Световната автомобилна индустрия се сблъсква с поредния сериозен проблем – намаляващото производство на графит. Компании като Tesla и Mercedes-Benz полагат огромни усилия да си осигурят доставки от Китай, който е доминиращия производител в света, тъй като батериите за електрическите им автомобили изискват по-големи количества от този минерал, съобщава Reuters.
Оказва се, че автомобилните компании не са планирали предварително допълнителни доставки на графит, тъй като се фокусира върху по-известните материали, нужни за батериите – като литий и кобалт. Те явно не са обърнали внимание на факта, че графитът е най-големият компонент за батериите, като от него зависи тяхното тегло.
През тази година над 50% от добития в световен мащаб графит ще бъде използван за електрически превозни средства и това кара производителите на автомобили да търсят нови източници в държави като Мадагаскар и Мозамбик. Очакванията са, че недостигът на материала, произведен извън Китай, ще стане още по-сериозен, тъй като американското и европейското законодателства се стреми да намали зависимостта си от Китай за важните минерали.
Проблемът се задълбочава, тъй като всяка електрическо превозно средство се нуждае от над 50 кг графит за анодите на батерията, което е около два пъти повече от количеството литий. А плановете на индустрията са доста амбициозни – до 2030 г. в световен мащаб трябва да се произвеждат около 35 млн електромобила на година, което означава, че ще са нужни огромни количества от този материал.
Независими анализатори посочват, че недостигът на графит до края на десетилетието ще достигне 770 000 тона. В момента Китай произвежда 61% от естествения графит в света и 98% от окончателно обработения материал за аноди за батерии.