IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-продаваната кола в света: тестваме Tesla Model Y

Революция или масова психоза: най-после ще видим на какво се дължи успехът на най-популярния електромобил (ВИДЕО)

Днес сме в абсолютната десетка на актуалните събития, защото тестваме най-продаваната кола в света от началото на 2023 година. Тя не е Ford F-150, или Toyota Corolla, или Peugeot 208, или Volkswagen Golf, както бихте очаквали. Най-продаваната кола в света е тази - Tesla Model Y.
   
    

    
       
Още един факт прави днешния ни тест доста необичаен. Обикновено получаваме тестовите коли от вносители и дилъри - като цяло чудесни хора, но понякога твърде чувствителни. Налага се да сме дипломатични, когато искаме все пак да критикуваме продуктите им.

Но Tesla няма дилър в България. Тази кола ни е дадена не от вносител, а от нашия приятел Венци, който е обещал да не се сърди, каквото и да кажем за нея. А имаме предчувствие, че ще искаме да кажем лоши неща.
   
   
Tesla Model Y, тест драйв
   
      
Първият ни контакт с Tesla беше преди повече от пет години, с тогавашния Model S. И до ден-днешен това си остава най-голямото разочарование, което сме изпитвали от нов автомобил. Ранният Model S ни се стори не само видимо зле направен и с безкрайно много дефекти в сглобката и в интериора, но и доста потискащ за каране.
    
   
Tesla Model Y, тест драйв
    
      
Комбинацията от хаотичен волан, непредсказуеми спирачки и огромна маса биха отчаяли всеки, освен най-закоравелия Мъск фанатик. А към това трябва да добавим и цената на Model S - надхвърляща доста от най-добрите премиум модели на Европа.

За щастие обаче бързо се убеждаваме, че Tesla Model Y няма нищо общо с това.
    
    
Tesla Model Y, тест драйв
   
     
Ако не беше родството в дизайна, дори не бихме повярвали, че това е кола на същата марка. Model Y ползва архитектурата на Model 3, която е с цяло десетилетие по-съвременна от тази на стария Model S. Заради по-ниския си център на тежестта, Model 3 е по-директен в завоите и с мъничко по-комфортно окачване. Но и Y не предизвиква никакви сериозни възражения като пътно поведение.

Това е удобна, предсказуема и даже, на моменти, забавна за каране кола. А и с цената нещата вече стоят доста по-добре.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
    
      
Цената се колебае в зависимиост от отделните пазари, но като цяло в Европа Model Y започва от около 45,000 евро след последното намаляване на цените. Но това е за базовия вариант само със задно предаване.
    
    
Tesla Model Y, тест драйв
    
      
Ние обаче тестваме варианта Long Range с два електромотора и с цена около 54,000 евро. За 60,000 евро можете да имате и върховия Performance модел, с повече мощност и със специален режим на писта. Но най-добре си спестете шестте хилядарки разлика, защото това определено не е кола за писта.
  
 

Tesla Model Y Long Range

384 к. с.  максимална мощност

5.0 секунди 0-100 км/ч

217 км/ч максимална скорост

Българските клиенти за момента могат да си поръчат Tesla от Австрия или от Германия. А обслужването след това става в Букурещ, Будапеща или Атина - която дестинация ви харесва повече. Добрата новина е, че не се налага кой знае какво обслужване. Няма годишна смяна на масло, а заради системата за рекуперация и спирачките се износват в пъти по-бавно, отколкото на бензинова кола. Tesla препоръчва единствено проверка на спирачна течност и на филтъра на климатика на всеки две години. И услужливо ви дава упътване как да го направите сами, ако искате.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
    
     
Максималният пробег според официалните WLTP тестове е 530 км за версията Long Range. В истинския живот, извънградско и с доста голям процент магистрала, спокойно можете да разчитате на поне 400 км. Което е много добър показател.

След цял ден каране ние изминахме 217 километра с точно 40 киловатчаса енергия. Това прави среден разход около 18 киловатчаса за 100 километра - завидно малко на фона на това, което ни даде Mercedes EQC например.
     
     
Tesla Model Y, тест драйв
     
      
Model Y Long Range има два електромотора с постоянен магнит, по един на всяка ос, които осигуряват задвижване на четирите колела и 384 конски сили максимална мощност.

Ускорението от място до 100 км/ч отнема точно 5 секунди - колкото в миналото постигаха суперколи като Ferrari 512 или Honda NSX. Максималната скорост е 217 километра в час. Но колкото по-бързо карате, толкова по-дълго ще зареждате.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
   
     
Батерията е с използваем капацитет 75 киловатчаса и може да се зарежда при 250 киловата - ако намерите такава станция, за половин час можете да добавите над 300 километра обхват.

В Америка най-големият плюс на този автомобил е зарядната мрежа на Теsla. В България все още има станции само в София и Пловдив, но пък за сметка на това са напълно безплатни за момента.

От времето на стария Model S доста се е променило и качеството на изработка. Не бихме го сравнили с германски или японски премиум модел. Но вече е напълно на нивото на масовите марки, вместо да изглежда като училищен проект по трудово.

Интериорът е изчистен, удобен и - най-вече - просторен. Задната седалка спокойно може да помести трима с габаритите на оператора Данчо. Багажникът събира 854 литра - повече от почти всеки друг в този клас.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
     
       
А освен него имате и прословутия frunk, или преден багажник. В него можете да си държите инструментите, кабелите за зареждане и дори, в извънредни случаи, цял свински крак - с извинение към веганите сред нашите читатели.

