IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-продаваната кола в света: тестваме Tesla Model Y

Революция или масова психоза: най-после ще видим на какво се дължи успехът на най-популярния електромобил (ВИДЕО)

Днес сме в абсолютната десетка на актуалните събития, защото тестваме най-продаваната кола в света от началото на 2023 година. Тя не е Ford F-150, или Toyota Corolla, или Peugeot 208, или Volkswagen Golf, както бихте очаквали. Най-продаваната кола в света е тази - Tesla Model Y.
   
    

    
       
Още един факт прави днешния ни тест доста необичаен. Обикновено получаваме тестовите коли от вносители и дилъри - като цяло чудесни хора, но понякога твърде чувствителни. Налага се да сме дипломатични, когато искаме все пак да критикуваме продуктите им.

Но Tesla няма дилър в България. Тази кола ни е дадена не от вносител, а от нашия приятел Венци, който е обещал да не се сърди, каквото и да кажем за нея. А имаме предчувствие, че ще искаме да кажем лоши неща.
   
   
Tesla Model Y, тест драйв
   
      
Първият ни контакт с Tesla беше преди повече от пет години, с тогавашния Model S. И до ден-днешен това си остава най-голямото разочарование, което сме изпитвали от нов автомобил. Ранният Model S ни се стори не само видимо зле направен и с безкрайно много дефекти в сглобката и в интериора, но и доста потискащ за каране.
    
   
Tesla Model Y, тест драйв
    
      
Комбинацията от хаотичен волан, непредсказуеми спирачки и огромна маса биха отчаяли всеки, освен най-закоравелия Мъск фанатик. А към това трябва да добавим и цената на Model S - надхвърляща доста от най-добрите премиум модели на Европа.

За щастие обаче бързо се убеждаваме, че Tesla Model Y няма нищо общо с това.
    
    
Tesla Model Y, тест драйв
   
     
Ако не беше родството в дизайна, дори не бихме повярвали, че това е кола на същата марка. Model Y ползва архитектурата на Model 3, която е с цяло десетилетие по-съвременна от тази на стария Model S. Заради по-ниския си център на тежестта, Model 3 е по-директен в завоите и с мъничко по-комфортно окачване. Но и Y не предизвиква никакви сериозни възражения като пътно поведение.

Това е удобна, предсказуема и даже, на моменти, забавна за каране кола. А и с цената нещата вече стоят доста по-добре.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
    
      
Цената се колебае в зависимиост от отделните пазари, но като цяло в Европа Model Y започва от около 45,000 евро след последното намаляване на цените. Но това е за базовия вариант само със задно предаване.
    
    
Tesla Model Y, тест драйв
    
      
Ние обаче тестваме варианта Long Range с два електромотора и с цена около 54,000 евро. За 60,000 евро можете да имате и върховия Performance модел, с повече мощност и със специален режим на писта. Но най-добре си спестете шестте хилядарки разлика, защото това определено не е кола за писта.
  
 

Tesla Model Y Long Range

384 к. с.  максимална мощност

5.0 секунди 0-100 км/ч

217 км/ч максимална скорост

Българските клиенти за момента могат да си поръчат Tesla от Австрия или от Германия. А обслужването след това става в Букурещ, Будапеща или Атина - която дестинация ви харесва повече. Добрата новина е, че не се налага кой знае какво обслужване. Няма годишна смяна на масло, а заради системата за рекуперация и спирачките се износват в пъти по-бавно, отколкото на бензинова кола. Tesla препоръчва единствено проверка на спирачна течност и на филтъра на климатика на всеки две години. И услужливо ви дава упътване как да го направите сами, ако искате.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
    
     
Максималният пробег според официалните WLTP тестове е 530 км за версията Long Range. В истинския живот, извънградско и с доста голям процент магистрала, спокойно можете да разчитате на поне 400 км. Което е много добър показател.

След цял ден каране ние изминахме 217 километра с точно 40 киловатчаса енергия. Това прави среден разход около 18 киловатчаса за 100 километра - завидно малко на фона на това, което ни даде Mercedes EQC например.
     
     
Tesla Model Y, тест драйв
     
      
Model Y Long Range има два електромотора с постоянен магнит, по един на всяка ос, които осигуряват задвижване на четирите колела и 384 конски сили максимална мощност.

