съм се и аз, когато ходеха в командировки. Имаше супер поведение на лек автомобил като за времето си. Ниси, Жукове и особено УАЗки бяха много по-дървени. За Латвиите нямам спомен.
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    първобитни коли с осталгична стойност за остарели пущараци
fallback
Последни