fallback

Как да определите оптималната скорост за вашия автомобил на магистрала

Най-доброто представяне на скоростно трасе се постига с елементарно наблюдение

Не всеки шофьор се замисля каква скорост трябва да се счита за „правилна“ за определен автомобил при движение по магистрала. Повечето действан на принципа „10-15 км над позволеното – така хем ще се движат по-бързо, хеч ще избягнат наказание“. Така при позволена скорост от 130 км/ч, те се движат с малко над 140 км/ч и смятат, че всичко е наред.

Оказва се обаче, че движението с подобно темпо не е удобно за шофьора на всеки модел автомобил. Опитът на редица шофьори е доказателство, че всъщност оптималната скорост за превозното средство може да бъде определена, без дори то да е потеглило, тоест докато седи на едно място.

Разбира се, далеч по-лесно да се направи това беше във времената, когато скоростомерите на колите бяха чисто механични. Сега на почти всички съвременни автомобили те са електронни, но принципът си остава същият. Устройството пред шофьора ще покаже оптималната скорост на магистрала, когато стрелката му е разположена вертикално - „на 12 часа“. Всъщност, по-правилно е да се говори за диапазон на оптимални скорости - когато стрелката е някъде между позициите „11 часа“ и „1 часа“

На скоростомерите на голяма част от автомобилите, които се движат у нас, това съответства на интервал от 90-110 км/ч. При някои марки и модели тя може да е леко изместена и да е в диапазона 80-100 км/ч или 100-120 км/ч. Това се отнася за автомобили с физически стрелки на скоростомери. Всичко е малко по-интересно, ако има цифрово устройство пред водача, тъй като то показва текущата скорост на монитора само с числа без намек за „11 часа“, „12 часа“ и други подобни.

В този случай водачът трябва да влезе в настройките за изгледа на таблото и да избере там опцията, която визуализира показанията на скоростта под формата на електронна симулация на циферблата на класически скоростомер. Ако се използва същия алгоритъм като при механичния му аналог, отново се получава оптималният диапазон на скоростта на движение.

Практиката показва, че както окачването, така и кормилното управление работят най-добре в кола с висока скорост. И двигателят не показва повишен апетит - както се случва при движение с обороти, клонящи към максималните..

fallback
  • #14
    До Влади ( преди 1 година )
    Владо, всичко което си написал е вярно, но зависи какъв е двигателя. При ниска мощност, КПД на ДВГ е изключително нисък и затова при по-ниски скорости, въпреки че мощността за преодоляване на челното съпротивление е нищожна и е под един киловат, двигателят изразходва 8-10 kW за собствени нужди и само един-два киловата отива за задвижване на гумите. Дори да бъде качен на пътна помощ с работещ на празен ход двигател, ще харчи 8/100 при движение на пътната помощ с 10 км в час.
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    разстояние от 100 км се взема за един час със скорост от 100 кмако караш с 200 км се взема за половин и съответно двигателя работи половин час по малко в задачата се пита какво количество гориво се изразходва при двата вида шофиране
  • #12
    До 10 ( преди 1 година )
    Какво странно виждаш в това изказване? Твоя автомобил при 40 км в час или при 90 км в час е по икономичен? При електромобилите от 40 км в час, разходът започва да расте с увеличаване на скоростта и е така до максималната скорост. При автомобил с ДВГ, с увеличаване на скоростта на разходът намалява до около 90 км/ч или дори повече в зависимост от автомобила, защото КПД расте, а чак след това започва отново да се вдига с увеличаване на скоростта, защото е достигната максимална ефективност.
  • #11
    Владо ( преди 1 година )
    При скорости до около 50 км/ч въздушното съпротивление е пренебрежимо малко.Тогава най-голямо значение за разхода има съпротивлението при търкаляне на гумите по пътната настилка и мехничните загуби по трансмисията.С увеличаване на скоростта въздушното съпротивление постепенно става водещ фактор, като с преминаване на определена (около 110 км/ч) граница то добива квадратичен характер.По тази причина най-икономичната скорост е под тази граница за масовите автомобили.
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    "При ДВГ е обратното. С увеличаване на мощността на въздушното съпротивление, разходът пада." - e тая глупост ще я сънувам
  • #9
    До 2 ( преди 1 година )
    Точно това с пестенето на горивото е най-голямата глупост! Заради 5 лв гостенина и турбо карат 90 км в час по магистралата зад тировете и се хвалят как автомобилът им харчи само 4,5 на 100 по магистралата. Не осъзнават, че за тези 400 км ще пътуват час и половина повече и оценяват своя труд за 1,5 часа пътуване на 5 лв! Когато става въпрос за съсипване на двигателя при движение със 150 км в час вече има смисъл да намалиш на 110-120, но чак пък на 90 по магистралата....
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Няма нищо вярно в тази статия. Това ме връща в детските години, когато надничахме през прозорците на автомобилите да видим "колко вдига" като гледаме километражите. Сега се смея с глас как сме вярвали че един автомобил може да вдигне това, което пише на километража. Тоест определението на оптималната скорост по това което пише на километража също е такава глупост. Статията иска да каже, че оптималната скорост е между 40 и 60% от максималната скорост за съответния автомобил. Не трябва цифербла
  • #7
    До 6 ( преди 1 година )
    Пълни глупости. При електромобилите разхода на енергия зависи линейно от мощността за преодоляване на въздушното съпротивление, следователно колкото е по-ниска скоростта, толкова по-малко харчи на 100 км. Тоест с по-ниска от 40 км в час скорост ще харчи още по-малко, защото ефективността на двигателя при всякакви обороти и натоварвания е над 90%, а двигателя е директно свързан с гумите. При ДВГ е обратното. С увеличаване на мощността на въздушното съпротивление, разходът пада.
  • #6
    До 5 ( преди 1 година )
    Да ама най-икономичната скорост на ДВГ е около 80 км/ч според колата разбира се а на електромобилите е около 40 км/ч
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    Ето още един недостатък на ДВГ, който го няма при електромобилите, при които оборотите на двигателя нямат никакво, ама никакво значение нито за ефективността на двигателя, нито за неговото износване. Също така последното изречение показва предимствата на това на автомобилът ти да е проектиран за максимална скорост 260 или 320 км в час в сравнение с такъв проектиран за максимална скорост от 160 км в час, дори да е електромобил и оборотите да нямат значение.
fallback
Последни