Ускорението от място до 100 км/ч отнема точно 5 секунди - колкото в миналото постигаха суперколи като Ferrari 512 или Honda NSX. Максималната скорост е 217 километра в час. Но колкото по-бързо карате, толкова по-дълго ще зареждате.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
   
     
Батерията е с използваем капацитет 75 киловатчаса и може да се зарежда при 250 киловата - ако намерите такава станция, за половин час можете да добавите над 300 километра обхват.

В Америка най-големият плюс на този автомобил е зарядната мрежа на Теsla. В България все още има станции само в София и Пловдив, но пък за сметка на това са напълно безплатни за момента.

От времето на стария Model S доста се е променило и качеството на изработка. Не бихме го сравнили с германски или японски премиум модел. Но вече е напълно на нивото на масовите марки, вместо да изглежда като училищен проект по трудово.

Интериорът е изчистен, удобен и - най-вече - просторен. Задната седалка спокойно може да помести трима с габаритите на оператора Данчо. Багажникът събира 854 литра - повече от почти всеки друг в този клас.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
     
       
А освен него имате и прословутия frunk, или преден багажник. В него можете да си държите инструментите, кабелите за зареждане и дори, в извънредни случаи, цял свински крак - с извинение към веганите сред нашите читатели.

Най-големият минус - или най-големият плюс, зависи кого попитате - е, че в интериора няма да откриете нищо, освен големия таблет. Няма даже отделен скоростомер, или каквито и да е други прибори.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
    
       
Някой убеден минималист ще ви каже колко напредничаво и елегантно е това. Грубата истина е, че така Tesla просто пести пари, и си увеличава печалбата. В някои случаи това решение е даже опасно - когато се наложи да си настройваш чистачките, докато караш, например. В други е просто досадно - примерно трябва да ползваш таблета всеки път, когато искаш да отвориш жабката. Или да настроиш климатика. От друга страна, настройките за климатика са толкова лесни и толкова гъвкави, че ще простим принудата. А и се предполага, че сложните електронни асистенти ще ви опазят от беди, докато ровите из менюта и подменюта.

Освен това в този таблет са съсредоточени развлекателните функции. А при Tesla те са повече от която и да е друга марка. Можете да играете шах. Табла. Маджонг. Судоку. И по-сериозни видеоигри, естествено. За която цел имаме и джойстик.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
    
      
Имате също така различни стрийминг услуги, можете да слушате музика, можете даже, в пристъп на неудържим нарцисизъм, да гледате самия себе си в YouTube.

Има и всякакви други забавления, насочени основно към лица на възраст между 2 и 8 години. Като например електронния еквивалент на пърдяща възглавничка, който можете да поставяте на различни места в салона и за който можете да избирате от падащото меню между цели осем различни ефекта: "скучна" пръдня, "истинска", "налудничава"...
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
     
       
Имате дори възможност да качите какъвто си поискате звук за клаксона. Което веднага ни даде някои нездрави идеи. Добре, че повечето собственици на Tesla в България явно са по-възпитани хора. И че впоследствие компанията въведе някои ограничения.
    
    
Tesla Model Y, тест драйв
   
       
Старата Tesla Model S беше автомобил като никой друг. Model Y вече не е. Да, в някои отношения е скандално инфантилен. В други е чудесно обмислен и интелигентен. Но при всички случаи вече е съвсем нормален, практичен избор за превозно средство. А не просто моден символ.
   
    
Още снимки от теста на Tesla Model Y вижте в ГАЛЕРИЯТА:


   
      

0 от 500
  • #4
    14 rate up comment 3 rate down comment
    До 3 ( преди 1 година )
    Така е брат, няма да ни разберат нас двамата, защо mercedes s-class е скапан автомобил. Две прасета не можеш да качиш отзад или някоя козичка. Най-много някоя бала сено. Да не говорим пък за абсолютно безсмисления porsche 911, на който дори теглич не можеш да сложиш или да идеш на ливадата да косиш или да потърсиш някоя изгубена крава. Пикапа е истинския автомобил и трябва да забранят производството на всякакви други безсмислени превозни средства за съединители
  • #3
    7 rate up comment 11 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Пикапът е незаменима кола най пошезната и практична от всичко де съществува но това вие съединителите няма как да го разберете
  • #2
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    тоя па животновъд, какво шеви те е патило
  • #1
    8 rate up comment 16 rate down comment
    Електрически леген ( преди 1 година )
    И как тая теслЪ ще замени едно Шеви Силверадо не ставайте смешни