Най-големият минус - или най-големият плюс, зависи кого попитате - е, че в интериора няма да откриете нищо, освен големия таблет. Няма даже отделен скоростомер, или каквито и да е други прибори.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
    
       
Някой убеден минималист ще ви каже колко напредничаво и елегантно е това. Грубата истина е, че така Tesla просто пести пари, и си увеличава печалбата. В някои случаи това решение е даже опасно - когато се наложи да си настройваш чистачките, докато караш, например. В други е просто досадно - примерно трябва да ползваш таблета всеки път, когато искаш да отвориш жабката. Или да настроиш климатика. От друга страна, настройките за климатика са толкова лесни и толкова гъвкави, че ще простим принудата. А и се предполага, че сложните електронни асистенти ще ви опазят от беди, докато ровите из менюта и подменюта.

Освен това в този таблет са съсредоточени развлекателните функции. А при Tesla те са повече от която и да е друга марка. Можете да играете шах. Табла. Маджонг. Судоку. И по-сериозни видеоигри, естествено. За която цел имаме и джойстик.
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
    
      
Имате също така различни стрийминг услуги, можете да слушате музика, можете даже, в пристъп на неудържим нарцисизъм, да гледате самия себе си в YouTube.

Има и всякакви други забавления, насочени основно към лица на възраст между 2 и 8 години. Като например електронния еквивалент на пърдяща възглавничка, който можете да поставяте на различни места в салона и за който можете да избирате от падащото меню между цели осем различни ефекта: "скучна" пръдня, "истинска", "налудничава"...
    
     
Tesla Model Y, тест драйв
     
       
Имате дори възможност да качите какъвто си поискате звук за клаксона. Което веднага ни даде някои нездрави идеи. Добре, че повечето собственици на Tesla в България явно са по-възпитани хора. И че впоследствие компанията въведе някои ограничения.
    
    
Tesla Model Y, тест драйв
   
       
Старата Tesla Model S беше автомобил като никой друг. Model Y вече не е. Да, в някои отношения е скандално инфантилен. В други е чудесно обмислен и интелигентен. Но при всички случаи вече е съвсем нормален, практичен избор за превозно средство. А не просто моден символ.
   
    
Още снимки от теста на Tesla Model Y вижте в ГАЛЕРИЯТА:


   
      

0 от 500
  • #44
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Да повторя ( преди 1 година )
    Какво се правиш на интересен. Дори производителя дава на този РАМ 800 км от 230 киловатчаса батерия, което е 29 киловат часа на 100 км пробег при идеални условия, каквито както знаеш никой не постига в реалността. За пикапа на тесла дават също 800 км, но само със 150 киловатчаса, което е разход 19 киловатчаса на 100 км, които също ще са трудно достижими в реалността. На практика и двата пикапа ще минават средно по 600 км. Но тесла ще ги зарежда за 15 минути, а РАМ за около час.
  • #43
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Абе долен ( преди 1 година )
    А колко продадоха по-миналата година и колко им беше ръста? Доколкото си спомням беше 87%
  • #42
    4 rate up comment 4 rate down comment
    до долния ( преди 1 година )
    Тесла за миналата година са продали 1.31млн коли 2021 935к950 коли нарастване на годишна база 40 процента.Тоест Мъск не постига дори желаното годишно процентно нарастване от 50% и то при положение че продава около 10 пъти по-малко коли от Тойота а щял да ги настига кога?
  • #41
    2 rate up comment 2 rate down comment
    до 40 ( преди 1 година )
    Ти да не онзи, който твърдеше, че Тойотка продавала 20 млн. хибрида на година? А те били всички продадени бройки за последните 20 г., което прави под 7% от годишните продажби. Сега пък Королата продавала 11 млн. при 10 млн. продажби на всички модели. Тази математика децата я учат в първи клас, бе, момченце румено.
  • #40
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Toyoya не е продала повече от 10.5 милилна коли общо за миналата година! Корола е малко над 1милион. А статията е за Q1 на 2023!Проверете в google пак истините преди да пишете глупости!
  • #39
    1 rate up comment 4 rate down comment
    до долния ( преди 1 година )
    И според теб как е получена стойността от 0,36 на Рам измислили са си я ми що не са сложили друга стойност 0,40 или 0,25 например.Ти си пристрастен а с пристрастни хора нямам какво да си кажа.
  • #38
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Симулацията е на независим източник, няма нищо общо с Тесла. Но на теб ти е лесно да си изопачаваш фактите, като ти харесва, само и само да не признаеш, че грешиш, което правиш в 99% от случаите, нали?
  • #37
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Абе долен ( преди 1 година )
    Колко пробег дават производител РАМ и производител Тесла с едно зареждане и кой производител с какъв капацитет го дава този пробег!? Колко излиза разходът на 100 км? Нека говорим с цифри и факти!
  • #36
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Долни, при такива като теб съм забелязал една тенденция - ако за едно нещо не сте прави, обикновено и за другите не сте. Което не е никак трудно обяснимо - нито сте образовани, нито имате навика да си проверявате фактите, преди да ръсите срамни простоии по анонимните форуми.
  • #35
    3 rate up comment 2 rate down comment
    до 37 ( преди 1 година )
    0,36 е каквото производителят твърди. В същата симулация като Сайбъртръка, дава 0,6. Което е по-зле от Форда.