fallback

Най-продаваната кола в света: тестваме Tesla Model Y

Революция или масова психоза: най-после ще видим на какво се дължи успехът на най-популярния електромобил (ВИДЕО)

Днес сме в абсолютната десетка на актуалните събития, защото тестваме най-продаваната кола в света от началото на 2023 година. Тя не е Ford F-150, или Toyota Corolla, или Peugeot 208, или Volkswagen Golf, както бихте очаквали. Най-продаваната кола в света е тази - Tesla Model Y.                       Още един факт прави днешния ни тест доста необичаен. Обикновено получаваме тестовите коли от вносители и дилъри - като цяло чудесни хора, но понякога твърде чувствителни. Налага се да сме дипломатични, когато искаме все пак да критикуваме продуктите им.

Но Tesla няма дилър в България. Тази кола ни е дадена не от вносител, а от нашия приятел Венци, който е обещал да не се сърди, каквото и да кажем за нея. А имаме предчувствие, че ще искаме да кажем лоши неща.                    Първият ни контакт с Tesla беше преди повече от пет години, с тогавашния Model S. И до ден-днешен това си остава най-голямото разочарование, което сме изпитвали от нов автомобил. Ранният Model S ни се стори не само видимо зле направен и с безкрайно много дефекти в сглобката и в интериора, но и доста потискащ за каране.                      Комбинацията от хаотичен волан, непредсказуеми спирачки и огромна маса биха отчаяли всеки, освен най-закоравелия Мъск фанатик. А към това трябва да добавим и цената на Model S - надхвърляща доста от най-добрите премиум модели на Европа.

За щастие обаче бързо се убеждаваме, че Tesla Model Y няма нищо общо с това.                     Ако не беше родството в дизайна, дори не бихме повярвали, че това е кола на същата марка. Model Y ползва архитектурата на Model 3, която е с цяло десетилетие по-съвременна от тази на стария Model S. Заради по-ниския си център на тежестта, Model 3 е по-директен в завоите и с мъничко по-комфортно окачване. Но и Y не предизвиква никакви сериозни възражения като пътно поведение.

Това е удобна, предсказуема и даже, на моменти, забавна за каране кола. А и с цената нещата вече стоят доста по-добре.                        Цената се колебае в зависимиост от отделните пазари, но като цяло в Европа Model Y започва от около 45,000 евро след последното намаляване на цените. Но това е за базовия вариант само със задно предаване.                       Ние обаче тестваме варианта Long Range с два електромотора и с цена около 54,000 евро. За 60,000 евро можете да имате и върховия Performance модел, с повече мощност и със специален режим на писта. Но най-добре си спестете шестте хилядарки разлика, защото това определено не е кола за писта.     

Tesla Model Y Long Range

384 к. с.  максимална мощност

5.0 секунди 0-100 км/ч

217 км/ч максимална скорост

Българските клиенти за момента могат да си поръчат Tesla от Австрия или от Германия. А обслужването след това става в Букурещ, Будапеща или Атина - която дестинация ви харесва повече. Добрата новина е, че не се налага кой знае какво обслужване. Няма годишна смяна на масло, а заради системата за рекуперация и спирачките се износват в пъти по-бавно, отколкото на бензинова кола. Tesla препоръчва единствено проверка на спирачна течност и на филтъра на климатика на всеки две години. И услужливо ви дава упътване как да го направите сами, ако искате.                       Максималният пробег според официалните WLTP тестове е 530 км за версията Long Range. В истинския живот, извънградско и с доста голям процент магистрала, спокойно можете да разчитате на поне 400 км. Което е много добър показател.

След цял ден каране ние изминахме 217 километра с точно 40 киловатчаса енергия. Това прави среден разход около 18 киловатчаса за 100 километра - завидно малко на фона на това, което ни даде Mercedes EQC например.                          Model Y Long Range има два електромотора с постоянен магнит, по един на всяка ос, които осигуряват задвижване на четирите колела и 384 конски сили максимална мощност.

Ускорението от място до 100 км/ч отнема точно 5 секунди - колкото в миналото постигаха суперколи като Ferrari 512 или Honda NSX. Максималната скорост е 217 километра в час. Но колкото по-бързо карате, толкова по-дълго ще зареждате.                      Батерията е с използваем капацитет 75 киловатчаса и може да се зарежда при 250 киловата - ако намерите такава станция, за половин час можете да добавите над 300 километра обхват.

В Америка най-големият плюс на този автомобил е зарядната мрежа на Теsla. В България все още има станции само в София и Пловдив, но пък за сметка на това са напълно безплатни за момента.

От времето на стария Model S доста се е променило и качеството на изработка. Не бихме го сравнили с германски или японски премиум модел. Но вече е напълно на нивото на масовите марки, вместо да изглежда като училищен проект по трудово.

Интериорът е изчистен, удобен и - най-вече - просторен. Задната седалка спокойно може да помести трима с габаритите на оператора Данчо. Багажникът събира 854 литра - повече от почти всеки друг в този клас.                          А освен него имате и прословутия frunk, или преден багажник. В него можете да си държите инструментите, кабелите за зареждане и дори, в извънредни случаи, цял свински крак - с извинение към веганите сред нашите читатели.

