Европейският съюз (ЕС) забрани доставките на изцяло електрически автомобили и хибриди, както и на редица други коли с двигатели с вътрешно горене в Русия като част от новия, 11-ти пакет от санкции, който влиза в сила от 23 юни. И този път става въпрос не само за нови, но и за употребявани превозни средства.
Тази мярка е разширение на забраната за доставка на автомобили в Русия и ако по-рано тя се отнасяше само за скъпи автомобили, сега вече е за всички с обем на двигателя над 1,9 л - както нови, така и втора ръка. Първите забрани за руския пазар на леки автомобили бяха въведени от Европейския съюз и САЩ на 15 март миналата година след началото на войната в Украйна. Тогава ограниченията засягаха само автомобили, по-скъпи от 50 хиляди евро.
Според руските медии все още не е ясно дали ще се стигне и до забрана за внос на автомобили и от Япония. Местните издания допълват, че през април е съобщено, че ЕС и японците са обсъдили възможността за пълно ограничаване на доставките на употребявани автомобили за Русия, но азиатците са били против. Защото това би се отразило негативно на японската икономика, тъй като Русия осигурява на страната около 40% от целия износ в този сегмент.
Руски медии пишат още, че западните санкции са довели до увеличаване на катастрофите по пътищата на страната. Това става ясно от доклад на Националния център за безопасност на движението по пътищата към МВР. Агенцията регистрира спад в безопасността на редица магистрали до 80%.
Експертите виждат рискове от по-нататъшно влошаване на ситуацията поради увеличаването на броя на употребяваните автомобили, ускореното застаряване на автопарка и недостига на нови автомобили. Транспортните артерии на страната са започнали да работят с голямо претоварване, а пробегът на превозните средства се е увеличил.