Най-големият минус - или най-големият плюс, зависи кого попитате - е, че в интериора няма да откриете нищо, освен големия таблет. Няма даже отделен скоростомер, или каквито и да е други прибори.                         Някой убеден минималист ще ви каже колко напредничаво и елегантно е това. Грубата истина е, че така Tesla просто пести пари, и си увеличава печалбата. В някои случаи това решение е даже опасно - когато се наложи да си настройваш чистачките, докато караш, например. В други е просто досадно - примерно трябва да ползваш таблета всеки път, когато искаш да отвориш жабката. Или да настроиш климатика. От друга страна, настройките за климатика са толкова лесни и толкова гъвкави, че ще простим принудата. А и се предполага, че сложните електронни асистенти ще ви опазят от беди, докато ровите из менюта и подменюта.

Освен това в този таблет са съсредоточени развлекателните функции. А при Tesla те са повече от която и да е друга марка. Можете да играете шах. Табла. Маджонг. Судоку. И по-сериозни видеоигри, естествено. За която цел имаме и джойстик.                        Имате също така различни стрийминг услуги, можете да слушате музика, можете даже, в пристъп на неудържим нарцисизъм, да гледате самия себе си в YouTube.

Има и всякакви други забавления, насочени основно към лица на възраст между 2 и 8 години. Като например електронния еквивалент на пърдяща възглавничка, който можете да поставяте на различни места в салона и за който можете да избирате от падащото меню между цели осем различни ефекта: "скучна" пръдня, "истинска", "налудничава"...                          Имате дори възможност да качите какъвто си поискате звук за клаксона. Което веднага ни даде някои нездрави идеи. Добре, че повечето собственици на Tesla в България явно са по-възпитани хора. И че впоследствие компанията въведе някои ограничения.                       Старата Tesla Model S беше автомобил като никой друг. Model Y вече не е. Да, в някои отношения е скандално инфантилен. В други е чудесно обмислен и интелигентен. Но при всички случаи вече е съвсем нормален, практичен избор за превозно средство. А не просто моден символ.          Още снимки от теста на Tesla Model Y вижте в ГАЛЕРИЯТА:

          

fallback
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    При положение, че за подобни пари се взима Ауди с въздушно окачване, шумоизолация и каквото се сетите да фанатизъм е и то доста неграмотен.
  • #13
    До попа ( преди 1 година )
    Искам да те попитам откъде си си купил кристалната топка и кой модел е, да знаеш с такава точност до долар колко ще струват батериите след 8 години? Най-големите анализатори в света не могат да говорят с такава точност дори за след една година. Сещаш ли се кой преди една година е предвидил че тесла ще свали цените на всичките си модели с от 10 до 20 000 само за последните 5-6 месеца?
  • #12
    Popa ot razgrad ( преди 1 година )
    Хубав тест, макар и повърхностен...важна информация за тия които мислят да ползват автомобила повече от 8 години (или при повреда) ...цената на смяна на батерията на Тесла по сегашните цени е 150 долара за 1квч. умножено по 75 за тоя модел, прави 11,250 долара без монтажа. С монтажа е около 13,000 долара...
  • #11
    До 10 ( преди 1 година )
    Така е брат. На останалите няма да им позволяват да си купуват оръжия и автомобили, а само на нас защото трябва да убиваме мечки пък да пренасяме оборски тор и да возим кози и овце.
  • #10
    До долния ( преди 1 година )
    Така така както с оръжията така ще е и с колите в магазина ще те питат дали имаш причини фа си го купиш и само да кажеш а бе да ме види Ленчето пред кафето че не съм скъсак и плес получаваш отказ
  • #9
    Ти добре ли си бе ( преди 1 година )
    Ние с доволния сме труженици които използваме пикапите ох предназначение за превозване на оборска тор, овце кози и бали. С новия рам с 230 киловата батерия, ще можем да пренесем всичкия оборски тор на света. С долния никога не сме стъпвали в кафе, а само няколко пъти в живота сме ходили на ексглокзия в града, затова си мечтаем за новия рам, да си го зареждаме с фотоволтаици върху колибата в балкана, за да не се разкарваме за туби с бензин до близкото село толкова често.
  • #8
    До 4 ( преди 1 година )
    Ще ги забранят споко планетата се пренасели с диваци ползващи коли само за да ги забележат пред кафето което само по себе си е безсмислено.
  • #7
    До долния ( преди 1 година )
    А така сметай кво ше прави новият Рам с 230квтч батерия да рочно така гарантиран пробег над 1000км с едно зареждане и обезсмисля двг.
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    "След цял ден каране ние изминахме 217 километра с точно 40 киловатчаса енергия. Това прави среден разход около 18 киловатчаса за 100 километра" и тези, които са тръгнали с идеята да нахранят Тесла, ви лъжат за разхода? Да ви го преведа на по-*** език. За цял ден шофиране и 217 км, са изразходили половината батерия. Заряда се възстановява през нощта в гаража за 6 часа от монофазен контакт за под 6лв - 3лв/100км. При всекидневно такова шофиране 70 000км/год без ходене на зарядна станция.
  • #5
    До 1 и 3 ( преди 1 година )
    Какво коментирате след като сами си признавате че не можете да гледате youtube и дори не сте изгледали клипа за какъв автомобил става въпрос? Хайде мама като ви даде 3 лв повече на месец за да си осигурите повечко мегабайти интернет за месеца, тогава да коментирате видео клипове!
fallback
Последни